Brief regering : Vervoerplan NS 2023 en addendum op het beheerplan ProRail 2023 maatregelen tegen hoge uitval in het treinvervoer
29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan
Nr. 1078
                   BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 december 2022
Met deze brief stuur ik u het vervoerplan 2023 van NS en het addendum op het beheerplan
                  2022–2023 van ProRail toe. Met de plannen geven NS en ProRail uitvoering aan de afspraken
                  vastgelegd in de vervoer- en beheerconcessie en schetsen zij hun ambities voor het
                  jaar 2023. Het vervoerplan van NS en het addendum behoeven mijn instemming als concessieverlener.
                  Inmiddels heb ik deze instemming verleend.
               
Daarnaast voeg ik bij deze brief het rapport van onderzoeksbureau Andersson Elffers
                  Felix (AEF) over de verbetering van de methodiek van NS om te komen tot een inzet
                  van bodem- en streefwaarden voor de kernprestatie-indicatoren (KPI’s). AEF heeft dit
                  onderzoek verricht als opvolging van de aanbevelingen uit eerder onderzoek naar de
                  methodiek uitgevoerd tijdens de midterm review van de vervoerconcessie van het hoofdrailnet.
                  Verder zal ik nader ingaan op de reguliere wintervoorbereiding door ProRail en op
                  de afronding van het programma Toekomstbestendig werken aan het spoor (TWAS).
               
Vervoerplan NS 2023
Als concessieverlener geef ik elk jaar een aantal beleidsprioriteiten mee aan NS als
                  concessiehouder. Deze prioriteiten moeten bijdragen aan een aantrekkelijk aanbod voor
                  de reizigers. NS geeft vervolgens in het vervoerplan aan hoe zij invulling geeft aan
                  deze prioriteiten.
               
Na verzending van de beleidsprioriteitenbrief aan NS op 19 april is de context waarin
                  het vervoerplan 2023 is geschreven fors gewijzigd. Gelet op de krapte op de arbeidsmarkt,
                  ligt de focus nu met name op het mitigeren van de personeelsproblematiek van NS om
                  een zo’n stabiel mogelijke dienstregeling te blijven rijden. Om die reden gaat NS
                  in het voorliggende vervoerplan uitvoerig in op wat zij doen om de personeelsproblematiek
                  te verkleinen. Ik onderschrijf dit volledig en vraag NS prioriteit te verlenen aan
                  het terugdringen van het personeelstekort en waar mogelijk stappen te zetten op de
                  door mij meegegeven beleidsprioriteiten.
               
Recentelijk heb ik uw Kamer geïnformeerd over de voortgang van de integrale aanpak
                  personeelstekorten NS.1 Hieruit blijkt dat het in 2023 nog onzeker is hoe het personeelstekort zich verder
                  zal ontwikkelen. NS laat de integrale aanpak momenteel reviewen door Boston Consultancy
                  Group (hierna: BCG). BCG zal onder meer kijken naar de grondoorzaken van de personeelsproblematiek
                  en naar opties voor additionele maatregelen. Ik verwacht dat NS in 2023 opvolging
                  zal geven aan de uitkomsten van de review van BCG.
               
Los van de personeelstekorten heb ik er voor 2023 voor gekozen, om net als in 2021
                  en 2022, de focus van de beleidsprioriteiten te leggen op het herstel van COVID-19.
                  Dit omdat de reizigersaantallen nog steeds lager liggen dan voor de coronacrisis.
                  De effecten hiervan blijven voelbaar voor NS. Door hier een beleidsprioriteit van
                  te maken vraag ik NS, met inachtneming van de afspraken uit de vervoerconcessie, haar
                  organisatie en dienstverlening zo goed als mogelijk aan te laten sluiten bij de veranderende
                  reisbehoefte en reizigers te prikkelen om weer gebruik te maken van de trein. In het
                  bijzonder dient NS aandacht te besteden aan de onderwerpen: het terugwinnen van de
                  reiziger, het borgen van de kwaliteit van de dienstverlening, reizigersspreiding en
                  internationaal spoorvervoer.
               
Met het vervoerplan geeft NS concrete invulling aan haar dienstverlening voor 2023
                  en de jaren daarna. Of de door NS in het vervoerplan beschreven ambities en doelen
                  actueel blijven en te realiseren zijn, is uiteraard afhankelijk van de ontwikkeling
                  van het personeelstekort en het verdere verloop van COVID-19. Vanzelfsprekend blijft
                  de concessie (en het daar bijbehorende het vervoerplan) de basis voor de dienstverlening
                  en ook de meetlat waarlangs prestaties van NS worden beoordeeld. Ik houd actief een
                  vinger aan de pols bij het uitvoeren van het vervoerplan door NS.
               
Uitwerking van de beleidsprioriteiten in Vervoerplan NS 2023
Reiziger terug in de trein & borgen kwaliteit dienstverlening
Ook de komende jaren zullen de reizigersaantallen nog achterblijven bij de aantallen
                  van het laatste pre-corona jaar, 2019. Het reisgedrag van een deel van de reizigers
                  lijkt structureel veranderd door COVID-19. Een groot deel van de reizigers werkt een
                  deel van de week thuis. Het komende jaar volgt NS (wederom) de ontwikkelingen omtrent
                  het reisgedrag op de voet en neemt waar mogelijk maatregelen om haar aanbod te verbeteren.
                  Zo werkt NS aan het integreren van een groter aanbod van ketendiensten in de NS Flex-
                  en Businesscardabonnementen. Hiermee beoogt NS om het plannen, boeken, gebruiken en
                  betalen van de hele deur-tot-deurreis in de NS-app mogelijk te maken. Om het reizen
                  met het OV daarnaast laagdrempeliger te maken, draagt NS bij aan de landelijke uitrol
                  van OV-Pay.
               
In 2023 heeft de continuïteit en kwaliteit van de dienstverlening aan de reizigers
                  de volle aandacht van NS. NS heeft daarbij de ambitie om wendbaarder te worden bij
                  het aanpassen van de dienstregeling, waarbij zij wil voortbouwen op wat tijdens de
                  coronacrisis geleerd is. Daar hoort ook bij dat NS het vervoersaanbod in de toekomst
                  beter wil laten aansluiten op de vervoersvraag op drukke en minder drukke dagen.
               
Reizigersspreiding
NS geeft in het vervoerplan aan dat een goede spreiding van reizigers in de trein
                  kan bijdragen aan comfort en vertrouwen in het OV en daarmee het terugwinnen van de
                  reiziger. Om spreiding over de werkdagen te verbeteren blijft NS de samenwerkingen
                  zoeken met o.a. werkgevers, onderwijsinstellingen en regionale overheden. NS draagt
                  actief aan de samenwerking bij door het delen van showcases en successen. Ook zet
                  NS in op de doorontwikkeling van de NS-app en NS.nl om beter inzicht te geven in de
                  te verwachten drukte en om bij drukte een accuraat handelingsperspectief te bieden.
                  NS gaat verder met het beproeven van proposities die reizen in de daluren aantrekkelijker
                  maken. Daartoe introduceerde NS in 2022 de Pilot NS Voordeel op het traject Den Haag
                  CS – Eindhoven CS, waarmee reizigers minimaal één dag van te voren een tijdslot in
                  de daluren kunnen boeken met tot wel 60% korting. In 2023 zal NS afhankelijk van de
                  inzichten en resultaten van deze pilot voortbouwen op NS Voordeel.
               
Internationaal spoorvervoer
In 2023 schenkt NS, binnen de kaders van de concessie, extra aandacht aan het verbeteren
                  en stimuleren van het internationaal spoorvervoer. Hierbij richt NS zich op de mogelijkheden
                  op de korte- en (middel-)lange termijn. Zo werkt NS in 2023 aan de voorbereidingen
                  op de toekomstige versnelling van de IC Berlijn. Samen met de NMBS, Arriva, decentrale
                  overheden en infrabeheerders werkt NS aan de totstandkoming van de Drielandentrein.
                  Naast deze productstappen breidt NS het aantal te boeken internationale bestemmingen
                  uit, door (extra) bestemmingen in Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk toe te
                  voegen. Om het klantgemak te vergroten werkt NS samen met andere Europese spoorvervoerders
                  o.a. aan het verlengen van de boekingshorizon2, het harmoniseren van de ticketvoorwaarden en het verbeteren van de reisinformatie
                  bij verstoringen tijdens internationaal reizen.
               
Addendum op het beheerplan ProRail 2022–2023
In het addendum op het beheerplan gaat ProRail in op de belangrijkste ontwikkelingen
                  en wijzigingen ten opzichte van het vorig jaar gedeelde beheerplan 2022–2023.3 ProRail rapporteert onder andere over de productstappen die zij de aankomende jaren
                  voorziet, de opvolging van de aanbevelingen uit evaluatie van het winterweer in februari
                  2021 en de stand van zaken van het verbeterprogramma Zee-Zevenaar. Op het thema winterweer
                  ga ik later in deze brief uitgebreider in. Met het addendum op het beheerplan biedt
                  ProRail tevens het kaartmateriaal aan van de verwachte grootschalige buitendienststellingen
                  (drie dagen en langer) in 2023, zoals vorig jaar is toegezegd naar aanleiding van
                  Motie de Groot.4 Het addendum op het beheerplan is als bijlage bij deze brief toegevoegd.
               
Winterweer
ProRail geeft, zoals ook aan uw Kamer toegezegd in de brief over de halfjaarverantwoording,
                  in het addendum op het beheerplan een update over de opvolging van de aanbevelingen
                  uit de evaluatie van het winterweer in februari 2021.5 Een van de openstaande acties was het onderzoeken van mogelijkheden om een uitgedunde
                  dienstregeling te rijden waarvoor minder wissels gebruikt hoeven te worden. ProRail
                  licht de conclusie toe dat het niet mogelijk is gebleken om de hoeveelheid wissels
                  die nodig is voor de uitvoering van een Landelijk Uitgedunde Dienstregeling (LUD)
                  van NS te reduceren t.o.v. februari 2021, ondanks pogingen daartoe die ook zijn vermeld
                  in de halfjaarverantwoording. Dat komt door de in de winterweerevaluatie noodzakelijk
                  geachte toevoeging van wissels op niet-centraal bediende gebieden. Als vervolg hierop
                  gaat ProRail in gesprek met de sectorpartijen om te onderzoeken of het mogelijk is
                  om een afgeschaalde dienstregelingsvariant uit te werken waarvoor wél minder wissels
                  nodig zijn. Ook onderzoekt ProRail opties om regionaal of lokaal opstarten en afschalen
                  van de treindienst mogelijk te maken, rekening houdend met de actuele beschikbaarheid
                  van de infrastructuur. ProRail beoogt deze maatregelen in de aanloop naar winter 2023–2024
                  te implementeren.
               
In een separate brief die ik ook meestuur, rapporteert ProRail over de reguliere wintervoorbereiding.
                  ProRail is, onder andere door de voornoemde winterweerevaluatie, logistiek en operationeel
                  beter voorbereid op winterse omstandigheden dan in 2021. Tegelijkertijd herhaalt ProRail
                  dat bij extreem winterweer op landelijk niveau het spoorsysteem kwetsbaar is en dat
                  niet onder alle omstandigheden voorkomen kan worden dat reizigers, vervoerders en
                  verladers hinder ondervinden. In haar brief schetst ProRail enkele aandachtspunten,
                  zoals de winterweervoorbereiding die in het Rotterdamse havengebied en de corridor
                  Zee-Zevenaar nog niet gereed is. Ik constateer dat ProRail zich inzet om negatieve
                  effecten daarvan zoveel mogelijk te mitigeren. Ook constateer ik dat ProRail bij het
                  uitvoeren van de wintervoorbereiding oog heeft voor duurzaamheid en energieverbruik
                  door mogelijkheden te onderzoeken om wisselverwarmingen minder of niet meer te gebruiken,
                  met aandacht voor betrouwbaarheid van de infrastructuur.
               
Validatie-onderzoek methodiek KPI’s NS
In de brief aan uw Kamer6 van december 2020 heb ik aangekondigd met NS in gesprek te gaan over de verbetering
                  van de methodiek die NS hanteert om te komen tot een inzet van bodem- en streefwaarden
                  voor prestatie-indicatoren.
               
De methodiek die de NS hanteert om te komen tot een voorstel voor bodem- en streefwaarden
                  is tijdens de midterm review in 2020 door een extern bureau gevalideerd. De conclusie
                  destijds was dat de gehanteerde methode kenmerken had van een valide methodiek, maar
                  beter (kwalitatief) onderbouwd diende te worden. Naar aanleiding van dit rapport heeft
                  IenW Andersson Elffers Felix (AEF) gevraagd om samen met NS de benodigde verbeteringen
                  door te voeren en zo te komen tot een valide methodiek. AEF heeft aan de hand van
                  een afwegingskader de methodiek (en vooral de beschrijving daarvan) beoordeeld op
                  validiteit en hiertoe suggesties aangedragen. Samen met NS heeft AEF vervolgens gewerkt
                  aan het verbeteren van de methodiek. AEF concludeert dat met de beschrijving van de
                  verbeterde methodiek alle eerder geconstateerde tekortkomingen zijn weggenomen en
                  dat de methodiek daarmee als valide bestempeld kan worden.
               
Afronding programma Toekomstbestendig werken aan het spoor (TWAS)
Het afgelopen jaar is, conform de aankondiging van mijn ambtsvoorganger getoetst of
                  het programma Toekomstbestendig werken aan het Spoor (TWAS) afgerond kan worden als
                  programma onder de beheerconcessie en overgedragen kan worden aan de lijnorganisatie
                  van ProRail.7 Binnen het programma TWAS is gezamenlijk met alle partijen in de sector gewerkt aan
                  een nieuwe werkwijze met zo min mogelijk hinder, die past binnen de beschikbare financiële
                  middelen en waarbij oog is voor een betrouwbaar spoorproduct. Om te zorgen dat de
                  hoeveelheid hinder niet evenredig toeneemt met de hoeveelheid werkzaamheden, en de
                  kosten voor onderhoud en aanleg verminderen, worden werkzaamheden bijvoorbeeld zo
                  goed mogelijk gebundeld en slim gecombineerd. Bureau Gateway heeft in opdracht van
                  IenW en ProRail getoetst of TWAS afgerond kon worden. Samen met Bureau Gateway, ProRail
                  en de betrokken sectorpartijen kom ik tot de conclusie dat het wenselijk is om het
                  programma TWAS inderdaad af te ronden als programma onder de beheerconcessie. Ik zal
                  kort toelichten waarom we daarvoor gekozen hebben en verwijs verder naar bijgevoegde
                  rapporten.
               
De betrokken sectorpartijen hebben hun steun uitgesproken voor de afronding van het
                  programma TWAS. Ook is er draagvlak voor het voortzetten van een gezamenlijke overlegvorm
                  na afronding van het programma; het sectoroverleg spoor. De borging van de instrumenten
                  en werkwijzen vraagt nog aandacht, maar dit vereist geen programmasturing meer. De
                  aandacht die nog nodig is, wordt als volgt vormgegeven. ProRail heeft per instrument
                  of werkwijze, in overleg met de sectorpartijen, inzichtelijk gemaakt in welke gremia,
                  zowel intern als extern, deze een plaats zullen krijgen om voorzetting van het gebruik
                  ervan te borgen. De effecten van de TWAS-maatregelen op onder andere hinder en spreiding
                  van werkzaamheden maakt ProRail inzichtelijk via een dashboard. Dit is een belangrijk
                  instrument om de effecten van TWAS te monitoren. Het dashboard zal gemonitord worden
                  in het sectoroverleg spoor en in regulier overleg met mijn ministerie.
               
ProRail heeft een voorstel gedaan voor de monitoring van de financiële effecten van
                  het programma TWAS. Zij geeft tegelijkertijd aan dat dit lastig is, omdat de context
                  waarin het programma plaatsvindt is veranderd door onder andere de oorlog in Oekraïne
                  en de impact daarvan op de kosten en beschikbaarheid van de benodigde materialen en
                  grondstoffen. De rapporten van Bureau Gateway bevestigen dat het een lastige opgave
                  blijkt om de baten van het programma TWAS te monitoren. ProRail acht het aannemelijk
                  dat de TWAS-besparing gerealiseerd zal worden. Ik heb met ProRail afgesproken dat
                  ik de onderbouwing hiervan laat toetsen tijdens de validatie van de herijking van
                  de financiële reeksen. Over de uitkomsten daarvan zal ik uw Kamer naar de huidige
                  verwachting nader informeren in Q4 2023. Ik acht het niet nodig om alleen daarvoor
                  de programmasturing op TWAS in de lucht te houden.
               
Naast beëindiging van het programma TWAS beveelt Bureau Gateway aan om te investeren
                  in draagvlak en acceptatie voor de gezamenlijke en maatschappelijke opgave waar de
                  sector voor staat. Ook daar zie ik het belang van in. Vervoer per spoor is een belangrijke,
                  onmisbare vorm van duurzame mobiliteit. Het is een belangrijke sleutel in bereikbaarheidsopgaven,
                  zoals aansluiting bij de woningbouwopgave en verdere verduurzaming. Dit maakt het
                  noodzakelijk dat er blijvende aandacht is voor werken aan het spoor zowel in het kader
                  van instandhouding als aanleg. Wanneer dit gepaard gaat met noodzakelijke hinder,
                  dan zal ik samen met de sector uitdragen dat dit nodig is om het spoor toekomstbestendig
                  te houden en te maken.
               
Tot slot
De personeelstekorten, prijsstijging en materiaalschaarste zetten in 2023 de dienstverlening
                  onder druk. Ik vraag van NS en ProRail dat zij er alles aan zullen doen om ook onder
                  de huidige omstandigheden een goed en betrouwbaar product te blijven leveren. Tot
                  slot wil ik mijn waardering uitspreken voor de continue inzet van de medewerkers van
                  NS en ProRail.
               
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
                  V.L.W.A. Heijnen
Indieners
- 
              
                  Indiener
 V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
