Brief regering : Preventie cybercrime voor het midden- en kleinbedrijf
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
32 637
Bedrijfslevenbeleid
Nr. 907
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juli 2022
Ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf zijn kwetsbaar voor cybercrime en worden
er vaak slachtoffer van. Het is daarom van belang ondernemers te helpen de weerbaarheid
van hun onderneming te versterken. Zo kan slachtofferschap worden tegengegaan en de
schade worden beperkt. Deze brief schetst de inspanningen van het kabinet om het midden-
en kleinbedrijf (hierna: mkb) te ondersteunen om veiliger te zijn voor cybercrime.
Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie van het lid Ephraïm c.s.1 en de motie van het lid Hermans c.s.2 Deze brief is een aanvulling op de eerder dit jaar verstuurde brief over de voortgang
van het Digital Trust Center3 en beschrijft de preventieve voorlichting en andere maatregelen die genomen worden
om ondernemers te faciliteren in het vergroten van hun online veiligheid. De aanpak
van cybercrime omvat naast de in deze brief genoemde inspanningen diverse andere activiteiten,
zoals opsporing en verstoring. Over deze activiteiten is uw Kamer periodiek geïnformeerd.
Voor een toelichting op de bredere aanpak van cybercrime verwijs ik kortheidshalve
naar de meest recente brief hierover.4
Cybersecurity-incidenten zijn in het mkb wijdverbreid. Een deel daarvan is te wijten
aan cybercrime. In 2021 heeft zich bij 25% van de bedrijven van 10 of meer medewerkers
een incident met een interne oorzaak voorgedaan, zoals storingen van ICT-systemen,
en bij en 10% een incident met een externe oorzaak, zoals cybercrime. Tegelijkertijd
laten CBS-data zien dat (basale) veiligheidsmaatregelen door veel bedrijven niet worden
genomen.5 Hier is nog een wereld te winnen. Door basismaatregelen te nemen wordt het cybercriminelen
minder makkelijk gemaakt om netwerken binnen te komen en schade aan te richten, direct
of indirect.
Hoewel volledige veiligheid niet bestaat, kunnen basismaatregelen veel criminaliteit
voorkomen. Het is daarbij van belang te constateren dat het mkb een heterogene groep
is. Er bestaan grote verschillen in omvang (klein, midden en groot mkb), sectoren
en mate van cyberveiligheid.
Doelstelling: verhogen cyberweerbaarheid van mkb-ondernemers
Zoals hierboven gemeld wordt het mkb vaak slachtoffer van cybercriminaliteit. Het
doel van onze inspanningen is daarom de cyberveiligheid te verhogen, effecten van
incidenten te minimaliseren en cyberrisico’s inzichtelijk te maken. Daarbij geldt
als uitgangspunt dat de ondernemer in eerste instantie zelf verantwoordelijk is voor
de maatregelen die genomen moeten worden. De overheid heeft een faciliterende rol.
Zij verschaft de informatie en instrumenten om bedrijven in staat te stellen risico’s
af te wegen en de nodige maatregelen te treffen.
Bij het verhogen van de veiligheid ligt de nadruk op het stimuleren van het gebruik
van diverse veiligheidsmaatregelen door bedrijven, zoals omschreven in de vijf basisprincipes
van het Digital Trust Center.6 Door het delen van algemene en specifieke dreigingsinformatie kan het Digital Trust
Center bijdragen aan het minimaliseren van de effecten van externe incidenten. Met
het uitbreiden van de onderzoeken en diensten die als doel hebben de cyberweerbaarheid
van het Nederlandse mkb in kaart te brengen, ontstaat bovendien meer inzicht in de
cyberrisico’s voor het mkb. Daarnaast is er winst te behalen door bedrijven nog meer
te stimuleren zelf veiligheids- en risicoanalyses uit te voeren. CBS-data laten zien
dat slechts de helft van de bedrijven met meer dan 10 werknemers op reguliere basis
een risicoanalyse uitvoert.7 Een verhoogde inzet op bekendheid van de tools van het Digital Trust Center kan veel
bedrijven stimuleren hier de nodige stappen in te zetten.8
Behoefte mkb
Om ondernemers goed te kunnen ondersteunen is het van belang aan te sluiten op hun
behoeften. Daarom is in de afgelopen periode met ondernemers en hun vertegenwoordigers
gesproken over cyberveiligheid en hoe deze te verhogen. Uit die gesprekken komt het
volgende naar voren.
− Het tegengaan van cybercriminaliteit is strategisch belangrijk, maar niet het enige
probleem waar het mkb mee kampt. Het is gewenst om niet uitsluitend op cyberveiligheid
te focussen, maar er wel structureel aandacht voor te hebben.
− Relatief veel mkb-ondernemers onderschatten de ernst en risico’s van cybercriminaliteit.
Het is daarom belangrijk om in te zetten op voorlichting en bewustwording.
− Als ondernemers wordt aanbevolen een groot aantal vrij complexe handelingen te verrichten,
kan dit leiden tot een averechtse reactie. Het is wenselijk de communicatie eenvoudig
te houden en de hoeveelheid communicatie te beperken.
− Het Digital Trust Center is het landelijk aanspreekpunt voor ondernemers in de niet-vitale
sectoren. Echter, veel ondernemers hebben behoefte aan hulp dichter bij huis. Er is
behoefte aan spreiding van kennis en informatie op regionaal en lokaal niveau.
Brancheorganisaties, Regionale Platforms Veilig Ondernemen, gemeenten en samenwerkingsverbanden
van het Digital Trust Center kunnen voor ondernemers een belangrijke rol in spelen.
Het Digital Trust Center zet daarom in op het opzetten en/of versterken van samenwerkingsverbanden
die regionaal of branchegericht zijn. Op dit moment zijn er 44 samenwerkingsverbanden
bij het Digital Trust Center aangesloten. Het streven is dat dit eind 2023 50 samenwerkingsverbanden
zijn.
Deze brief gaat eerst in op de voorlichting van het Digital Trust Center, daarna op
het stimuleren van gedragsverandering via samenwerkingsverbanden en ten slotte wordt
kort het nader onderzoek behandeld.
Voorlichting Digital Trust Center
In de afgelopen jaren heeft het kabinet via publiekscampagnes (zoals «Eerst checken,
dan klikken» en «Doe je updates») ingezet op het verhogen van de bewustwording van
cybercrimerisico’s. De doelgroep was het bredere publiek in het algemeen. In de bijlage
van deze brief is, zoals toegezegd aan de Kamer, een overzicht van campagnes voor
bewustwording van online veiligheid opgenomen.9
Om meer bewustwording én gedragsverandering te bereiken intensiveert het Digital Trust
Center zijn voorlichtingsactiviteiten. Deze zijn opgedeeld in drie onderdelen. Ten
eerste wordt het Digital Trust Center beter onder de aandacht gebracht bij ondernemers.
Het is dé organisatie van de rijksoverheid waar ondernemers voor hun informatie over
cyberveiligheid terecht kunnen. Een grotere bekendheid van het Digital Trust Center
bij ondernemers stelt hen in staat passende informatie te vinden om de basisveiligheid
op orde te krijgen. Een voorbeeld hiervan is dat het Digital Trust Center eind juni
een campagne start om het risico van phishing onder de aandacht te brengen, waardoor
de bewustwording hierover toeneemt en het Digital Trust Center beter bekend wordt.
De campagne is gebaseerd op een grootschalig onderzoek naar phishing. De resultaten
van het onderzoek worden gepubliceerd op www.rijksoverheid.nl en www.digitaltrustcenter.nl. Het Digital Trust Center heeft bovendien het doel om in de komende vier jaar het
aantal bezoekers op de website te verhogen van 200.000 naar 300.000 per jaar.
Ten tweede zal het Digital Trust Center de instrumenten die de ondernemer helpen passende
maatregelen te nemen voor cyberveiligheid, uitbreiden. Op dit moment zet het Digital
Trust Center twee instrumenten in: de zelfscan-tool op basis van de vijf basisprincipes
van online veiligheid (de basisscan) en de risicoanalyse-tool.10 Deze helpen ondernemers kwetsbaarheden te vinden en de juiste (basis)maatregelen
te nemen. Het Digital Trust Center zal dit aanvullen met een tool die kleine bedrijven
op weg helpt, waaronder ZZP-ers die geen tot weinig kennis hebben van, of interesse
hebben in, cyber security. De tool wordt zeer praktisch, in begrijpelijke taal en
activerend. Centraal bij alle voorlichting van het Digital Trust Center staan de concrete
handelingsperspectieven voor ondernemers. Het is namelijk cruciaal dat de stap van
weten naar doen wordt gemaakt.
Ten derde zal het Digital Trust Center het direct informeren van individuele bedrijven
over concrete dreigingsinformatie via de daartoe ingerichte informatiedienst opschalen.
Over deze nieuwe dienstverlening is de Kamer op 2 juni 2021 en 7 februari 2022 geïnformeerd.11 Over de voortgang van deze informatiedienst heeft uw Kamer op 27 juni jl. een overzicht
ontvangen, zoals toegezegd bij het Commissiedebat cybersecurity en online veiligheid
van 9 april jl. Dit overzicht laat zien dat bij een steeds groter aantal cyberincidenten
individuele bedrijven zijn gewaarschuwd en een handelingsperspectief aangereikt hebben
gekregen. Tot slot biedt het Digital Trust Center met een besloten community met een
sterk groeiend aantal aangesloten leden (nu meer dan 1100) ondernemingen de mogelijkheid
actuele en relevante informatie uit te wisselen. Hier wordt steeds meer gebruik van
gemaakt.
Stimuleren gedragsverandering via samenwerkingsverbanden
In recente gesprekken met mkb-organisaties komt sterk naar voren dat weten nog geen
doen is. Voorlichting en bewustwording zijn een noodzakelijk startpunt, maar niet
voldoende. De Ministeries van Justitie en Veiligheid en Economische Zaken en Klimaat
zijn daarom gezamenlijk twee acties gestart: pilots onder de vlag van de City Deal
Lokale weerbaarheid Cybercrime, waar ook het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties bij betrokken is, en de pilot Samen Digitaal Veilig. Het doel
hiervan is om in bestaande en nieuwe samenwerkingsverbanden de cyberveiligheid te
vergroten, te leren welke activiteiten het meest effectief zijn en deze breder te
kunnen inzetten. Daarnaast wordt inmiddels samengewerkt met de Kamer van Koophandel
en wordt gewerkt aan de ondersteuning bij incidenten. Hieronder gaan we nader op deze
punten in.
Innovatieve pilots City Deal «Lokale weerbaarheid cybercrime»
In de City Deal «Lokale weerbaarheid cybercrime» zijn de afgelopen jaren lokale en
regionale innovatieve pilots gestart om de weerbaarheid van mkb-ondernemers te verhogen.
Uit evaluaties van deze eerste pilots blijkt dat ondernemers blij zijn met tips en
handleidingen via digitale kanalen, waaronder die van het Digital Trust Center. In
de praktijk blijkt het voor mkb-ondernemers lastig deze in te voeren in de eigen onderneming.
In pilots van de afgelopen jaren werden ondernemers met raad en daad ondersteund door
ICT-studenten of ICT-leveranciers om de in scans gesignaleerde risico’s aan te pakken
en de geadviseerde maatregelen daadwerkelijk door te voeren. Voortbouwend op de eerste
positieve resultaten van deze lokale en regionale pilots hebben de Ministeries van
Justitie en Veiligheid en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en het Digital
Trust Center in maart 2022 opnieuw middelen beschikbaar gesteld voor nieuwe innovatieve
mkb-cyberpilots. De uitvraag onder Platforms Veilig Ondernemen, gemeenten en regionale
samenwerkingsverbanden Veiligheid heeft ertoe geleid dat in april 2022 is gestart
met zes nieuwe mkb-projecten, waaronder:
− Sterkere schakels versterken de keten (Regiobureau Integrale Veiligheid Oost-Brabant)
Dit project ontwikkelt een methodiek waarbij de grote bedrijven de kleinere toeleveranciers
ondersteunen bij het opschroeven van de informatiebeveiliging. Dat helpt de weerbaarheid
van individuele bedrijven en daarmee van de gehele keten.
− Living Lab Cyberweerbaarheid & Ransomware mkb (gemeente Groningen)
Hier komen activiteiten samen die tot nu toe door publiek-private samenwerking in
de regio Noord Nederland zijn ontplooid op het gebied van bijvoorbeeld bewustwording,
training en scans. De nadruk ligt in eerste instantie op ransomware bij financieel
dienstverleners. Dit is de basis voor de selectie van verwante uitdagingen voor het
mkb. Deze worden vervolgens met de overheid, het onderwijs en de ondernemers (de
«drie O’s») gezamenlijk opgepakt. Het Living Lab Cyberweerbaarheid wordt ondergebracht
op drie bestaande fysieke locaties in Noord Nederland.
− Evidence based cybersecurity gedragsinterventie gericht op drie basisprincipes van
veilig ondernemen (Platform Veilig Ondernemen Den Haag)
Dit project ontwikkelt een interventie gericht op drie van de vijf basisprincipes
van veilig digitaal ondernemen: het inventariseren van kwetsbaarheden, het uitvoeren
van updates en het voorkomen van malware.
De pilots zijn in april 2022 gestart en zullen medio 2023 zijn afgerond. HBO-kennisinstellingen
zullen de pilots daarna evalueren. Gemeenten en Platforms Veilig Ondernemen kunnen
succesvolle pilots vervolgens landelijk invoeren. Deze activiteiten worden opgenomen
in het nieuwe meerjarige actieprogramma Veilig Ondernemen 2023–2026 van het Nationaal
Platform Criminaliteitsbeheersing. Het versterken van de mkb-weerbaarheid tegen cybercrime
zal daarin – net als in het vorige actieprogramma – een speerpunt zijn.
Project «Samen Digitaal Veilig»
Het project Samen Digitaal Veilig is onderdeel van nieuwe samenwerkingsafspraken tussen
de ondernemersorganisaties (MKB-Nederland en BOVAG) en de Ministeries van Justitie
en Veiligheid en Economische Zaken en Klimaat. Het project richt zich op het weerbaar
maken van bedrijven. Het platform Samen Digitaal Veilig biedt onder meer een elektronische
leeromgeving voor medewerkers, met korte informatieve films en toetsen. Brancheorganisaties
spelen in de verspreiding van die informatie een belangrijke rol. Zij kunnen, als
vertrouwde partner van de bedrijven in de eigen branche, de leeromgeving onder de
aandacht brengen. MKB-Nederland en het Digital Trust Center hebben voor de brancheorganisaties
diverse bijeenkomsten georganiseerd om het project meer bekendheid te geven, branches
aan te sporen meer activiteiten op het gebied van cyberweerbaarheid te ontplooien
en hen mee te nemen in de mogelijkheden van het project. Inmiddels hebben meerdere
brancheverenigingen interesse getoond in het project. De pilotfase van dit project
is bijna afgerond. Komend half jaar wordt aan de hand van de evaluatie van de pilot
het vervolg bezien.
Voorlichting met Kamer van Koophandel
Het Digital Trust Center is intensief gaan samenwerken met de Kamer van Koophandel
om via zijn kanalen ondernemers te bereiken en te helpen bij het vergroten van hun
cyberweerbaarheid. De Kamer van Koophandel heeft een groot bereik bij ondernemers.
Bij deze samenwerking is de inhoudelijke kennis van het Digital Trust Center gecombineerd
met de landelijke spreiding en het netwerk van de Kamer van Koophandel. Insteek hierbij
is om met kwalitatief hoogstaande, inhoudelijke, maar laagdrempelige middelen veel
bedrijven te bereiken. Hiertoe zijn korte films ontwikkeld over verschillende basismaatregelen
die genomen kunnen worden voor het verhogen van de cyberweerbaarheid. Een voorbeeld
hiervan is een video over phishing, die inmiddels ongeveer 100.000 keer is bekeken.
Hulp bij incidenten via brancheverenigingen
In gesprekken met ondernemers en branchevertegenwoordigers en in de Kamer is opgeroepen
een ondersteuningsfunctie van brancheverenigingen voor ondernemers te bezien. Er zijn
in de eerste plaats commerciële cybersecuritydiensten in de markt waar ondernemers
gebruik van kunnen maken. Bovendien bieden verzekeraars cyberverzekeringen aan, waar
hulp bij incidenten in het algemeen een onderdeel van is. Er zijn daarnaast initiatieven
die het ontstaan van extra ondersteuning voor het mkb via brancheverenigingen op termijn
mogelijk maken. Het Digital Trust Center stimuleert regionale en sectorale samenwerkingsverbanden
en faciliteert mkb-ondernemers via zijn website. Om de ondernemer zo goed mogelijk
te bereiken wordt het Landelijk Dekkend Stelsel (LDS) van cybersecurity samenwerkingsverbanden
uitgebreid. Daar is samenwerking met brancheverenigingen, gemeenten en regionale Platforms
Veilig Ondernemen voor nodig. Zo kan de communicatie en daarin vervatte informatie
worden toegesneden op de noden en wensen van de ondernemer. In de nieuwe Nederlandse
Cyber Security Strategie wordt nader ingegaan op het LDS en op de motie van het lid
Van Ginniken (Kamerstuk 26 643, nr. 843) over het aanvullend faciliteren van hulp bij incidenten voor ondernemers.
Onderzoek
Om de kennis op het gebied van het ontwikkelen en verspreiden van gedragsveranderende
interventies verder te versterken is meer onderzoek nodig. Deze zomer start het onderzoek
«Human factors in cybersecurity in het mkb» dat zich richt zich op gedragsverandering:
het ontvankelijk maken van mkb-ondernemers voor informatie en vervolgens het daadwerkelijk
toepassen van deze informatie. De resultaten van het onderzoek worden omgezet in een
two-pager en toolkit, en gepubliceerd op de website van het Digital Trust Center. Er wordt vervolg geven
aan dit onderzoek met een nieuwe opdracht aan TNO om verder onderzoek te doen naar
welke gedragsinterventies het meest effectief zijn om gedragsverandering te stimuleren
bij het invoeren van de vijf basisprincipes. Met de resultaten van dit onderzoek worden
de communicatiemiddelen en tools van het Digital Trust Center verder verbeterd.
De Haagse Hogeschool heeft in opdracht van MKB-Nederland en het Ministerie van Justitie
en Veiligheid een verkennende studie verricht om meer zicht te krijgen op de cyber-ketenweerbaarheid
in verschillende economische sectoren.12 De belangrijkste aanbevelingen zijn om actuele informatie over cyberrisico’s te delen
in bedrijfsketens, en dat bedrijfsketens hun cyberveiligheid moeten vergroten. Vervolgonderzoek
ziet op het ontwikkelen van een aantal «gouden regels» om mkb-ondernemingen te helpen
de cyberweerbaarheid in de keten te versterken.
Vervolg
Deze brief bevat een aantal concrete acties die recent in gang zijn gezet. Die acties
laten zien dat dit kabinet actief aan de slag is met het bevorderen van de cyberweerbaarheid
van het mkb. Daarmee is een goede start gemaakt. Maar de aanpak staat niet stil.
Ook in de nieuwe Nederlandse Cyber Securitystrategie en in het nieuwe Actieprogramma
Veilig Ondernemen van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing heeft de weerbaarheid
van het mkb de aandacht. Op basis van ervaringen en nieuwe inzichten uit onderzoek
wordt de aanpak verder ontwikkeld.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
D. Yeşilgöz-Zegerius
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
BIJLAGE:
Onderstaand overzicht betreft de campagnes ter bewustwording van online veiligheid,
zowel in Nederland als in andere lidstaten van de Europese Unie, zoals toegezegd door
de Minister van Justitie en Veiligheid in het Commissiedebat Online Veiligheid en
Cybersecurity op 1 december 2021.
Overzicht van campagnes voor bewustwording van online veiligheid in Nederland
Alert Online
Alert Online is een jaarlijks terugkerende bewustwordingsmaand in oktober, de Europese
cybersecuritymaand.13 Alert Online richt zich op het creëren van bewustwording rondom online veiligheid,
op het vergroten van kennis over online veiligheid en op het stimuleren van en helpen
bij digitaal veilig gedrag bij diverse doelgroepen. Dit wordt gedaan door kennisoverdracht
via online kanalen en met een specifiek partnernetwerk van organisaties in Nederland
(o.a. bedrijven, maatschappelijke organisaties, (Rijks)overheden en wetenschap). De
campagne loopt met partnerbijeenkomsten door het hele jaar heen, maar kent een zwaartepunt
in de maand oktober (de Europese cybersecuritymaand), waarin honderden partners bewustwordingsactiviteiten
organiseren.
Doe je updates
Eind 2019 is door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, in nauwe samenwerking
met het Ministerie van Justitie en Veiligheid, de campagne «Doe je updates» gestart.14 Inmiddels zijn er vier rondes van de campagne geweest, waarbij de focus (steeds)
meer op het stimuleren van gedragsverandering is komen te liggen. De meest recente
ronde was begin 2022. Het doel is om consumenten voor te lichten over de noodzaak
van het regelmatig updaten van slimme apparaten en daarvoor handelingsperspectieven
te bieden. Deze updates beveiligen de meeste slimme apparaten. Consumenten zijn hier
echter beperkt van op de hoogte. Het overbrengen van deze kennis is daarom van belang
voor de digitale weerbaarheid van burgers. De campagne is via online kanalen, radiocommercials
en muziekdiensten verspreid. In de campagnes van de Ministeries van Justitie en Veiligheid
en Economische Zaken en Klimaat wordt verwezen naar www.veiliginternetten.nl en voor het bedrijfsleven naar www.digitaltrustcenter.nl.
Eerst checken dan klikken
In 2019 heeft de campagne «eerst checken, dan klikken» gedraaid.15 Dit was een campagne op TV, radio, social media en geprinte media rondom het thema
phishing. Het verkrijgen van toegang tot systemen via phishing is een veelgebruikte
techniek in het uitvoeren van een grootschaliger digitale aanval, bijvoorbeeld voor
de uitvoering van een ransomware-aanval. Daarnaast kan iemand door phishing verleid
worden belangrijke informatie te geven, zoals bijvoorbeeld inloggegevens voor systemen
of gegevens die voor fraude kunnen worden gebruikt. Phishing gebeurt vaak via e-mails,
maar aanvallers doen het ook via de telefoon, een sms of een app-bericht.
Naast de campagne-slogan «eerst checken, dan klikken» zijn in deze campagne ook andere
thema’s naar voren gebracht: veilige wachtwoorden, het doen van updates, het maken
van back-ups en het gebruiken van virusscanners. Rondom deze basismaatregelen is op
de website www.veiliginternetten.nl meer aandacht geweest in de vorm van video’s die het risico van cybercrime schetsen
en het handelingsperspectief bieden om dat risico te verkleinen.16 Om de verspreiding van de campagneboodschap te versterken is een convenant opgericht
waar 25 publieke en private partijen aan deelnemen.
Politie – daderpreventie
Gedurende de coronacrisis heeft de politie in april 2020 de campagne «GameChangers»
gestart die zich richt op jongeren.17 Via online uitdagingen en games kunnen jongeren hun digitale vaardigheden testen
en ontwikkelen. Zo leren ze cybercrime te herkennen en wordt hen getoond hoe ze hun
vaardigheden binnen de wettelijke kaders kunnen inzetten. Met de uitdagingen zijn
prijzen te winnen, zoals een politie-ervaring. Wegens succes is de campagne verlengd
tot 1 juni en zijn nieuwe uitdagingen toegevoegd.
De in 2019 door de politie uitgevoerde campagne «je bent maar één klik verwijderd
van cybercrime» richtte zich specifiek op het voorkomen van daderschap bij jongeren.18 In het voorjaar van 2020 is door de politie een snelle, toegespitste start gemaakt
met het vervolg van deze campagne aangezien jongeren door de coronacrisis veel online
zijn.
Specifieke communicatie naar jongeren, senioren, laaggeletterden
De doelgroepen jongeren, senioren en laaggeletterden zijn de afgelopen jaren specifieker
benaderd ter preventie van cybercrime en online fraude, onder meer door communicatie
via respectievelijk scholieren.com, ouderenbonden, en www.oefenen.nl.
Senioren en veiligheid
Sinds 2020 wordt de campagnemaand «Senioren en Veiligheid» georganiseerd om senioren
meer weerbaar te maken.19 Hiervoor is onder meer voorlichtingsmateriaal over online fraude en cybercrime verspreid
en zijn vrijwilligers van ouderenbonden voorgelicht om hierover de juiste informatie
te geven aan senioren.
Slachtofferhulp Nederland
In mei 2020 is de campagne «Van oplichting naar opluchting» van Slachtofferhulp Nederland
van start gegaan. Deze campagne deelt de verhalen van slachtoffers van phishing en andere vormen van online criminaliteit. Slachtoffers worden gestimuleerd te praten
over het delict, waarbij zij online steun kunnen vinden bij lotgenoten. Het doel is
om schaamte weg te nemen en de impact van slachtofferschap te verkleinen.
Overzicht van campagnes voor bewustwording van online veiligheid in de Europese Unie20
België
In België hebben de afgelopen jaren meerdere bewustzijnscampagnes plaatsgevonden op
de thema’s phishing, wachtwoorden, twee-factorauthenticatie en updates. Hierbij wordt
een breed netwerk van overheidsdiensten, bedrijven en maatschappelijke organisaties
betrokken om de campagneboodschap zo goed mogelijk onder de bevolking te verspreiden.
Duitsland
Landelijke informatie- en bewustzijnscampagne onder het motto #einfachaBSichern (eenvoudig
jezelf beschermen), die ingaat op IT-veiligheid voor consumenten. Deze campagne richt
zich op het risicobewustzijn van gebruikers van IT-producten en hun vaardigheid om
«competent, autonoom en op lange termijn gericht» met opkomende problemen om te kunnen
gaan. In deze campagne wordt de stelling «offline geen goed idee, online ook niet»
gebruikt om onveilige online situaties te vergelijken met een «offline» situatie waar
de onveiligheid sneller duidelijk wordt.
Estland
In Estland zijn in de afgelopen jaren meerdere campagnes georganiseerd rondom dit
thema. Vanaf 2017 zijn in opvolgende jaren de onderstaande thema’s aan bod gekomen:
− updaten van IoT-apparatuur;
− op lokaal niveau bij scholen, buurthuizen en huisartsen spreken over cyber hygiëne;
− campagne gericht op senioren, met name over veilige wachtwoorden, updates, back-ups,
phishing links en online fraude, en om in het algemeen de basisveiligheid te verhogen;
− Veilig thuiswerken tijdens de Covid-19 pandemie
− veilig stemmen, met name bij online stemmen.
Finland
Verschillende campagnes gericht op het algemeen publiek en bedrijven:
− 2018 «Pidempi Parempi»: een campagne voor bewustwording over veilige wachtwoorden
− 2018–2022: campagne over data- en informatieveiligheid.
− Daderpreventiecampagnes gericht op jongeren, met name om jongeren met IT-vaardigheden
bewust te maken dat er ethische en legale manieren van het inzetten van deze vaardigheden
zijn.
Frankrijk
Verschillende campagnes zijn georganiseerd rond thema’s als veilige wachtwoorden,
updates, back-ups en phishing. en ten tijde van de covid-19-pandemie om grootschalige
cybercrime en fraude tegen te gaan toen dat thema werd misbruikt om toegang tot mogelijke
slachtoffers te krijgen. Doorlopende campagnes worden georganiseerd rond de website
www.cybermalveillance.gouv.fr.
Luxemburg
Gedurende de afgelopen vijf jaar hebben twee campagnes gelopen: één gericht op online
veiligheid van senioren, en één over online pesten. Bij de eerste campagne werden
jongeren aangemoedigd om oudere generaties te helpen met het vergroten van hun online
veiligheid. Doorlopend wordt de bevolking via de politie op de hoogte gesteld van
actuele cybercrime- en online fraudevormen.
Letland
Campagne gericht op zogenaamde «tech support scam»21, middels een brede campagne in samenwerking met ouderenorganisaties, vakbonden, grote
werkgevers en apothekersnetwerken. Het doel was om mensen elkaar te laten waarschuwen
voor cybercrime en online fraude.
Oostenrijk
Doorlopende communicatie via www.saferinternet.at, een website waar informatie te vinden is over (veilig gebruik van) internet, en
veel onderwerpen die met preventie van online criminaliteit te maken hebben. Met name
de samenwerking met NGOs op dit vlak blijkt in Oostenrijk effectief.
Polen
Een landelijke campagne in Polen en Tsjechië door samenwerking tussen de twee overheden.
Meerdere door de politie georganiseerde lokale campagnes gericht op cybercrime en
online fraude, zoals «let op dreigingen uit cyberspace», en advertenties over online
veiligheid in bussen en trams.
Portugal
Jaarlijks in februari rondom de «Safer Internet Day» vindt er een campagne plaats
om bewustwording over online veiligheid te vergroten. In deze campagne wordt voor
een nauwe samenwerking met scholen gekozen om jongeren effectief te bereiken.
Roemenië
Meerdere campagnes, gericht op
− Jongeren: zowel slachtofferschap als daderschap. Bekendmaken met de risico’s van cybercrime
en de risico’s van betrokkenheid bij cybercriminaliteit
− Jongeren: campagne gericht op het voorkomen van het worden van geldezel.22
− Algemeen publiek: brede campagne over de risico’s van cybercrime en online fraude,
en over cyber hygiëne, met name het nemen van basismaatregelen.
Zweden
Campagne gericht op senioren onder de titel «probeer me niet voor de gek te houden».
Middels uitlegvideo’s en educatief materiaal wordt bewustzijn vergroot over hoe men
zich beter tegen cybercrime en (met name) online fraude kan weren. Dit is een samenwerking
tussen de Zweedse politie en seniorenorganisaties.
Vergelijking tussen campagnes in Nederland en de rest van Europese Unie
In vergelijking met andere landen is het volgende op te merken over de campagnes die
in Nederland zijn georganiseerd.
De genoemde thema’s lijken veel op elkaar
De door lidstaten genoemde thema’s gaan veelal over het nemen van basismaatregelen
van cybersecurity en het herkennen en bewust zijn van risico’s van cybercrime en online
fraude. Veel campagnes zijn er op gericht door informatieverstrekking burgers bewust
te maken van online risico’s en wat zij hiertegen kunnen doen. Dit komt in grote lijnen
overeen met de campagnes die in Nederland georganiseerd zijn.
De genoemde doelgroepen komen overeen
De landen die aandacht hebben besteed aan identificatie van verschillende doelgroepen
richten hun communicatie veelal op het algemene publiek, jongeren en senioren. Andere
segmenteringen dan deze worden bij lidstaten niet genoemd. Ook dit komt grotendeels
overeen met de Nederlandse aanpak, waar naast het algemene publiek ook jongeren, senioren,
laaggeletterden en mkb-bedrijven als specifieke doelgroep gelden.
Daderpreventie komt in andere lidstaten minder voor
De door lidstaten genoemde campagnes, met uitzondering van Roemenië en Finland, zijn
met name te categoriseren als slachtofferpreventie: zorgen dat mensen minder risico
lopen om slachtoffer te worden. In Nederland en de bovengenoemde landen is er ook
aandacht voor daderpreventie: het zorgen dat mensen (met name jongeren) niet het verkeerde
pad opgaan en hun IT-vaardigheden ten positieve inzetten.
Indieners
-
Indiener
D. Yesilgöz-Zegerius, minister van Justitie en Veiligheid -
Medeindiener
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.