Brief regering : Beleidsprogramma Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
35 925 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022
Nr. 106
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2022
Hierbij ontvangt u het Beleidsprogramma van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
(IenW). Hierin zijn de afspraken uit het coalitieakkoord (Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77) waar IenW verantwoordelijk voor is integraal uitgewerkt, zoals aangekondigd in de
brief over het proces en de aanpak van de uitwerking van het coalitieakkoord van 11 februari
20221.
De agenda van dit kabinet op het gebied van Infrastructuur en Waterstaat is ambitieus
en draagt bij aan belangrijke kabinetsprioriteiten zoals de klimaatopgave en woningbouwopgave.
De prioriteiten voor IenW zijn samen te vatten in de drieslag «de basis op orde»,
«toekomstbestendigheid» en «ambities waarmaken».
De basis van een goede bereikbaarheid van het hele land is een goede infrastructuur.
Daarom investeren we in beheer, onderhoud en vernieuwing van de bestaande Rijksinfrastructuur,
ook met het oog op verkeersveiligheid. Ook in het Deltafonds wordt extra geïnvesteerd
om achterstanden weg te werken en de uitvoering van het Nationale Deltaprogramma te
versnellen. Het versterken van ons stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving
is een andere belangrijke basis. Het bestaande stelsel moet verstevigd worden om ervoor
te zorgen dat we nu en in de toekomst veilig en gezond in Nederland kunnen leven en
milieuschade voorkomen. Een gezonde, schone en veilige leefomgeving is geen luxe,
maar noodzaak.
Bij ruimtelijke planvorming maken we water en bodem sturend, om te voorkomen dat problemen
worden afgewenteld op andere gebieden, naar de toekomst of van privaat naar publiek.
Om bij te dragen aan een toekomstbestendige economie, zal een Nationaal Programma
Circulaire Economie ingericht worden en komt er een ambitieus klimaatdoel voor circulaire
economie.
Tenslotte is in het coalitieakkoord afgesproken om € 7,5 miljard te investeren in
goede ontsluiting en bereikbaarheid van nieuwe woningen in de 15 grootschalige woningbouwgebieden
en daarbuiten. Deze middelen zetten we in zowel voor het versnellen van de woningbouw
met bereikbaarheidsmaatregelen als om de 15 grootschalige woningbouwgebieden en daarbuiten
te ontsluiten.
Het Ministerie van Infrastructuur en Water kan deze ambitieuze opgaven niet in haar
eentje realiseren. Een integrale aanpak van de opgaven vraagt om constructieve samenwerking
tussen de departementen, met andere overheden, de regio, kennisinstellingen, burgers,
bedrijven en andere organisaties. Alleen zo kunnen we gezamenlijk komen tot kansrijke
oplossingen. Betrokkenheid van burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties
is belangrijk om ons beleid te verrijken, transities mogelijk te maken, signalen op
te halen over haalbaarheid of effecten van ons beleid en om tot (draagvlak voor) goede
inpassing te komen. Mensen betrekken bij de besluitvorming en transparant zijn over
de genomen besluiten zijn belangrijke elementen van de nieuwe bestuurscultuur die
het kabinet voorstaat. Daarbij wordt op een toegankelijke manier inzicht gegeven in
de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. We kijken uit naar een goede
samenwerking met de vele partners in het land. Vanzelfsprekend zoeken wij daarbij
ook een constructieve samenwerking met de Eerste en Tweede Kamer.
Naast het Beleidsprogramma ontvangt u ook de indicatieve uitvoerbaarheidstoetsen van
Rijkswaterstaat (RWS), ProRail en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO),
en de indicatieve handhaafbaarheidstoets van de Inspectie Leefomgeving en Transport
(ILT)2.
De toets op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van beleidsvoorstellen is een essentiële
stap in het beleidsproces. In dit stadium van de beleidsontwikkeling hebben nog geen
concrete uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoetsen plaatsgevonden, maar is wel
door de uitvoering en inspectie van IenW gereflecteerd op de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid
van het Beleidsprogramma. RWS, ProRail, RVO en de ILT hebben hun onafhankelijke reflecties
in bijgevoegde brieven verwoord. De reflecties in de brieven bieden belangrijke aanknopingspunten
voor de verdere uitwerking. Andere uitvoeringsorganisaties van IenW hebben in gesprekken
gereflecteerd op de beleidsvoorstellen.
Waar nu al mogelijk zijn punten uit de reflecties verwerkt in het beleidsprogramma.
Op het moment dat de beleidsvoorstellen uit het programma concreet genoeg zijn om
te toetsen, kunnen aan de hand van de resultaten nog wijzigingen (in bijvoorbeeld
planning of budgetten) worden doorgevoerd.
Wij hopen u hiermee geïnformeerd te hebben over de uitwerking van het Coalitieakkoord
2021 – 2025. Vanzelfsprekend zullen wij uw Kamer gedurende de regeerperiode per onderwerp
blijven informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Indieners
-
Indiener
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Medeindiener
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.