Brief regering : Inwerkingtreding Tegemoetkomingsregeling Stoffengerelateerde Beroepsziekten (TSB)
25 883 Arbeidsomstandigheden
Nr. 442
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 juni 2022
In het verleden, maar ook nu nog, lopen werkenden gezondheidsschade op door blootstelling
                  tijdens hun werk aan gevaarlijke stoffen. Een actief preventief beleid in bedrijven
                  is van groot belang om dit te voorkomen. Voor de huidige slachtoffers van stoffengerelateerde
                  beroepsziekten komt dit echter te laat. Een gang naar de rechter om hun schade te
                  verhalen duurt heel lang en leidt vaak niet tot de erkenning die ze zoeken. Ik ben
                  daarom content u te kunnen melden dat de Regeling Tegemoetkoming Stoffengerelateerde
                  Beroepsziekten (TSB) op 1 januari 2023 in werking zal treden. Deze regeling biedt
                  deze slachtoffers middels een eenmalige financiële tegemoetkoming een maatschappelijk
                  erkenning voor hun beroepsziekte. Ondanks het feit dat er in de beginfase nog enkele
                  operationele risico’s spelen, hecht ik er in het belang van de slachtoffers aan de
                  regeling toch zo snel mogelijk open te stellen.
               
Eerder heb ik u gemeld1 dat vanwege een zorgvuldige uitvoering wordt gestart met een beperkt aantal beroepsziekten
                  en dat geleidelijk – zodra duidelijk is dat dit verantwoord kan – meer beroepsziekten
                  aan de regeling worden toegevoegd. Hierbij laat ik u weten dat de regeling gaat starten
                  met drie beroepsziekten: longkanker door asbest, allergisch astma en chronische encephalopathie
                  (CSE; ook wel schildersziekte genoemd). Positief is dat er daarmee eindelijk een tegemoetkoming
                  komt voor slachtoffers van longkanker door asbest. Deze vallen buiten de huidige TAS-regeling
                  voor asbestslachtoffers. Verder wordt met de keuze voor CSE bereikt dat de tijdelijke
                  CSE-regeling een vervolg krijgt voor de huidige doelgroep van werknemers en de doelgroep
                  wordt uitgebreid met zzp’ers2.
               
In deze brief ga ik nader in op het moment van openstelling van de regeling en de
                  risico’s die daarbij spelen. Verder licht ik het proces toe om te komen tot een selectie
                  van beroepsziekten waarvoor de regeling gaat gelden, evenals de keuze voor de drie
                  eerste beroepsziekten.
               
Met de brief kom ik de toezegging na uit mijn brief van 28 april 20223 en tijdens het Commissiedebat over Gezond en Veilig Werken van 12 mei jl. om u nog
                  voor de zomer te informeren over het moment van inwerkingtreding van de TSB.
               
Openstelling van de TSB
In de brief van 28 april jl. heb ik u laten weten dat een start van de TSB per 1 juli
                  2022 niet mogelijk bleek omdat het opstarten van de ketensamenwerking, het uitwerken
                  van de werkprocessen en de benodigde ondersteunende systemen meer tijd vragen. Deze
                  constatering is gebaseerd op veelvuldig overleg met de Sociale Verzekeringsbank (SVB),
                  het Instituut Slachtoffers Beroepsziekten door Gevaarlijke Stoffen (ISBG) en het samenwerkingsverband
                  Landelijk Expertisecentrum Stoffengerelateerde Beroepsziekten (Lexces). Deze organisaties
                  voeren de regeling gezamenlijk uit. Het ISBG zorgt daarbij samen met de aanvrager
                  voor een compleet dossier over de aanvraag. Op basis van dat dossier beoordeelt het
                  Deskundigenpanel (dat ondersteund wordt door bureau Lexes) of sprake is van de betreffende
                  beroepsziekte. Mede op basis van dit oordeel, adviseert het ISBG de SVB vervolgens
                  over de aanvraag. De SVB beslist over de aanvraag en betaalt de tegemoetkoming.
               
Naar aanleiding hiervan is door deze uitvoeringsorganisaties nader in kaart gebracht
                  onder welke voorwaarden de regeling per 1 januari 2023 zou kunnen starten. Dit heeft
                  geleid tot de keuze om, in het belang van de slachtoffers, te starten per 1 januari
                  2023 met de drie eerder genoemde beroepsziekten. Wel onderken ik daarbij enkele risico’s.
                  Zo is het vrijwel zeker dat het Lexces, als nieuw op te bouwen organisatie, niet gaat
                  lukken om per 1 januari al te beschikken over een operationeel ICT-systeem. Daar heb
                  ik alle begrip voor. Om die reden zal in de eerste maanden van 2023 de beoordeling
                  door het deskundigenpanel plaatsvinden met een beperkte ICT-ondersteuning. Afhankelijk
                  van de instroom, die nu nog niet volledig in te schatten is, valt daarom niet uit
                  te sluiten dat het proces in de beginfase aanloopproblemen zal kennen. Daarbij gaat
                  het bijvoorbeeld om langere doorlooptijden dan wenselijk, een hogere foutgevoeligheid
                  en mogelijke stuwmeren in de uitvoeringsketen. Hiervoor worden extra beheersmaatregelen
                  getroffen. Ik onderken de nadelen, maar deze wegen wat mij betreft niet op tegen het
                  langer laten wachten van de doelgroep van de regeling. Daarbij is van belang dat de
                  regeling gefaseerd zal worden opengesteld. Als de regeling direct volledig zou worden
                  opgesteld, zouden de risico’s te groot zijn. Ik zal er voor zorgen dat in de communicatie
                  richting de slachtoffers aandacht wordt besteed aan het mogelijk nog niet optimaal
                  lopen van het proces in de beginfase, zodat zij weten wat zij kunnen verwachten.
               
De selectie van beroepsziekten
Zoals aangegeven start de regeling met de volgende drie ernstige, stoffengerelateerde
                  beroepsziekten: longkanker door asbest, allergisch astma en chronische encephalopathie.
                  Deze drie beroepsziekten worden opgenomen in een bijlage van de TSB.
               
Om verschillende redenen zijn dit beroepsziekten die relatief weinig voorbereiding
                  vergen. De voorbereidingen die deze drie beroepsziekten vergen worden voor 1 januari
                  2023 afgerond.
               
Over longkanker door asbest is er, vanwege het raakvlak met de bestaande TAS-regeling
                  voor asbestslachtoffers, al veel kennis beschikbaar.
               
Eerder bleek het toevoegen van deze beroepsziekte aan de TAS-regeling niet haalbaar.
                  Ik ben dan ook verheugd dat er nu eindelijk ook voor slachtoffers van deze beroepsziekte
                  erkenning komt. Daardoor komt ook direct aan het begin van de regeling een relatief
                  grote groep slachtoffers in aanmerking voor een tegemoetkoming.
               
Bij allergisch astma gaat het om een beroepsziekte, die op individueel niveau goed
                  is vast te stellen. De medische diagnose als beroepsziekte wordt evenwel niet altijd
                  gesteld. Dit is wel nodig om de causaliteit (conform het criterium uit de TSB van
                  «voorshands aannemelijk») vast te kunnen stellen.
               
In de komende tijd wordt nader bekeken hoe de werkwijze bij het vaststellen van deze
                  diagnose het beste kan worden vorm gegeven.
               
Voor (ex)werknemers bij wie de diagnose CSE is gesteld bestaat al een tijdelijke tegemoetkomingsregeling.
                  Momenteel worden door het Instituut Asbestslachtoffers (IAS) en de SVB de nog lopende
                  aanvragen afgehandeld, maar nieuwe aanvragen zijn niet meer mogelijk. Verder was voor
                  toegang tot de CSE-regeling een voorwaarde dat medewerking werd verleend aan het aansprakelijk
                  stellen van de ex-werkgever. Niet alle slachtoffers wilden daaraan meewerken. De regeling
                  was ook niet opengesteld voor zzp’ers. Door de TSB nu ook open te stellen voor de
                  CSE-slachtoffers, komen zzp’ers en (ex)werknemers die niet aan de genoemde voorwaarde
                  wilden voldoen, alsnog in aanmerking voor een tegemoetkoming. Dit is goed nieuws voor
                  deze slachtoffers.
               
Voor het proces van de selectie van ernstige stoffengerelateerde beroepsziekten zijn
                  twee stappen van belang. In de eerste stap heeft het Nederlands Centrum voor Beroepsziekten
                  (NCvB) op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten en ervaringen in
                  het buitenland, een voorstel gedaan voor ziekten die kunnen worden aangemerkt als
                  «ernstige stoffengerelateerde beroepsziekten». Het bestuur van Lexces heeft dit voorstel
                  overgenomen en mij aangeboden. Daarbij is onder meer gekeken naar de mogelijkheid
                  om op individueel niveau vast te kunnen stellen of iemand de betreffende beroepsziekte
                  heeft, de mogelijkheid om de ernst van de ziekte te definiëren en naar meer praktische
                  randvoorwaarden gericht op de uitvoering van de regeling. Ik verwacht dat in de toekomst,
                  mede dankzij de investering die is gedaan met de oprichting van Lexces als kennisinstituut
                  voor stoffengerelateerde beroepsziekten, meer beroepsziekten kunnen worden toegevoegd.
               
De tweede stap gaat over het proces om te komen tot een lijst van ernstige stoffengerelateerde
                  beroepsziekten waarvoor de TSB gaat gelden en die daarom vermeld worden in de bijlage
                  van de TSB. Zoals aangegeven wordt in mijn brief van 28 april 2022, moet met het oog
                  op een zorgvuldige uitvoering gestart worden met een beperkt aantal beroepsziekten.
                  Dat aantal zal geleidelijk aan groeien. Deze fasering heeft mede als achtergrond dat
                  de regeling niet alleen gaat gelden voor nieuw geconstateerde beroepsziekten, maar
                  ook open staat voor aanvragers waarvan al langer geleden is vastgesteld dat zij lijden
                  aan de betreffende stoffengerelateerde beroepsziekten. Het voorstel van Lexces gaat
                  ook in op deze gefaseerde invoering. Ik heb dit voorstel gevolgd bij het besluit over
                  de drie beroepsziekten.
               
In de brief van 28 april zijn de voorwaarden benoemd voor de plaatsing van een stoffengerelateerde
                  beroepsziekte op deze bijlage. Belangrijk is dat de verwachte aantallen aanvragen
                  binnen een redelijke termijn kunnen worden verwerkt, dat er voldoende medische en
                  arbeidshygiënische experts beschikbaar en opgeleid zijn voor het deskundigenpanel
                  en dat er een protocol beschikbaar is aan de hand waarvan op individueel niveau kan
                  worden vastgesteld dat een aanvrager de desbetreffende ziekte heeft en dat de ziekte
                  is ontstaan door blootstelling op het werk aan de betreffende gevaarlijke stof. SVB,
                  ISBG en Lexces hebben voor hun aandeel in de werkzaamheden aangegeven dat per 1 januari
                  2023 voor de genoemde drie beroepsziekten aan deze voorwaarden kan worden voldaan.
               
Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer en met welke fasering de overige beroepsziekten
                  uit het voorstel van Lexces kunnen worden toegevoegd aan de TSB. Opname in de bijlage
                  met beroepsziekten van de TSB is pas aan de orde als is voldaan aan de hiervoor vermelde
                  voorwaarden uit mijn brief van 28 april 2022 én de door mij in te stellen adviescommissie
                  van oordeel is dat de ziekte inderdaad als ernstige beroepsziekte als gevolg van blootstelling
                  aan gevaarlijke stoffen kan worden aangemerkt. Dan pas kan ik een besluit nemen over
                  het opnemen van de beroepsziekte in de bijlage en ontstaat er een recht op een tegemoetkoming.
                  Zolang de regeling nog in opbouw is, zal ik u met regelmaat informeren over het verloop
                  van de uitvoering van de regeling en de uitbreiding met nieuwe stoffengerelateerde
                  beroepsziekten.
               
Tot slot
In zijn advies van mei 2020 wees de commissie Heerts op het belang van erkenning van
                  de slachtoffers van stoffengerelateerde beroepsziekten. Nu er een ingangsdatum is
                  vastgesteld, komt daar zicht op. Daarmee komt er ook een alternatief voor de langdurige
                  en veelal weinig succesvolle gang naar de rechter.
               
Samen met de opening van Lexces per 1 juli as. zijn hiermee twee belangrijke mijlpalen
                  uit de kabinetsreactie op het advies van de commissie Heerts dichterbij gekomen. Ik
                  hoop dat de slachtoffers de weg naar de regeling goed zullen weten te vinden. Daar
                  zal ik mij samen met de uitvoeringsorganisaties voor inspannen.
               
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
                  C.E.G. van Gennip
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid