Brief regering : Rapportage 'monitor casuïstiektafels hoogcomplexe ggz’
25 424 Geestelijke gezondheidszorg
Nr. 609 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR LANGDURIGE ZORG EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 mei 2022
In april 2020 trad het «plan hoogcomplexe ggz» in werking1. In zijn brief van 13 november 20202 heeft mijn ambtsvoorganger u toegezegd de evaluatie van het plan hoog complex ggz
met uw Kamer te delen. Bijgaand treft u de zogenoemde «Rapportage monitor casuïstiektafels
hoogcomplexe ggz» aan, die in opdracht van de Nederlandse ggz en Zorgverzekeraars
Nederland (ZN) door SiRM is uitgevoerd3.
De voor mij belangrijkste conclusie uit het evaluatierapport is dat de tafels meerwaarde
hebben voor mensen met een hoogcomplexe ggz-zorgvraag. De casuïstiektafels bieden
een overlegstructuur waarmee voor mensen met een hoogcomplexe zorgvraag een passend
aanbod kan worden gerealiseerd. Daarnaast bieden de tafels expertise op bovenregionaal
niveau, ook buiten het plan hoogcomplexe ggz; SiRM geeft aan dat er sprake is van
een «expertisenetwerk», waarbij ook consultatie, verwijzing of de organisatie van
samenwerking en financiering geboden wordt voor casussen die níet op de casuïstiektafels
terecht komen.
In totaal zijn er in 2020 en 2021 77 cliënten aangemeld op de casuïstiektafels (exclusief
het aantal cliënten waarvoor consultatie is verleend). Dat is een lager aantal dan
aanvankelijk werd verwacht4. SiRM geeft echter aan dat – afgaand op beschikbare informatie – de meeste cliënten
met een hoogcomplexe ggz-vraag in beeld zijn. Bovendien concludeert SiRM dat acties
ten behoeve van de zichtbaarheid en bekendheid van de casuïstiektafels – die tijdens
de looptijd van het plan werden ingezet door onder meer de Nederlandse ggz, ZN en
VWS – een positief effect hebben gehad. Dit neemt niet weg dat de bekendheid en zichtbaarheid
van de casuïstiektafels een blijvend aandachtspunt is.
De Nederlandse ggz en ZN blijven hieraan werken en pakken signalen van casussen die
– mogelijk onterecht – niet op een casuïstiektafel terecht komen serieus op. Met partijen
uit de landelijke stuurgroep Toegankelijkheid en Wachttijden ggz5 is afgesproken dat ook landelijke partijen zich waar dat nodig is inzetten om de
hoogcomplexe ggz casuïstiek op de juiste plek te adresseren.
Het grootste deel van de cliënten die op de casuïstiektafels waren aangemeld is inmiddels
een passend aanbod gedaan. In zeven gevallen lukte het niet een passend aanbod te
doen. SiRM geeft in het rapport aan dat de redenen hiervoor verschillen per casus:
«In een aantal gevallen leidde de complexiteit van de casuïstiek ertoe dat veel benaderde
zorgaanbieders niet konden helpen vanwege exclusiecriteria. In een ander deel van
de gevallen waren cliënten op zoek naar een zeer specifiek zorgaanbod dat niet binnen
een voor de cliënt haalbare afstand aanwezig was»6.
Zoals mijn ambtsvoorganger al meldde voor aanvang van het plan hoogcomplexe ggz, kunnen
er ondanks alle mogelijkheden van zorgbemiddeling toch situaties bestaan waarin het
een zoektocht blijft naar wat het meest passend is voor een cliënt7. Ik ben bij de Nederlandse ggz en ZN nagegaan hoe de zeven gevallen waarin er geen
passend aanbod werd gedaan zich verhouden tot het principe van «opschaling tot een
passende oplossing is gevonden»8 en hoe het nu verder gaat met deze zeven casussen. Zij hebben aangegeven dat zij
niet beschikken over de actuele situatie van de betreffende personen, maar dat zij
er zorg voor dragen dat de zeven casussen conform de gemaakte afspraken opvolging
krijgen. Hierbij voorzie ik de volgende vervolgstappen: 1. De zorgvraag is inmiddels
wel ingevuld of achterhaald, 2. Er vindt escalatie plaats naar het (regionale) bestuurlijk
niveau en in het uiterste geval naar VWS binnen regionale doorzettingsmacht of 3.
De reden is gelegen in specifieke wensen van de cliënt waaraan niet voldaan kan worden.
In dat geval wordt de cliënt niet «losgelaten» maar wordt er samen met de cliënt naar
hernieuwd perspectief gezocht.
De Nederlandse ggz en ZN hebben aangegeven daarbij te gaan bezien wat geleerd kan
worden uit deze zeven casussen om het proces voor de toekomst nog verder aan te scherpen.
Over de vervolgstappen en de lessen die getrokken kunnen worden zullen ze mij na de
zomer informeren. Voor wat betreft de gevallen waarin cliënten op zoek waren naar
een zeer specifiek zorgaanbod wat niet binnen een voor de cliënt haalbare afstand
aanwezig was, vind ik het belangrijk te achterhalen hoe drempels om een langere afstand
af te leggen kunnen worden overbrugd. Voor zeer specifiek zorgaanbod kan ik mij namelijk
voorstellen dat het alleen mogelijk is dit meer centraal te organiseren.
Vervolg
Het advies van SiRM om de functie van de casuïstiektafels te behouden, zij het in
een iets andere vorm waarbij regio’s meer autonomie krijgen maar wel aan bepaalde
voorwaarden omtrent kwaliteit en toegankelijkheid worden geacht te voldoen, nemen
opdrachtgevers de Nederlandse ggz en ZN ter harte. Zij blijven het aanspreekpunt voor
de bovenregionale casuïstiektafels en zullen de tafels tevens monitoren. De uitkomsten
van deze monitoring worden besproken in het bestuurlijk overleg dat ik met betrokken
partijen voer. Ik zal uw Kamer over relevante ontwikkelingen op de hoogte houden.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport