Brief regering : Reactie op verzoek commissie over het convenant “Te luid geluid is uit”
35 925 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2022
Nr. 74
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juni 2022
Op 6 april 2022 heeft de vaste commissie Infrastructuur en Waterstaat in de procedurevergadering
verzocht om een reactie op het aan de commissie aangeboden convenant «Te luid geluid
is uit». In het Commissiedebat verkeersveiligheid van 20 april 2022 heb ik, mede ook
in antwoord op vragen van het lid De Hoop in dat debat, toegezegd met een reactie
te komen (Kamerstuk 29 398, nr. 1002). Hierbij bied ik u, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
de reactie op het convenant.
Convenant «Te luid geluid is uit»
Het convenant is afgesloten in de zomer van 2021 en is een initiatief van de KNMV
(Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) en de motorrijdersactiegroep (MAG).
Bij het convenant hebben zich inmiddels vele merk- en regiogebonden motorrijdersgroepen
aangesloten, evenals diverse media als MOTO73, MotoPlus en Motor.nl. Ook wordt het
convenant van harte ondersteund door de BOVAG en de RAI.
Het convenant kan worden opgevat als een stevige oproep, vanuit motorrijders zelf,
om bewust om te gaan de omgeving waarin deze rijden. Immers, een motorrijder die deelneemt
aan het verkeer maakt onderdeel uit van die omgeving en behoort dan ook rekening te
houden met omwonenden. Overmatig geluid maken past daar niet bij en is dus «uit».
Dit geldt met name voor optrekken en rijden met onnodig veel toeren (in een te lage
versnelling) en het gebruik van gemodificeerde of illegale uitlaten. Voor dat laatste
werkt het ministerie nu, samen met de RDW, aan een voorstel om onjuist gebruik van
uitlaten en illegale uitlaten beter en eenvoudiger handhaafbaar te maken.
Het ministerie beschouwt dit convenant van de motorrijders als positieve ontwikkeling.
Het besef onder motorrijders groeit dat hun geluid een serieuze bron van hinder en
gevaarzetting kan zijn. Die hinder is met het juiste (gebruik van) materiaal en vooral
ook vriendelijk verkeersgedrag goed te ondervangen. In het convenant wordt het ministerie
opgeroepen om motorrijders op positieve wijze in beeld te brengen. Ik maak met deze
brief dan ook graag van de gelegenheid gebruik om in dit kader te wijzen op de campagne
«de slimme rijder is een motorrijder1». Deze campagne wordt door het ministerie bekostigd en uitgevoerd door de RAI, in
samenwerking met organisaties als Veilig Verkeer Nederland, KNMV en Motorrijdersactiegroep.
Naast zaken als de juiste rijopleiding en zichtbare, veilige kleding, wordt in deze
campagne in gegaan op het (voorkomen van) geluidoverlast.
Verminderen geluidoverlast motorvoertuigen
Zoals eerder ook is aangegeven op vragen van de leden Van Raan en Van Esch, zijn er
negatieve gezondheidseffecten van verkeersgeluid2. Gezien de mobiliteitsbehoefte in Nederland is het onvermijdelijk dat er geluid wordt
geproduceerd door wegverkeer – en daarmee is een zekere mate van geluidhinder ook
niet te vermijden. Op basis van onderzoek van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid
en Milieu)3 uit 2019, concludeert het RIVM dat ruim 10% van de Nederlandse bevolking ernstige
hinder ervaart van wegverkeer en ongeveer 6% ernstige slaapverstoring. Geluid van
brom- en snorfietsen en motoren wordt ten opzichte van ander wegverkeer iets vaker
ervaren als ernstig hinderlijk en leidt ook wat vaker tot slaapverstoring dan ander
wegverkeer. Naast wegverkeer zijn ook vliegverkeer, bouw- en sloopactiviteiten, recreatie
en buren of (huis)dieren belangrijke bronnen van geluidhinder.
De WHO (World Health Organization) heeft in 2018 richtlijnen uitgebracht met nieuwe
inzichten in gezondheidseffecten van geluid.4 Naar aanleiding van de motie van het lid Schonis5 heeft het RIVM die richtlijnen naast het Nederlandse geluidbeleid gelegd en advies
gegeven het Nederlandse beleid meer te richten op vermindering van de negatieve gezondheidseffecten
van geluid. In dat traject loopt onderzoek naar beleidsopties voor verschillende geluidbronnen,
waaronder een specifiek onderzoek naar overlast door gemotoriseerde tweewielers. In
de tweede helft van het jaar wordt de Kamer hierover door de Staatssecretaris van
IenW geïnformeerd.
Relatie met afspraken uit het klimaatakkoord
De verwachting is dat geluidoverlast door snor- en bromfietsen snel minder wordt,
omdat het aandeel elektrische snor- en bromfietsen snel toeneemt. Volgens de RAI is
op dit moment bijna de helft van alle nieuw verkochte brom- en snorfietsen al elektrisch,
waar het aandeel elektrische brom- en snorfietsen vijf jaar geleden nagenoeg nihil
was. In het Commissiedebat duurzaam vervoer van 29 maart jl. heeft de Staatssecretaris
van IenW toegezegd6 om voor de komende begrotingsbehandeling de Kamer te informeren welke maatregelen
zij treft om de afspraak uit het Klimaatakkoord na te komen om in 2025 100% nieuwverkoop
van emissieloze snorfietsen te realiseren, rekening houdend met haalbaarheid, een
gelijk speelveld voor alle verkopers en de impact op de verkeersveiligheid. De Staatssecretaris
heeft daarbij ook toegezegd te bezien welke mogelijkheden er zijn om het aandeel van
elektrische motorfietsen te vergroten. Hoewel het doel van de Staatssecretaris primair
op emissiereductie ligt, komt dit ook de reductie van geluidoverlast te goede. Immers,
een elektrische motorfiets produceert veel minder geluid dan een met een verbrandingsmotor.
Het aandeel elektrische motorfietsen is nog beperkt. Van de ruim 750.000 motorfietsen
die in Nederland gekentekend zijn, zijn er op dit moment ongeveer 2000 volledig elektrisch,
waarbij wel sprake is van een opwaartse trend. De RAI verwacht dat de vraag naar elektrische
motorfietsen zal toenemen, vooral bij de lichtere categorieën. Dat geldt ook voor
het aantal beschikbare modellen dat door fabrikanten op de markt wordt gebracht.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Indieners
-
Indiener
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.