Brief regering : Rapportage Rijkswegennet T2 2022
36 200 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023
Nr. 58
BRIEF VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 december 2022
Bijgaand ontvangt u de tweede Rapportage Rijkswegennet van 2022. Deze rapportage bevat
de jaarcijfers van september 2021 tot en met augustus 2022 over het gebruik van het
Rijkswegennet, de filezwaarte, de filetop-10 en het reistijdverlies.
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft in mei 2022 een raming op basis
van CPB-scenario’s gepubliceerd over de ontwikkeling van het wegverkeer tot en met
2027. De verwachting van het KiM is dat het verkeer na de coronacrisis weer zal groeien,
met de inschatting dat in 2027 de verkeersprestatie op het hoofdwegennet 13 procent
hoger ligt dan voor de coronacrisis (2019).
Belangrijkste bevindingen in deze rapportage
Sinds het loslaten van de coronamaatregelen in februari 2022 is het een stuk drukker
op de weg. Dit is terug te zien in de afgelegde voertuigkilometers, maar ook in de
files. Opvallend daarbij is dat het aandeel files als gevolg van werkzaamheden hoger
is dan het gemiddelde van de jaren 2017 t/m 2019 (voor corona). De relatief hoge hoeveelheid
files als gevolg van werkzaamheden wordt mede veroorzaakt door de instandhoudingsopgave
en het achterstallig onderhoud waar Rijkswaterstaat voor staat, waarbij in het bijzonder
onderhoud aan bruggen leidt tot vertragingen. Ten opzichte van eind april 2022:
• is het aantal afgelegde voertuigkilometers dat in een jaar is afgelegd gestegen van
66,0 naar 66,9 miljard voertuigkilometers.
• is de jaarfilezwaarte toegenomen met 26 procent naar 12,6 miljoen kilometerminuten.
De belangrijkste file-oorzaak is reguliere spitsfiles, gevolgd door incidentele files
(ongevallen en pechgevallen).
• is het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder andere doordat ze in de file stonden, toegenomen met
10,9 procent. Hiermee komt het reistijdverlies per eind augustus 2022 op 36,1 miljoen
uur op jaarbasis. Reistijdverlies treedt op wanneer de weggebruiker niet de referentiesnelheid
van 100 kilometer per uur kan rijden.
• is het aandeel files door werkzaamheden gedaald tot 5,8 procent, een daling van 1,5
procent ten opzichte van de 7,3 procent per eind april 2022. Het aandeel files door
aanleg en gepland onderhoud blijft met 3,6 procent onder de norm van 10 procent van
het totaal aan files, zoals afgesproken met de Tweede Kamer.
• is de A20 bij Rotterdam tussen Schiebroek en Crooswijk opnieuw op de eerste plek in
de filetop-10 te vinden. Ten opzichte van de vorige rapportage zijn er twee nieuwe
locaties toegevoegd aan de filetop-10. Dit betreffen de A50 Arnhem-Oss bij knooppunt
Bankhoef (positie 5) en de A2 Den Bosch-Utrecht tussen Knooppunt Empel en Kerkdriel
(positie 10).
• is het totale economische reistijdverlies op het hoofdwegennet over de afgelopen twaalf
maanden gestegen met 44 procent. De top-3 wordt aangevoerd door de A2 tussen Deil
en Empel, gevolgd door de 27 tussen Everdingen en Gorinchem (positie 2), gevolgd door
de A16 tussen Ridderkerk en Terbregseplein (positie 3). Er zijn twee nieuwe trajecten
in de top-20 voor economische reistijdverliezen ten opzichte van de vorige rapportage.
Dit betreffen de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Gorinchem (positie 16) en de A59
tussen knooppunt Zonzeel en Hooipolder (positie 18).
De afgelopen vier maanden is geen nieuw weggedeelte gerealiseerd.
Nieuwe meetmethodiek filezwaarte
Tot het begin van 2022 werden de filecijfers gebaseerd op data die verzameld werd
met behulp van detectielussen in het wegdek. Sinds februari dit jaar beschikt Rijkswaterstaat
over de mogelijkheid om de filezwaarte te bepalen met data die rechtstreeks afkomstig
is uit de voertuigen zelf, zogeheten Floating Car Data (FCD). De nieuwe meetmethodiek
is fijnmaziger en over het gehele hoofdwegennet beschikbaar, in tegenstelling tot
de data van de detectielussen.
Elke rapportage bevat specifieke thema’s. In deze rapportage zijn dat, naast de gemeten
effecten van de coronamaatregelen op het verkeersbeeld en verkeersveiligheid.
Specifiek thema: COVID-19/Corona in relatie tot het Rijkswegennet
Sinds het uitbreken van de pandemie en de hieraan gekoppelde coronamaatregelen van
de overheid is een heel ander verkeersbeeld waarneembaar. Door het loslaten van de
maatregelen is een sterke stijging in afgelegde kilometers en files te zien ten opzichte
van dezelfde periode in het vorige jaar (2021). De filezwaarte ligt in 2022 een stuk
hoger dan in 2021. In de periode van halverwege maart tot en met eind augustus 2022
ligt de filezwaarte zelfs drie keer zo hoog als de gemiddelde filezwaarte in diezelfde
periode in 2020 en 2021. In dit hoofdstuk worden de effecten van de maatregelen op
het verkeer inzichtelijk gemaakt per maand.
Specifiek thema: Verkeersveiligheid
Het beleid van Rijkswaterstaat is erop gericht om de verkeersveiligheid te waarborgen,
waardoor er minder gewonden en doden in het verkeer in Nederland vallen. Er is tot
en met 2019 een stijgende trend te zien, waarna er in 2020 aanzienlijk minder ongevallen
plaatsvonden. In 2021 zijn er 4,8 procent meer ongevallen geweest dan in 2020. In
dit hoofdstuk worden de cijfers met betrekking tot verkeersongevallen besproken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat