Brief regering : Voornemen tot gunning A27 Houten-Hooipolder contract Zuid
29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur
Nr. 117
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 december 2022
De A27 tussen Houten en Hooipolder wordt over een lengte van 47 kilometer de komende
jaren flink opgeknapt. Het belang hiervan is gezien de verouderde bruggen en de filedruk
op het tracé groot, daarnaast wordt Knooppunt Hooipolder aangepast en wordt er een
aansluiting Gorinchem-Noord aangelegd. Ik meld u hierbij dat na jarenlange voorbereiding
de aanbesteding voor het zuidelijke deel tussen Everdingen en Hooipolder tot een winnaar
heeft geleid. Voor dit project hebben we meerdere biedingen ontvangen. Geen van de
biedingen bleef binnen het budget. Dit komt onder andere door kostenstijgingen en
daarom wordt het projectbudget aangevuld met de benodigde 97 miljoen om de aanbesteding
te kunnen afronden.
De urgentie van het voornemen tot gunning van dit project is groot vanwege de te vervangen
Merwedebrug die einde levensduur is. Tevens draagt dit project bij aan de bereikbaarheid
en doorstroming op de A27 en is dit project één van de weinige grote projecten met
een onherroepelijk Tracébesluit die wél met de realisatie kan starten.
De verplichtingen voor dit contract kunnen binnen het verplichtingenkader van het
Mobiliteitsfonds (artikel 12) worden aangegaan. In de MIRT-brief1 van 14 november 2022 is reeds aangegeven dat de beschikbare investeringsruimte in
het Mobiliteitsfonds op dit moment beperkt is. Deze ruimte is waarschijnlijk op korte
termijn nodig voor het kunnen opvangen van risico’s en tekorten bij aanlegprojecten
die reeds in de uitvoering zitten. Dit betekent dat er een herprioritering binnen
het MF-programma nodig is. De budgettaire consequenties in dit project komen voort
uit de aanbestedingstegenvaller en de met het project samenhangende risico’s en de
te voorziene kostenstijgingen als gevolg van uitvoering van risicovolle en complexe
onderdelen (zoals de Merwedebrug) en prijsstijgingen. De afweging en verwerking hiervan
binnen het gehele Mobiliteitsfonds wordt aan u voorgelegd via de eerste suppletoire
begroting (samenhangend met de Voorjaarsnota).
Het contract van de A27HH is door middel van de twee-fasen aanpak vormgegeven. Deze
aanpak is een belangrijke onderdeel van de transitieaanpak naar een vitale infrasector
die IenW samen met de markpartijen in 2020 hebben ingezet2. In een twee-fasen aanpak worden de risico’s en inherente onzekerheden gefaseerd
en meer in gezamenlijkheid tussen opdrachtgever en opdrachtnemer geadresseerd. Hiermee
draagt de aanpak bij aan een betere beheersing en een voorspelbaarder realisatiefase
voor dit type complexe projecten.
De verdere voortgang van het project wordt meegenomen en gewogen bij de integrale
afweegmomenten omtrent de begrotingsbehandelingen van het Mobiliteitsfonds.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat