Brief regering : Voortgang vlootvernieuwing Rijksrederij
36 200 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2023
Nr. 106
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 december 2022
Op 6 september jl. heeft uw Kamer gevraagd1 om nog in 2022 geïnformeerd te worden over het eerste deel van het vlootvervangingsprogramma,
inclusief het tijdpad, de inzet op toepassing van innovatieve, kansrijke technologieën
voor verduurzaming en bijbehorende budgetten en de betrokkenheid van de maritieme
sector, en ook concreet zicht te geven op de volgende fase van het vlootvervangingsprogramma.
Deze brief geeft hier invulling aan.
Algemeen
De Rijksrederij is onderdeel van Rijkswaterstaat (RWS) en beheert, bemenst en onderhoudt
schepen voor RWS en drie externe publieke opdrachtgevers (Kustwacht, Ministerie van
LNV en Douane). Bijna de gehele vloot van de Rijksrederij heeft een hoge leeftijd.
Vervanging en vernieuwing van de vloot van de Rijksrederij is nodig om de continuïteit
van de dienstverlening te borgen en de Rijksbrede duurzaamheidsdoelstellingen te halen.
In samenwerking tussen de Rijksrederij en haar opdrachtgevers wordt daarom toegewerkt
naar besluitvorming over de vlootvernieuwing. Uw Kamer is hier op eerdere momenten
over geïnformeerd1.
Vlootvernieuwing deel I
Het eerstvolgende deel van de vlootvernieuwing betreft de planuitwerking en verwerving
van drie series van schepen:
a. drie Trailerbare Meetvaartuigen (TMV’s) ter vervanging van enkele eigen vaartuigen
en vaartuigen die nu worden ingehuurd;
b. negen multi-inzetbare schepen ter vervanging van negen verouderde schepen die met
name worden ingezet voor visserijonderzoek/ handhaving en natuurbeheer;
c. drie multi-inzetbare schepen ter vervanging van vijf verouderde schepen die met name
worden ingezet voor de markering van zeevaartroutes en incidentbestrijding.
Planning vlootvernieuwing deel I
Voor de TMV’s geldt dat de gunning onlangs heeft plaatsgevonden (december 2022). Oplevering
van de TMV’s is deels voorzien in 2023 en deels in 2024.
Voor de multi-inzetbare schepen geldt dat de voorbereiding langer in beslag neemt.
Op dit moment worden de zgn. business-cases (BC’s) van beide series van schepen uitgewerkt.
In de BC’s worden verschillende oplossingsscenario’s en varianten op hoofdlijnen in
beeld gebracht. Ook wordt met de BC’s inzichtelijk gemaakt wat de financiële consequenties
zijn van de verschillende varianten. Op basis van de BC’s kan door de opdrachtgevers
een voorkeursoplossing bepaald worden. Naar verwachting zijn deze in de eerste helft
van 2023 gereed. Op basis hiervan zal dan ook een oplossing gevonden worden voor dekking
van de opgave, die op dit moment nog niet beschikbaar is. De Kamer verzocht om nu
ook al een Plan van Aanpak te ontvangen. Dit kan echter pas worden opgesteld nadat
een voorkeursoplossing bepaald is en is daarom nu (nog) niet beschikbaar.
Inzet op toepassing van innovatieve, kansrijke technologieën voor verduurzaming
Zoals ook in Kamerbrief van juli jl. gemeld is het uitgangspunt bij de vlootvernieuwing
van de Rijksrederij de inzet van duurzame «proven technologies». In het tweeminutendebat
Maritiem van september jl. (Handelingen II 2021/22, nr. 104, item 8) heb ik aanvullend daarop toegezegd dat ook technologieën die nog net niet als bewezen
technologieën te kwalificeren zijn, maar daar wel dicht tegenaan zitten, zullen worden
meegenomen in de planvorming.
Betrokkenheid van de maritieme sector
In eerdergenoemde motie werd ook gevraagd naar de wijze waarop de maritieme sector
betrokken wordt bij de uitwerking van de plannen. In mijn brief van juli jl. heb ik
uw Kamer hier ook over geïnformeerd, volledigheidshalve geef ik hierna nogmaals een
toelichting op de betrokkenheid van de sector.
Bij zowel de nieuwbouwprojecten als bij het onderhoud van de huidige vloot wordt door
Rijkswaterstaat de markt nauw betrokken bij de realisatie van de opgaven. Dit gebeurt
door de markt op verschillende manieren en tijdstippen gedurende het proces te informeren
of te contracteren. De gespreksonderwerpen betreffen o.a. afstemming over de inkoopstrategie
en de uitwerking hiervan, maar ook op welke momenten de kennis van de markt het best
ingezet kan worden. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld het toetsen van de
haalbaarheid van een combinatie van eisen, het maken of toetsen van (voorlopige) ontwerpen,
het toetsen van contractstukken en het onderzoeken van geschikte samenwerkingsvormen
voor toekomstige projecten.
Het laatste afstemoverleg tussen de Rijksrederij en vertegenwoordigers van de maritieme
sector heeft november jl. plaatsgevonden.
Doorkijk volgende fase vlootvervanging (deel 2)
De Rijksrederij kijkt met haar opdrachtgevers ook al vooruit naar de vlootvernieuwingsprojecten
die na eerdergenoemd «deel 1» uitgevoerd moeten worden. Parallel aan de huidige uitwerking
van deel 1 van de vlootvernieuwing wordt met de opdrachtgevers besluitvorming voorbereid
over het volgende deel. In onderlinge afstemming hebben de opdrachtgevers reeds een
voorkeursvolgorde
besproken waarin de vloot vernieuwd zou moeten worden. Besluitvorming over het starten
van nieuwe projecten zal naar huidige inzichten stapsgewijs plaatsvinden, ofwel per
tranche van projecten net als bij de vlootvernieuwing deel 1 het geval is. Op het
moment dat zicht is op financiële dekking kunnen vervolgafspraken worden gemaakt over
het starten van een nieuwe tranche aan projecten. Ik zal uw Kamer daar dan ook over
informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat