Brief regering : Voortgang schadeafhandeling
33 529 Gaswinning
Nr. 1037
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 juni 2022
In deze brief geef ik u een stand van zaken over een aantal onderwerpen gerelateerd
aan de schadeafhandeling. Daarnaast bied ik u het jaarverslag van het Instituut Mijnbouwschade
Groningen (IMG) aan (bijlage 1).
Onderzoek naar schadeoorzaken in voormalig effectgebied IMG en peer review
Ik heb de opdracht verleend voor een onderzoek naar oorzaken van schade aan woningen
in de gebieden waar het IMG, op basis van onderzoeken door TNO en TU Delft en door
Deltares, heeft geconcludeerd dat dit niet door de gaswinning veroorzaakt kan zijn.1 In het verlengde van de toezegging van mijn ambtsvoorganger om de mogelijkheden voor
een gezamenlijke onderzoeksvraag te verkennen, heeft de afgelopen periode constructief
overleg plaatsgevonden met bewonersvereniging Plaatselijk Belang Een/Tijdelijke Werkgroep
Mijnbouwschade Een, gemeenten Noordenveld en Westerkwartier en de provincie Drenthe
(alle in de omgeving van gasopslag Norg). Daarin is overeenstemming bereikt over de
uitwerking van de door de bewonersvereniging verzochte peer review van de bovengenoemde
onderzoeken, in opdracht van EZK. Deze peer review wordt uitgevoerd door een kleinschalig,
onafhankelijk panel van wetenschappers. Ingenieursbureau Movares neemt zowel de uitvoering
van het bredere onderzoek naar de oorzaak van schade aan woningen als de ondersteuning
van het reviewpanel op zich. Ik vind het belangrijk dat bewoners duidelijkheid geboden
wordt over wat de schade die zich voordoet in de betreffende gebieden veroorzaakt,
ook rekening houdend met de mogelijkheid van cumulatieve effecten. Dit mede gelet
op het belang van draagvlak voor mijnbouwactiviteiten in de regio. Ik verwacht in
het najaar een beeld te hebben van de eerste uitkomsten en zal uw Kamer daar vervolgens
over informeren.
Jaarrapportage Interventieteam Vastgelopen Situaties
Het Interventieteam is in juni 2021 gestart om bewoners in vastgelopen situaties te
helpen met een passende maatwerkoplossing. Recent heb ik de jaarrapportage van het
Interventieteam ontvangen. Deze rapportage is als bijlage (bijlage 2) te vinden bij
deze brief. De jaarrapportage van het Interventieteam beslaat de periode van 1 juni
2021 tot 1 juli 2022. Het afgelopen jaar heeft het Interventieteam zelf 27 dossiers
rechtstreeks in behandeling, of in behandeling gehad. Momenteel is er € 1.173.500
besteed. Ook is ongeveer € 2.500.000 gereserveerd voor de afhandeling van lopende
casuïstiek. Daarnaast heeft het Interventieteam, samen met gemeenten, rond de 80 dossiers
in het vizier die binnen de bestaande kaders mogelijk geen passende oplossing (dreigen
te) vinden. Het delen van informatie en het hechter samenwerken tussen de betrokken
organisaties is vaak al een belangrijke eerste stap in het realiseren van een oplossing.
Het Interventieteam vervult in dat proces een aanjagende rol. Doordat vastgelopen
situaties op de radar staan van het Interventieteam, komen zaken in beweging. De komende
periode blijft het team werken om bewoners die vaak al lang wachten op een oplossing
zo goed mogelijk te helpen. Ik zal de werkzaamheden van het Interventieteam nauw blijven
volgen en uw Kamer naar verwachting in juni 2023 de volgende jaarrapportage toezenden.
Evaluatie Commissie Bijzondere Situaties (CBS)
Het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen heeft de CBS geëvalueerd (bijlage
3). De onderzoekers concluderen dat het werk van de CBS zeer wordt gewaardeerd. Zij
benoemen de zorgvuldigheid waarmee de CBS te werk gaat en de onafhankelijke positie
als belangrijke succesfactoren. De CBS bouwde in de loop der tijd specifieke en unieke
kennis en expertise op over de problematiek maar ook over passende en effectieve ondersteuning
op praktisch, sociaal, medisch of financieel gebied. De onderzoekers constateren dat
de commissie een groot aantal oplossingen tot stand heeft gebracht in situaties die
complex waren. Dit heeft doorgaans tot tevredenheid van de betrokkenen geleid. Bij
dit succes wil ik graag stilstaan en mijn grote dank uitspreken voor de inzet van
de commissieleden en medewerkers van de CBS. Uit de evaluatie komt naar voren dat
een dergelijk vangnet de komende jaren nodig zal blijven. De onderzoekers doen daarbij
de aanbeveling de zichtbaarheid van de CBS te vergroten en goed te kijken naar de
verhouding tussen het Interventieteam vastgelopen situaties en de CBS. Ik ga de aanbevelingen
verder bestuderen en daar samen met de CBS, het interventieteam, de regio, het IMG
en NCG mee aan de slag. Ik zal uw Kamer informeren over de uitkomst.
Evaluatie Tijdelijke wet Groningen
Ik vind het van belang dat de wet die als basis dient voor de onafhankelijke schadeafhandeling
door het IMG, zorgvuldig wordt geëvalueerd. Zoals in maart jl. aangekondigd2 wordt de Tijdelijke wet Groningen momenteel geëvalueerd door een extern onderzoeksbureau.
De opdracht is verleend aan het onderzoeksbureau Andersson Elffers Felix (AEF). AEF
heeft mij geïnformeerd dat de evaluatie in plaats van voor de zomer in september 2022
opgeleverd wordt gezien de reikwijdte van het onderzoek, de complexiteit en de benodigde
zorgvuldigheid in het te doorlopen proces. Vervolgens zal ik dit aan uw Kamer doorgeleiden.
Wet- en regelgeving bewijsvermoeden Grijpskerk
Eerder heb ik, in lijn met de motie van het lid Agnes Mulder en het lid Segers c.s.
op 9 februari 20223, aangegeven voorstander te zijn van toepassing van het wettelijk bewijsvermoeden
op de gasopslag Grijpskerk. Om dit te realiseren, moeten twee wetten gewijzigd worden:
de Tijdelijke Wet Groningen en het Burgerlijk Wetboek. Ik werk dit momenteel uit.
Parallel daaraan vraag ik het IMG en de Commissie Mijnbouwschade om de uitvoeringsconsequenties
in kaart te brengen en de nodige voorbereidingen te treffen.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
J.A. Vijlbrief
Indieners
-
Indiener
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat