Brief regering : Verzamelbrief opvang Oekraïne
19 637 Vreemdelingenbeleid
36 045 Situatie in de Oekraïne
Nr. 2942 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2022
Inleiding
Door de voortdurende oorlog in Oekraïne zijn inmiddels meer dan 8,7 miljoen mensen
hun land ontvlucht. Tussen 28 februari en 4 juli 2022 zijn er volgens gegevens van
UNHCR 3,3 miljoen ontheemden teruggekeerd. Er worden op dit moment 5,4 miljoen ontheemden
uit Oekraïne opgevangen. De buurlanden vangen de meesten van hen op, maar sommigen
van hen reizen verder door binnen de Europese Unie, onder meer naar Nederland.
In de Verzamelbrief opvang Oekraïne van 24 juni jl. heb ik uw Kamer gemeld dat ik
constateer dat ondanks de inspanningen van gemeenten en veiligheidsregio’s sinds enkele
weken het aantal ontheemden uit Oekraïne in Nederland sneller stijgt dan het aantal
beschikbare opvangplekken bij gemeenten.1
Momenteel zijn er 68.650 ontheemde Oekraïners ingeschreven in de Basisregistratie
Personen (BRP). De instroom blijft stabiel op zo’n 1.500 Oekraïners per week. Op dit
moment verblijven 48.620 Oekraïners in de noodopvang en 459 in de crisisnoodopvang.2 Dit leidt tot een bezettingsgraad van 92% in de noodopvang.
Dit laat zien dat de opvang van ontheemden uit Oekraine nog steeds een urgent vraagstuk
is en 100% bezetting dichterbij komt. Om het moment van 100% bezetting uit te stellen,
wordt ingezet op het realiseren van de gevraagde 75.000 noodopvangplekken conform
afspraken met de veiligheidsregio’s. Tevens wordt het geheel aan geïnventariseerde
locaties door de Nationale Opvang Organisatie (NOO) versneld aangeboden en wordt gekeken
naar aanvullende afspraken. Tot slot wordt ingezet op het stimuleren van het gebruik
van particuliere opvang via het consortium RefugeeHomeNL.
Mocht, ondanks deze maatregelen, een 100% bezetting van de noodopvang alsnog bereikt
worden, dan zullen de Veiligheidsregio’s verzocht worden om de crisisnoodopvang uit
te breiden en langduriger in te zetten. Voor de (middel)lange termijn werken we aan
aanpassing van Rijksvastgoed om opvang en huisvesting te realiseren. Daarbij wordt
intensief samengewerkt met het COA en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De huidige situatie is geen langetermijnoplossing en op termijn is het wenselijk dat
alle asielzoekers, inclusief ontheemden uit Oekraïne, binnen de reguliere structuren
worden opgevangen. De opvanglocaties voor ontheemden uit Oekraïne zijn primair gerealiseerd
voor deze doelgroep. De burgemeester kan bepalen om deze locaties ook voor reguliere
asielzoekers of statushouders in te zetten.
Gezien de acute situatie in de opvang van reguliere asielzoekers heeft het kabinet
op 17 juni jl. de nationale crisisstructuur geactiveerd om de doorstroom in de migratieketen
te versnellen. Wij zijn ons ervan bewust dat de inzet hieromtrent een omvangrijke
opgave is bovenop bestaande opgaven van uitvoeringsdiensten en medeoverheden zoals
de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Daarbij komt dat de inzet met betrekking tot
de opvang van reguliere asielzoekers en de opvang van ontheemden uit Oekraïne beslag
legt op schaarse, gedeeltelijk overlappende, opvanglocaties en personele capaciteit.
Om die reden is het van belang om deze gezamenlijke opgaven in samenhang te benaderen.
Op 26 april jl. heb ik uw Kamer gemeld dat met de inrichting van de Programma-DG Oekraïense
Ontheemden en de benodigde overlegstructuren de coördinatie op 10 mei jl. is overgegaan
van een nationale crisisstructuur naar een bijzondere crisisstructuur van de Ministeriële
Commissie Migratie en Samenleving (MCMS).3 Op dit moment is er geen noodzaak om voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne de
nationale crisisstructuur aan te zetten zoals deze recentelijk is aangezet voor de
crisis in de asielketen.
In deze brief informeer ik uw Kamer over de aanspraak van rechten en voorzieningen
van ontheemden, de opvang en begeleiding van ontheemden uit Oekraïne, de financiering
Medische Zorg voor ontheemden uit Oekraïne, de verlenging van onderwijsmiddelen en
de voorschoolse educatie.
Tevens informeer ik uw Kamer middels deze brief over de uitvoering van de moties van
de leden Koekkoek c.s. (Kamerstuk 19 637 nr. 2872), van de leden Kuik c.s. (Kamerstuk 19 637 nr. 2855), van het lid Van Haga (Kamerstuk 19 637 nr. 2860) en van de leden Ceder c.s. (Kamerstuk 19 637 nr. 2879).
Gezien de onderwerpen stuur ik deze brief mede namens de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport en de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.
Wijziging besluit SUWI
Het kabinet acht het wenselijk dat ontheemden uit Oekraïne, die het nodig hebben,
passende publieke ondersteuning kunnen krijgen bij het vinden van werk. Met de verzamelbrief
van 10 juni is uw Kamer geïnformeerd4 over de voorgenomen wijziging van Besluit SUWI, waarmee ondersteuning bij arbeidsinschakeling
door gemeenten mogelijk wordt voor ontheemden uit Oekraïne. Snelle inwerkingtreding
en toepassing in de uitvoering is van groot belang, om die reden is in de genoemde
brief aangegeven dat vanaf 1 juli 2022 kan worden geanticipeerd op de voorgenomen
wijziging. Door een versnelde spoedprocedure is de wijziging op 1 juli reeds in werking
getreden en is anticiperen niet nodig.
Financiering Medische Zorg voor ontheemden uit Oekraïne
In de Verzamelbrief opvang ontheemden uit Oekraine5 heb ik toegezegd u binnenkort te informeren over de financiële raming voor de Regeling
Medische Zorg voor ontheemden uit Oekraine (RMO). Om de RMO te bekostigen heeft het
kabinet ingestemd met een begroting voor de dekking van de medische kosten en de verwerkingskosten
voor het tweede halfjaar van 2022. De medische kosten van de eerste maanden van 2022
zijn gefinancierd via de Subsidieregeling voor Onverzekerden (SOV). Voor de periode
van 2023 en later zal steeds zesmaandelijks een begroting worden voorgelegd. De kosten
voor de RMO voor de periode juli–december 2022 worden begroot op 99 miljoen euro.
De inschatting van de kosten is gebaseerd op basis van ervaringscijfers van het COA
voor de medische kosten van asielzoekers. Er is voorlopig uitgegaan van een aantal
van 75.000 ontheemden. Hierbij wordt opgemerkt dat een eventueel overschot op het
te verkrijgen budget zal worden teruggestort in de Rijksschatkist. Vanaf 1 juli aanstaande
komt medische zorg voor ontheemden uit Oekraïne met burgerservicenummer ten laste
van de RMO. Vanaf 1 augustus aanstaande kunnen declaraties voor geleverde zorg verwerkt
worden. Voor ontheemden zonder burgerservicenummer blijft de subsidieregeling medisch
noodzakelijke zorg voor onverzekerden (SOV) beschikbaar.
De dekking van de RMO is ruimer dan geldt onder de Subsidieregeling voor onverzekerden
(SOV) en zoveel mogelijk gelijk aan de dekking van zorg onder de Regeling Medische
zorg voor Asielzoekers (RMA) incl. bepaalde zorg buiten het basispakket. De verantwoordelijkheid
voor maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg en de uitvoering van het JGZ-basispakket
evenals het Rijksvaccinatieprogramma uit de Wet publieke gezondheidszorg ligt bij
gemeenten en blijft daar belegd. Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen
particuliere opvang en gemeentelijke opvang. De huidige RMA blijft opengesteld voor
langdurige zorg met verblijf voor Oekraïners. Het gaat hierbij om zorg die niet vanuit
de RMO of Wmo ondersteuning door gemeenten geboden kan worden.
Verlenging onderwijsmiddelen
In verband met het voorduren van de oorlog in Oekraïne is een blijvende inzet van
scholen en gemeenten noodzakelijk. Daarom zullen de middelen voor het nieuwkomersonderwijs,
het leerlingenvervoer en de onderwijshuisvesting met betrekking tot de ontheemden
uit Oekraïne worden verlengd tot en met december 2022. Hiermee willen en kunnen wij
gemeenten en scholen de zekerheid geven om hun inspanningen ook de komende periode
voort te zetten. Voor de tweede helft van het schooljaar 2022/2023 wordt op een later
moment bepaald welke middelen nodig zijn. Deze middelen worden aan dezelfde doelen
besteed als de eerdere middelen die voor de periode tot aan de zomervakantie golden.
De middelen voor het nieuwkomersonderwijs zullen aan scholen worden uitgekeerd via
de bestaande systematiek van de nieuwkomersbekostiging en maatwerkbekostiging. De
middelen voor het leerlingenvervoer zullen middels een tweede decentralisatie uitkering
aan gemeenten worden verstrekt. De middelen voor onderwijshuisvesting zullen worden
toegevoegd aan de SPUK die op dit moment in de maak is voor onderwijshuisvesting.
Voorschoolse educatie
Oekraïense kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar krijgen nu nog geen onderwijs,
maar zullen naar alle waarschijnlijkheid wel met een taalachterstand het onderwijs
instromen. Dit zal op dat moment een grote opgave worden voor het onderwijs. Om dit
te voorkomen ontvangen gemeenten extra middelen voor het organiseren van voorschoolse
educatie aan deze doelgroep. Voorschoolse educatie is, naast het voorkomen van onderwijsachterstanden,
van groter belang voor deze kinderen. Hiermee komen zij al in aanraking met de Nederlandse
samenleving net als iets oudere kinderen dit op school komen. Daarnaast krijgen zij
een aanbod wat helpt in hun ontwikkeling. Dit blijft van waarde, ook wanneer zij zouden
terug gaan naar Oekraïne. Dit budgettaire beslag geldt voor de periode van 16 juli
tot 31 december 2022.
Uitvoering motie Koekkoek c.s. (Kamerstuk
19 637 nr. 2872)
Hierbij informeer ik uw Kamer over de uitvoering van de motie van het lid Koekkoek
c.s., voorgesteld op 21 april 2022, aangenomen op 10 mei 2022, waarin de regering
wordt verzocht om met een plan te komen voor gecentraliseerde informatievoorziening
en voorlichting over het belang en de noodzaak van de registratie van onbegeleide
of alleenstaande minderjarigen (amv’s) uit Oekraïne.6
Kort nadat de eerste amv’s uit Oekraïne naar Nederland kwamen, is afgesproken dat
deze amv’s bij aankomst door gemeenten gemeld konden worden bij de Raad voor de Kinderbescherming
(RvdK), wanneer de Oekraïense amv arriveerde met een volwassen begeleider, niet de
ouder of wettelijke voogd is. In de gevallen dat de amv’s uit Oekraïne zonder volwassen
begeleider arriveerde kon deze bij Nidos worden gemeld.
Een aantal partijen, waaronder de VNG, Nidos en UNICEF, hebben tevens hun zorgen ten
aanzien van die situatie geuit, omdat de betreffende amv’s uit Oekraïne niet altijd
werden geregistreerd en veel van deze Oekraïense amv’s geen voogd toegewezen kregen,
dit in tegenstelling tot amv’s uit andere landen.
Dit is aanleiding geweest om met betrokken partijen (Ministerie van Justitie en Veiligheid,
de RvdK, Nidos en de VNG) de afspraken te herzien.
De nieuwe procesafspraken hebben tot doel alle amv’s uit Oekraïne in beeld te krijgen
en te voorzien in hun recht op tijdelijke voogdij. Dit houdt in dat iedere minderjarige
die zonder ouder(s) binnenkomt bij een gemeente wordt aangemeld bij Nidos. Nidos beoordeelt
op basis van een intake met de minderjarige (en waar mogelijk met de ouder(s) op afstand)
of het aanvragen van tijdelijke voogdij gepast is. Nidos schakelt de RvdK in wanneer
een minderjarige bij een gastgezin verblijft. Dit gastgezin wordt vervolgens gescreend
door de RvdK.
In juni 2022 is dit vernieuwde proces gestart. De communicatie hierover en het belang
van het tijdig signaleren van onbegeleide kinderen, is door de VNG verder verspreid.
Hiervoor is onder andere de handreiking «signaleren van kinderen en jongeren uit Oekraïne»
geüpdatet. Daarnaast zal binnenkort in de nieuwe versies van de handreikingen voor
de gemeentelijke en particuliere opvang Oekraïners een stuk worden opgenomen over
dit vernieuwde proces.
Uitvoering motie Kuik c.s. (Kamerstuk 19 637 nr. 2855)
Hierbij informeer ik uw Kamer over de uitvoering van de motie van het lid Kuik c.s.,
voorgesteld op 5 april 2022, aangenomen op 12 april 2022, waarin de regering wordt
verzocht in overleg met het bedrijfsleven de productie van tijdelijke woningen, zoals
prefab, maximaal op te voeren. En wordt verzocht in samenwerking met gemeenten centrale
plekken in Nederland te creëren om Oekraïense vluchtelingen te huisvesten, inclusief
de benodigde voorzieningen.
Onder verantwoordelijkheid van de Minister voor Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening
is onlangs de Taskforce versnelling tijdelijke huisvesting gestart met als doel projecten
in gemeenten gericht op huisvesting van Oekraïners door middel van flexwoningen en
transformaties van bestaande gebouwen, maximaal te versnellen. Het Ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en deze taskforce zijn in gesprek met AEDES
en het bedrijfsleven om het aanbod van dergelijke woningvormen maximaal op te schalen.
Een aantal gemeenten heeft het initiatief genomen om op de voor hen passende schaal,
gegeven de ruimtelijke en logistieke mogelijkheden, tijdelijke huisvestingsprojecten
te realiseren. De taskforce ondersteunt de gemeenten in het aanscherpen van de business
case. De Nationale Opvangorganisatie en de genoemde taskforce ondersteunen de gemeenten
hierbij op verschillende punten, bijvoorbeeld bij een project gereedmaken voor besluitvorming,
het helpen bij opstellen van businesscases en ondersteuning bij juridische procedures. Indien gemeenten financiële
tekorten op de business case overhouden is hiervoor 100 miljoen beschikbaar om gemeenten
daarin te ondersteunen. Een recent voorbeeld is Vlaardingen, waar voor vijf jaar 408
flexwoningen gebouwd worden. In de eerste jaren zijn die voor Oekraïners bestemd,
daarna voor andere woningzoekenden.
Uitvoering motie Van Haga (Kamerstuk 19 637 nr. 2860)
Hierbij informeer ik uw Kamer over de uitvoering van de motie van het lid Haga, voorgesteld
op 21 april 2022, aangenomen op 10 mei 2022, waarin de regering wordt verzocht scenario’s
uit te werken om te voorkomen dat gebouwen gevorderd gaan worden en de kamer hierover
zo spoedig mogelijk te informeren.
De inwerkingstelling van andere noodbevoegdheden dan de artikelen 2c en 4 van de Wet
verplaatsing bevolking (Wvb), zoals de mogelijkheid burgemeesters de bevoegdheid te
geven panden te vorderen, is een uiterste maatregel die alleen wordt overwogen als
alle andere mogelijkheden volledig zijn uitgeput. Op dit moment is dit niet aan de
orde. De regering richt zich in haar aanpak erop te voorkomen dat deze situatie bereikt
wordt. Scenario’s maken onderdeel uit van het bepalen van de aanpak.
Uitvoering motie Ceder c.s. (Kamerstuk 19 637 nr. 2879)
Hierbij informeer ik uw Kamer over de uitvoering van de motie van het lid Ceder c.s.,
voorgesteld op 21 april 2022, aangenomen op 10 mei 2022, waarin de regering wordt
verzocht met gemeenten in overleg te treden over de gevolgen van de opvang van Oekraïners
voor de langere termijn. En de regering wordt verzocht tevens te komen tot een aanspreekpunt
voor integrale, eenvoudige en reële bekostiging van alle uitgaven waarvoor gemeenten
zich gesteld zien.
Gemeenten zijn sinds de start van de toestroom van ontheemden uit Oekraïne nauw betrokken
bij de besluitvorming over de aanpak van deze vluchtelingencrisis. Eerst in de nationale
crisisstructuur en sedert 10 mei jl. in de specifieke crisisbesluitvormingsstructuur
voor het vraagstuk van de ontheemden uit Oekraïne. De gevolgen van de opvang voor
de langere termijn is hierin één van de thema’s.
Het kabinet heeft op 31 mei 2022 de Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne
vastgesteld. De regeling is op 3 juni 2022 gepubliceerd. Deze regeling voorziet in
het verstrekken van een specifieke uitkering aan gemeenten voor het vergoeden van
kosten die zijn gemaakt ten behoeve van het realiseren en exploiteren van de opvang
en verstrekkingen uit Oekraïne. Op termijn wordt de regeling vervangen door een algemene
maatregel van bestuur (AMvB). Bij het Ministerie van Justitie & Veiligheid is een
digitaal loket ingericht waar gemeenten aanvragen voor bekostiging kunnen doen en
vragen kunnen stellen. In de regel wordt er binnen 72 uur gereageerd. Veel gemeenten
maken van dit loket gebruik.
Rechtmatigheid van de uitgaven
Er is sprake van een crisissituatie. Statushouders, ontheemden uit Oekraïne en reguliere
asielzoekers zijn formeel verschillende stromen, zowel in juridische zin als in de
financiële verantwoording.
In de praktijk komen deze stromen in opvanglocaties bij elkaar, in dagelijks wisselende
samenstellingen. Het zal nog een forse klus blijken om de stromen in de verantwoording
richting uw Kamer weer te scheiden. Het kabinet probeert gemeenten daar zo goed mogelijk
in te ondersteunen door in de financiële regelingen aan te geven over welke indicatoren
verantwoord moet worden. We zitten in een situatie waar in korte tijd enorm veel moet
gebeuren en de opgaven waar we voor staan groot zijn. Zoals reeds gemeld aan uw Kamer
in de Kamerbrief van 30 maart 2022 proberen wij de ondersteuning en verantwoording
zo goed en zorgvuldig mogelijk te doen en risico’s te mitigeren.7
Overigens gelden voor de meerkosten opvang ontheemden Oekraïne bijzondere kaders ten
aanzien van de aanbestedingsregels. Hiervoor zijn onder meer de Richtsnoeren van de
Europese Commissie ontwikkeld betreffende het gebruik van het kader voor overheidsopdrachten
in de door de COVID-19-crisis veroorzaakte noodsituatie (2020/C 108 I/01). Deze regels
gelden alleen voor kosten die van toepassing zijn op de crisissituatie opvang ontheemden
Oekraïne. Voor reguliere kosten zijn de reguliere aanbestedingsregels van toepassing.
Budgettaire tabel
In onderstaande budgettaire tabel zijn enkel maatregelen opgenomen waar reeds door
het kabinet toe besloten is, inclusief een raming van het budgettaire beslag. Dit
betekent dat ook maatregelen die reeds in eerdere brieven aan uw Kamer zijn gecommuniceerd
in deze tabel zijn opgenomen. Er zijn andere maatregelen in voorbereiding dan wel
besluitvorming.
Maatregel
Budgettair beslag (mln. euro’s)
Departement
Gemeentelijke en particuliere opvang (GOO en POO)
1.195
JenV
Gereedmaken Rijksvastgoed voor opvang
64
JenV
Uitvoeringskosten Rijksvastgoedbedrijf opvang
1,2
BZK
Verkenning tijdelijke uitvoeringsorganisatie
2
BZK
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden
23
VWS
Tolken
1,6
JenV
Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS)
1,8
VWS
Zorgkosten medische evacuees
24
VWS
Transportkosten medische evacuees
8
VWS
Extra ondersteuning LOWAN en uitvoering
0,6
OCW
Tijdelijke compensatie Oekraïense studenten
2,5
OCW
Nieuwkomersonderwijs
79,3
OCW
Verlenging nieuwkomersonderwijs
119
OCW
Ambulante begeleiding
3
OCW
Leerlingenvervoer
9,2
OCW
Verlenging leerlingenvervoer
12,8
OCW
Tijdelijke onderwijshuisvesting
136,3
OCW
Verlenging tijdelijke onderwijshuisvesting
249,9
OCW
Gelijkstelling voorzieningenniveau ontheemden aan asielzoekers
3,2
JenV
Veiligheidsregio’s en GGD´en
119
JenV
Oprichting DG OEK en NOO
6,9
JenV
Subsidies NGO's tbv inzet Oekraïne
34
JenV
Regeling Medische Zorg voor ontheemden uit Oekraïne (RMO)
99
JenV
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia
0,45
Fin
Rijkdienst voor Identiteitsgegevens BRP
0,54
BZK
Meerkostenregeling gemeentelijke zorg
20,5
VWS
Realisatie van extra woningen
100
BZK
Taskforce versnelling tijdelijke huisvesting
12
BZK
Toelatingsexamens
0,315
OCW
Kinderopvangtoeslag
27,6
SZW
Voorschoolse educatie
5,7
OCW
Toelichting Gemeentelijke en particuliere opvang
Deze maatregel betreft de compensatie voor gemeenten voor de realisatie van noodopvangplekken
en verstrekkingen aan ontheemden. Dit bedrag is geraamd voor zes maanden, gezien de
regeling voorzien wordt voor drie maanden met eventueel verlenging met drie maanden
en uitgaande van 75.000 ontheemden. Met deze middelen betalen gemeenten ook de huur
voor het Rijksvastgoed uit (zie post hieronder). Gemeenten mogen opvanglocaties tot
twaalf maanden vastleggen, de kostenraming hiervoor wordt meegenomen bij de uitwerking
van bovenstaande regeling. De raming van andere kosten in deze tabel is nog gebaseerd
op 50.000 ontheemden. U wordt in een komende kamerbrief geïnformeerd over de budgettaire
effecten van een instroom van meer dan 50.000 ontheemden op deze andere kosten.
Toelichting gereedmaken Rijksvastgoed voor opvang
Het Rijksvastgoedbedrijf (RvB) zal in overleg met gemeenten bestaand Rijksvastgoed
beschikbaar stellen voor de tijdelijke noodopvang van ontheemden uit Oekraïne. Om
hen een waardig onderkomen en noodzakelijke voorzieningen te bieden, moeten aanpassingen
worden gedaan aan de gebouwen.
Uitvoeringskosten Rijksvastgoedbedrijf opvang
Om de extra werkzaamheden van het RvB mogelijk te maken zijn middelen nodig ten bate
van projectleiding en juridische/contractuele werkzaamheden.
Verkenning tijdelijke uitvoeringsorganisatie
Dit betreft een verkenning naar een tijdelijke uitvoeringsorganisatie die kan ondersteunen
in het realiseren van tijdige en goede huisvesting voor ontheemden. De bijbehorende
kosten worden gedekt binnen de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
De uitkomsten van deze verkenning worden politiek gewogen alvorens verdergaande stappen
richting vormgeving van de tijdelijke organisatie worden ondernomen.
Subsidieregeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV)
Ontheemden uit Oekraïne die naar Nederland komen zijn momenteel onverzekerd voor medisch
noodzakelijke zorg. Voor onverzekerden bestaat de SOV-regeling, op basis waarvan aanbieders
gecompenseerd worden voor medisch noodzakelijke zorg die zij aan hen verlenen. Het
kabinet heeft besloten de uitgaven in de SOV voor ontheemden uit Oekraïne generaal
te compenseren t/m het tweede kwartaal van 2022 en raamt het budgettaire beslag hiervan
op 23 miljoen euro.
Tolken
De wet verplicht zorgverleners om begrijpelijk te communiceren met patiënten. Dat
betekent dat bij een taalbarrière een professionele talentolk moet worden ingezet.
Omdat de ontheemden uit Oekraïne niet onder het COA vallen, waar talentolken voor
asielzoekers beschikbaar worden gesteld, wordt gebruikt gemaakt van het inkoopcontract
van het Ministerie van Justitie en Veiligheid om 1,6 miljoen euro hiervoor beschikbaar
te stellen.
Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS)
De Europese Commissie heeft haar lidstaten gevraagd te inventariseren hoeveel capaciteit
er in de lidstaat beschikbaar is om medische evacuaties van Oekraïense patiënten uit
EU-buurlanden uit te voeren en de betreffende patiënten op te vangen en zorg en ondersteuning
te bieden. De coördinatie en organisatie hiervan wordt aan Nederlandse zijde uitgevoerd
door het LCPS, onderdeel van het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ). Het gaat om
een bedrag van 1,8 miljoen euro voor zes maanden.
Zorgkosten medisch evacuees
Nederland kan in 2022 maximaal 400 patiënten in totaal opvangen en raamt het budgettaire
beslag van de zorgkosten voor medische evacuees op 24 miljoen euro. De zorgkosten
voor de medische evacuees worden per 1 juli 2022 vergoed via de RMO.
Transport medische evacuees
Voor de evacuatie van Oekraïense patiënten uit EU-buurlanden wordt gebruik gemaakt
van een Europees matchingsysteem. Na acceptatie door het ontvangende land, wordt het
transport vervolgens geregeld door het land waar de patiënt zich bevindt voor overplaatsing.
Binnen de Europese Unie is afgesproken dat de kosten van transport voor het ontvangende
land zijn. Hiervoor is een bedrag van acht miljoen euro geraamd.
Extra ondersteuning LOWAN en uitvoering
Via LOWAN (de door OCW gesubsidieerde ondersteuningsorganisatie voor het nieuwkomersonderwijs)
worden scholen ondersteund om kinderen uit Oekraïne zo snel mogelijk les te kunnen
geven. Het ministerie verhoogt de subsidie aan LOWAN-po (via de PO-Raad) en LOWAN-vo
voor extra fte ondersteuning.
Tijdelijke compensatie Oekraïense studenten
Dit betreft een compensatie voor zittende Oekraïense studenten in het studiejaar 2021–2022
in het ho en mbo. Deze compensatie loopt via instellingen en bedraagt maximaal 1.000 euro
(betreft de kosten voor leefgeld en studie, bedrag conform Nibudnorm) per student
per maand voor in beginsel drie maanden (maart–mei 2022). Dit wordt via een subsidieregeling
aan instellingen uitgekeerd.
Toelichting Nieuwkomersonderwijs en verlenging nieuwkomersonderwijs
Nieuwkomers uit Oekraïne in zowel het primair als het voortgezet onderwijs komen in
aanmerking voor de nieuwkomersbekostiging (po circa 11.000 euro per jaar, vo circa
12.300 euro per jaar). Op basis van beschikbare cijfers dient naar verwachting voor
18.000 nieuwkomers met leerplichtige leeftijd nieuwkomersonderwijs georganiseerd te
worden. Dit budgettaire beslag geldt voor de periode van 1 maart 2022 tot 16 juli
2022 (einde schooljaar). De bestaande regeling wordt verlengd voor de periode 16 juli
tot 31 december 2022 voor de het leerlingenvervoer voor de sectoren po en vo, op basis
van ramingen van 75,000 Oekraïense vluchtelingen.
Toelichting Ambulante begeleiding
Een aantal van de Oekraïense leerlingen komen nog op reguliere scholen terecht. Deze
scholen hebben vaak niet de expertise om een nieuwkomersleerling les te geven zoals
een nieuwkomersschool dat wel heeft. Ambulante begeleiding vanuit de nieuwkomersscholen
voor deze reguliere scholen zorgt ervoor dat ook reguliere scholen expertise tot hun
beschikking hebben. Het gaat hierbij om 2 fte voor 15 van de 25 veiligheidsregio’s.
De middelen worden in overleg met de PO en VO raad ingezet en zijn beschikbaar voor
een jaar.
Toelichting Leerlingenvervoer en verlenging leerlingenvervoer
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het inrichten van leerlingenvervoer. Nieuwkomersonderwijs
wordt zo veel als mogelijk centraal georganiseerd, waardoor de afstand tussen opvanglocaties
en de onderwijsinstellingen kan toenemen. Daarom worden gemeenten gesteund in het
organiseren van leerlingenvervoer voor nieuwkomersonderwijs. Dit betreft een eenmalige
decentrale uitkering voor de periode 1 maart 2022–16 juli 2022 (exclusief schoolvakanties).
De bestaande regeling wordt verlengd voor de periode 16 juli tot 31 december 2022
voor de het leerlingenvervoer voor de sectoren po en vo, op basis van ramingen van
75,000 Oekraïense vluchtelingen.
Toelichting Tijdelijke onderwijshuisvesting en verlenging tijdelijke onderwijshuisvesting
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het regelen van voldoende onderwijshuisvesting.
Het plan is om de middelen via een SPUK aan gemeenten te verstrekken. Uitgangspunt
is dat gemeenten zelf de kosten voorschieten en achteraf vergoed krijgen op basis
van gerealiseerde kosten, hierbij geldt een maximum bedrag per leerling. De maatregel
is bedoeld voor het huren van bestaande, soms in de vorm van noodlocaties die op een
schoolplein kunnen worden bijgeplaatst, soms in de vorm van een externe locatie zoals
tijdens corona ook wel is gedaan. Dit budgettaire beslag geldt voor de periode van
1 maart 2022 tot 16 juli 2022 (einde schooljaar). Onderuitputting op budget vloeit
terug naar de schatkist. De bestaande regeling wordt verlengd voor de periode 16 juli
tot 31 december 2022 voor de het leerlingenvervoer voor de sectoren po en vo, op basis
van ramingen van 75,000 Oekraïense vluchtelingen. De bestaande regeling wordt verlengd
voor de periode 16 juli tot 31 december 2022 voor de het leerlingenvervoer voor de
sectoren po en vo, op basis van ramingen van 75,000 Oekraïense vluchtelingen.
Toelichting gelijkstelling voorzieningenniveau ontheemden aan asielzoekers
Ontheemden hebben recht op hetzelfde voorzieningenniveau als asielzoekers. De Regeling
Medische zorg Asielzoekers (RMA) bevat op bepaalde onderdelen een bredere dekking
dan het basispakket. Het voorzieningenniveau gelijkstellen leidt naar verwachting
tot extra zorgkosten. Tot en met het tweede kwartaal van 2022 worden deze geraamd
op 3,2 miljoen euro. Dit kan budgettair verwerkt worden zodra het uitvoeringscontract
gereed is.
Toelichting Veiligheidsregio’s en GGD’en
Voor de bedrijfsvoering en kosten voor GGD en veiligheidsregio’s en gemeenten met
een coördinerende taak moet een systeem voor vergoeding worden opgericht. Het gaat
om kosten die bij reguliere asielzoekers via COA worden gefinancierd. Hieronder vallen
in principe de extra kosten voor regie en coördinatie (een deel van de coördinatie
zit in de reguliere bekostiging) en eerste medische zorg en tolken (die niet al via
een andere route gefinancierd worden). Om de 25 veiligheidsregio’s in de periode van
9,5 maanden (half maart t/m december 2022) te kunnen ondersteunen is een bedrag van
ca. 500.000 euro per maand per regio geschat, wat de 119 miljoen euro. maakt. Onderuitputting
op budget vloeit terug naar de schatkist.
Oprichting DG OEK en NOO
Het kabinet heeft besloten tot oprichting van programma Directoraat-Generaal Oekraïense
ontheemden (DG OEK) en de Nationale Opvang Organisatie (NOO). DGOek wordt belast met
beleidscoördinatie, ondersteuning en planvorming ten behoeve van de opvang van ontheemden
uit Oekraïne. De NOO heeft als taak om bij te dragen aan het realiseren van voldoende
opvanglocaties en het beschikbaar stellen van de benodigde basisvoorzieningen. Voor
de eerste zes maanden heeft dit een budgettair beslag van 6,9 miljoen euro.
Subsidies NGO's tbv inzet Oekraïne
Voor de ondersteuning van de opvang van ontheemden uit Oekraïne is de hulp ingeroepen
van verschillende NGO’s. Vluchtelingenwerk Nederland is door JenV gevraagd om het
particuliere hulpaanbod te coördineren en te faciliteren. De kosten hiervoor worden
geraamd op 7,2 miljoen euro. Het Leger des Heils, Rode Kruis en TakeCareBNB helpen
het Ministerie van Justitie en Veiligheid om op een veilige en zorgvuldige manier
gebruik te kunnen maken van particuliere opvang, om mensenhandel en uitbuiting tegen
te gaan en malafide huishoudens geen kans te geven. Voor deze opdracht is in twee
fases 900.000 euro en 13,1 miljoen euro beschikbaar gesteld. Met deze middelen kan
maximaal 32.250 ontheemden worden gekoppeld aan gasthuishoudens. Middelen die niet
worden gebruikt vloeien terug naar de schatkist. Daarnaast ondersteunt het Rode Kruis
de gemeentelijke opvanglocaties met uiteenlopende dienstverlening zoals Humanitaire
Servicepunten, gespecialiseerd vervoer, hygiëne kits. De geraamde kosten voor laatst
genoemde dienstverlening bedragen 12,8 miljoen euro.
Regeling Medische Zorg voor ontheemden uit Oekraïne (RMO)
Deze zorgkosten zijn geraamd op 99 miljoen euro, gebaseerd op ervaringscijfers van
het COA voor de medische kosten van asielzoekers voor de periode juli tot en met december
2022. Hierbij is uitgegaan van 75.000 ontheemden. Onderuitputting vloeit terug naar
de schatkist.
Convertibiliteit Oekraïense hryvnia
Conform de raadsaanbeveling van de Europese Commissie heeft Nederland een regeling
opgezet die ontheemden uit Oekraïne de mogelijkheid geeft om Oekraïens contante biljetten
(hryvnia's) om te kunnen wisselen voor euro's. De regeling is op 15 juni jl. in werking
getreden. Naar verwachting is een bedrag oplopend tot maximaal 23,25 miljoen euro
nodig om de valuta te kunnen opkopen van GWK Travelex. In opdracht en op kosten van
de Staat zal De Nederlandsche Bank de Oekraïense valuta, zodra de situatie dit toelaat,
omwisselen bij de nationale centrale bank van Oekraïne waardoor het grootste deel
van de uitgaven weer terugvloeit naar de Staat. In Nederland worden er, conform de
raadsaanbeveling, geen transactiekosten in rekening gebracht. De uitvoeringskosten,
onder andere transactiekosten en verwerkingskosten, worden geschat op 0,45 miljoen euro.
Rijkdienst voor Identiteitsgegevens BRP
De Rijkdienst voor Identiteitsgegevens ontvangt een bijdrage voor haar werkzaamheden
in verband met het registreren van ontheemden uit Oekraïne in de Basisregistratie
Personen (BRP).
Meerkostenregeling gemeentelijke zorg
Als gevolg van de toestroom van ontheemden uit Oekraïne naar Nederland maken gemeenten
extra kosten ten aanzien van de Wmo, Jeugdwet, Jeugdgezondheidszorg, het Rijksvaccinatieprogramma
en het prenataal huisbezoek. Het kabinet heeft besloten om gemeenten te compenseren
voor extra kosten in het jaar 2022 die zij ten aanzien van bovengenoemde taken maken.
De compensatie wordt vastgesteld op basis van een raming gebaseerd op het daadwerkelijke
aantal opgevangen ontheemden uit Oekraïne. De komende periode wordt de compensatie
en verdeling, in overleg tussen het Rijk en VNG, nader uitgewerkt.
Realisatie van extra woningen
Voor de doorstroming van ontheemden uit Oekraïne van noodopvang naar reguliere huisvesting,
zijn extra woningen nodig. In lijn met het programma Een thuis voor iedereen en het
Woningbouwprogramma wordt vanuit de middelen voor de Woningbouwimpuls versneld ingezet
op de transformatie van bestaande gebouwen en de bouw van nieuwe flexwoningen. Op
basis van het aantal ontheemden dat langer in Nederland verblijft, worden deze kosten
(deels) generaal gecompenseerd. Een deel van deze woningen zal beschikbaar komen voor
andere doelgroepen zodat verdringing zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Taskforce versnelling tijdelijke huisvesting
De taskforce biedt operationele uitvoeringsondersteuning aan gemeenten en andere woningmarktpartijen.
Het betreft het zo snel mogelijk bijeenbrengen van vraag en aanbod, het inzetten van
kennis en kunde bij gemeenten en het bevorderen van de besluitvorming over projecten.
Deze taskforce vloeit voort uit de verkenning naar een tijdelijke uitvoeringsorganisatie.
Toelatingsexamens
Deze eenmalige uitgave voor noodsteun gaat uit van het faciliteren van toelatingsexamens
voor 2.500 leerlingen eind juli en augustus 2022. Daarbij worden kosten gemaakt voor
zaalhuur, surveillanten en laptophuur en een onvoorziene post van twintig procent.
Dit is het maximum bedrag en kan nog naar beneden worden bijgesteld wanneer minder
leerlingen deelnemen of de kosten lager uitvallen. In dat geval vloeit onderuitputting
terug naar de schatkist.
Kinderopvangtoeslag
Het kabinet verbreedt de doelgroep van ouders die aanspraak kunnen maken op de kinderopvangtoeslag
(KOT), zodat ook een ouder met een partner buiten de EU aanspraak kan maken op de
KOT voor de opvang in Nederland, mits voldaan wordt aan de overige voorwaarden. Met
deze maatregel kunnen ook ontheemden uit Oekraïne die gevlucht zijn met hun kinderen,
maar waarvan de partner nog (noodgedwongen) in Oekraïne verblijft, aanspraak maken
op KOT indien zij in Nederland gaan werken. Zodoende worden de uitgaven aan de KOT
hoger inschat door de instroom van ontheemden uit Oekraïne. De verwachting is dat
de uitgaven in 2022 hierdoor 27,6 miljoen euro hoger uitkomen.
Toelichting voorschoolse educatie
Voorschoolse educatie geldt voor kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar. Dit gaat om 2.250
kinderen, op basis van ramingen van 75,000 Oekraïense vluchtelingen. Dit bedrag loopt
tot eind 2022 voor de periode 16 juli tot 31 december 2022 (vijf maanden) en zal uitgekeerd
worden via een SPUK.
Budgettaire verwerking
Uw Kamer ontvangt hiertoe een (Incidentele) Suppletoire Begroting van de betreffende
departementen.
Conclusie
Tot slot benoem ik wederom dat de ontwikkelingen op het gebied van migratie en aangrenzende
werkvelden zich ten gevolge van de oorlog in Oekraïne razendsnel kunnen opvolgen,
zowel op nationaal, Europees als internationaal niveau. Ik blijf mij, samen met mijn
collega’s, inspannen om uw Kamer tijdig en adequaat te blijven informeren.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, E. van der Burg
Indieners
-
Indiener
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid