Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de problemen op Schiphol
29 665 Evaluatie Schipholbeleid
Nr. 427
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 mei 2022
Naar aanleiding van het verzoek van uw Kamer ontvangt u hierbij een reactie op de
problemen deze meivakantie op Schiphol.
Voor reizigers op Schiphol is het erg vervelend dat zij deze meivakantie te maken
hebben gehad met lange wachtrijen en annuleringen van vluchten vanwege de drukte.
Schiphol heeft hier excuses voor aangeboden en aangegeven dat dit niet het kwaliteitsniveau
is dat van Schiphol verwacht mag worden. Ik ben het daarmee eens en heb Schiphol opgeroepen
alles op alles te zetten om deze situatie in de zomervakantie te voorkomen.
De afgelopen weken is er uiteraard intensief contact geweest tussen het ministerie
en Schiphol om een vinger aan de pols te houden. Ik heb zelf ook een bezoek gebracht
aan Schiphol om mij op de hoogte te laten stellen van de situatie. Medewerkers trekken
zich de situatie erg aan en het is duidelijk dat zij zich extra inzetten om reizigers
zo goed mogelijk van dienst te zijn.
Dat neemt helaas niet weg dat het Schiphol deze meivakantie niet is gelukt om de service
te verlenen die we van de luchthaven mogen verwachten. Het is daarom goed dat Schiphol
in gesprek is met de ANVR, luchtvaartmaatschappijen en vakbonden om te kijken naar
oplossingen om de drukte tijdens de zomervakantie aan te kunnen. Hieronder zal ik
allereerst ingaan op mijn inzet om de arbeidsomstandigheden voor het grondafhandelingspersoneel
te verbeteren. Vervolgens ga ik in op de stappen die Schiphol gaat nemen en de betrokkenheid
van het Rijk daarbij.
Verbetering arbeidsomstandigheden grondafhandelingspersoneel
Eind vorig jaar heeft uw Kamer een brief ontvangen waarin is aangekondigd dat het
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat actief bij wil dragen aan het verbeteren
van de situatie van medewerkers in de grondafhandeling op Schiphol. Daarbij is een
drietal acties centraal gesteld:
1. Het sluiten van een sector-CAO;
2. het aanpassen van de regels die gelden voor bedrijven in de grondafhandeling;
3. en het indien nodig beperken van het aantal afhandelaren op Schiphol.
Het ministerie heeft het initiatief genomen een overleg te organiseren om bij alle
betrokken partijen te toetsen in hoeverre er een gedeeld beeld bestaat over de problematiek
en om de aanpak van de genoemde actiepunten te bespreken. De eerste resultaten zijn
inmiddels behaald. Zo hebben vakbonden en de werkgeversvereniging een akkoord bereikt
over een sector-CAO voor werknemers in de grondafhandeling die zal leiden tot een
forse verbetering van de arbeidsomstandigheden voor medewerkers. De gezamenlijke aanpak
wordt voortgezet om de arbeidsomstandigheden stapsgewijs verder te verbeteren.
Vervolgstappen
De operationele afhandeling van passagiersstromen is bij uitstek de verantwoordelijkheid
van Schiphol als luchthavenexploitant en van de luchtvaartmaatschappijen. Wel vervult
het Rijk de rol van aandeelhouder en heeft zij een formele bevoegdheid in haar rol
als verstrekker van de exploitatievergunning.
De Minister van Financiën is namens de staat aandeelhouder in Schiphol, maar is als
aandeelhouder niet betrokken bij de operationele bedrijfsvoering van Schiphol. De
raad van bestuur van Schiphol heeft de Minister wel geïnformeerd over de situatie.
De Minister van Financiën zal als aandeelhouder ook de komende periode een vinger
aan de pols houden en in gesprek blijven met de luchthaven om de situatie en de maatregelen
die Schiphol neemt te monitoren.
Via de Wet luchtvaart is een exploitatievergunning verleend aan Schiphol. De wet geeft
het Ministerie van IenW de mogelijkheid om Schiphol een aanwijzing te geven om maatregelen
te treffen ter voorkoming van wanbeheer. Een aanwijzing is echter pas aan de orde
als Schiphol na overleg en waarschuwingen niet uit eigen beweging de nodige maatregelen
treft en daardoor de continuïteit van de luchthaven in gevaar komt. Daar is in dit
geval geen sprake van geweest.
Duidelijk is wel dat Schiphol aan de slag moet om te voorkomen dat de situatie van
de afgelopen twee weken zich herhaalt in de zomerperiode. Schiphol heeft gemeld dat
ze hiervoor vier actielijnen hebben geformuleerd:
1. «aantrekken personeel», dat zich richt op het aantrekken van meer (beveiligings-)
personeel door overleg met beveiligingsbedrijven en de vakbonden.
2. «operational excellence», waarbij onder meer wordt gekeken naar optimalisatie van
de afhandeling van grote passagiersstromen door inzet van support teams, informatievoorziening
etc.
3. «aantrekkelijk werken op Schiphol», gericht op verbetering van arbeidsvoorwaarden
en -omstandigheden
4. «Maakbare operatie», waarbij men onder meer wil inzetten op betere forecasting en
data-uitwisseling. Daarnaast wil Schiphol in overleg met de slotcoördinator en luchtvaartmaatschappijen
bekijken welke mogelijkheden er zijn in de slotallocatie. Ook zal in overleg met luchtvaartmaatschappijen
worden bezien of in de zomerperiode vluchten van andere luchthavens kunnen vertrekken
om de pieken wat af te vlakken.
Het is goed én zeer noodzakelijk dat Schiphol langs deze actielijnen kijkt naar maatregelen
met het oog op de verwachte drukte deze zomer. Ik heb hen gevraagd mij tijdig te informeren
over de uitwerking van bovenstaande en andere maatregelen die men van plan is om te
nemen om er voor te zorgen dat de drukte in de zomerperiode beheersbaar is. Vanzelfsprekend
zal ik de Kamer te zijner tijd informeren over de voortgang die Schiphol maakt met
de zomeraanpak.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat