Brief regering : Ongevalscijfers scheepvaart 2021
31 409 Zee- en binnenvaart
Nr. 353
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juli 2022
Op 22 juni 2021 stuurde mijn ambtsvoorganger u een brief1 met de ongevalscijfers van de zee- en binnenvaart in het jaar 2020. Met deze brief
wordt u geïnformeerd over de ongevalscijfers van 2021.
Tabel 1: Scheepsongevallen Nederlands deel van de Noordzee1
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
ZESO2
2
0
0
2
2
1
5
1
1
ESO3
13
12
11
8
12
10
4
6
10
MESO4
44
28
21
49
16
32
31
24
31
Tot. aantal ongevallen
59
40
32
59
30
43
40
31
42
X Noot
1
Inclusief vissersvaartuigen, recreatievaart en Nederlandse en buitenlandse koopvaardij.
X Noot
2
Zeer ernstig scheepsongeval: ongeval waarbij het schip verloren is gegaan, een dodelijk
slachtoffer is gevallen, of ernstige schade aan het milieu is ontstaan.
X Noot
3
Ernstig scheepvaartongeval: ongeval dat geen zeer ernstig ongeval is, dat gepaard
gaat met brand, explosie, gronding, contact, slecht weer schade, schade door ijs,
rompschade, of vermoedelijke rompschade enzovoort, met als resultaat:
• structurele schade die het schip niet zeewaardig maakt, zoals lekkage onderwaterschip,
uitval voortstuwing, grote schade aan accommodatie, etc., of
• schade aan het milieu, of
• averij die sleephulp of walassistentie noodzakelijk maakt.
X Noot
4
Minder ernstige scheepsongevallen: alle overige scheepsongevallen die niet onder de
categorieën zeer ernstige of ernstige scheepsongevallen vallen.
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Aantal doden en vermisten
3
0
0
0
1
0
3
0
0
Aantal gewonden
2
0
2
3
3
0
4
2
1
In 2021 is één zeer ernstig scheepsongeval geregistreerd en tien ernstige scheepsongevallen.
Het zeer ernstige scheepsongeval betrof een zeiljacht dat verloren is gegaan, nadat
het tegen de pier van Scheveningen was gevaren. Er zijn in 2021 geen dodelijke slachtoffers
gevallen bij de (zeer) ernstige scheepsongevallen op de Noordzee.
Tabel 2: Scheepsongevallen Nederlandse binnenwateren1
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
(Zeer) ernstige scheepsongevallen2
140
139
159
163
161
178
160
175
148
Andersoortige ongevallen2
854
876
891
1.166
973
1.179
1.119
1.068
1.077
Totaal aantal ongevallen
994
1.015
1.050
1.329
1.134
1.357
1.279
1.243
1.225
X Noot
1
Sommige cijfers betreffen een correctie van eerder gepresenteerde cijfers.
X Noot
2
Hier wordt gedoeld op de «significante ongevallen», waar het gaat om ongevallen waarbij
een schip niet meer verder kan of mag varen als gevolg van dat scheepsongeval of als
er ernstige schade aan lading, infrastructuur of milieu is, en daarbij een stremming
van de vaarweg optreedt of als er (in uitzonderlijke gevallen) doden en zwaargewonden
te betreuren zijn. Voor de overzichtelijkheid is hier gebruik gemaakt van de termen
die bij de Noordzee worden gehanteerd. Het verschil in terminologie voor scheepvaartongevallen
op de Noordzee (zeer ernstig en ernstig) en binnenwateren (significant) wordt verklaard
door de internationale afspraken die hierover zijn gemaakt binnen de IMO (International Maritime Organization).
X Noot
2
Andersoortige scheepsongevallen zijn alle overige scheepsongevallen die niet onder
de categorie (zeer) ernstige scheepsongevallen vallen.
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Aantal doden en vermisten
9
4
6
7
8
2
5
3
5
Aantal gewonden
35
44
34
38
33
55
71
39
42
Op de Nederlandse binnenwateren (inclusief de zeehavens) zijn in 2021 in totaal 1225
ongevallen geregistreerd, waarvan 148 (zeer) ernstige scheepsongevallen. Op de binnenwateren
waren in 2021 vijf dodelijke slachtoffers te betreuren.
Inzet op nautische veiligheid
Er is veel inzet op het verbeteren van de nautische veiligheid. Naast het begeleiden
van de scheepvaart op drukke knooppunten, probeert Rijkswaterstaat beroeps- en recreatievaart
zoveel mogelijk te scheiden op de vaarwegen. Ook vindt toezicht en handhaving plaats
om de veiligheid te verbeteren, naast voorlichting voor beroeps- en recreatievaart.
In het Beleidskader maritieme veiligheid2 van november 2020 is toegezegd uw Kamer op de hoogte te zullen houden van de voortgang
van de acties ter verwezenlijking van een risicogestuurde aanpak. U wordt hierover
eind dit jaar nader geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat