Brief regering : Tweede voortgangsrapportage beleidsprogramma circulair textiel
32 852 Grondstoffenvoorzieningszekerheid
Nr. 190
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 april 2022
In april 2020 ontving uw Kamer het beleidsprogramma circulair textiel 2020–2025 (Kamerstuk
32 852, nr. 116). Hierin staan de doelen opgenomen die uiteindelijk in 2050 tot een circulaire textielketen
moeten leiden. Hierbij ontvangt u in de bijlage, mede namens de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking, de tweede voortgangsrapportage van het circulair
textielbeleid1. Deze bevat de stand van zaken en relevante toezeggingen en moties.2
Ontwikkelingen
Sinds het versturen van de eerste voortgangsrapportage is er in het afgelopen jaar
weer volop aandacht geweest voor duurzaamheid en circulariteit in de textielketen
(Kamerstuk 32 852, nr. 156). We zien een enorme groei in zowel de vraag als het aanbod van tweedehands kleding:
naast tweedehands winkels gaan ook steeds meer traditionele (web)winkels gebruikte
kleding aanbieden en consumenten verkopen onderling veel kleding op platforms.3 Er is breed aandacht voor duurzame kleding, bijvoorbeeld in de jaarlijkse Sustainable Fashion Week, in de recent verschenen Europese Textielstrategie en tijdens de Circular Textile Days in Amersfoort.
Tegelijkertijd zijn er naast deze positieve ontwikkelingen, ook nog steeds zorgelijke
trends. We zien op televisie bergen afgedankt textiel in onder meer de woestijn van
Chili en de hoeveelheid kleding in onze kasten neemt toe.4 We kopen met zijn allen nog steeds ontzettend veel kleding en doen het steeds sneller
weg. Sommige kledingmerken lanceren iedere week een nieuwe collectie. Dit is zorgelijk
en benadrukt de noodzaak voor ambitieus textielbeleid. In de Europese Unie is de consumptie
van textiel, waarvan het meeste nu wordt geïmporteerd, momenteel (gemiddeld) verantwoordelijk
voor de op drie na grootste negatieve impact op het milieu en klimaatverandering.5
Het bestaande beleidsprogramma circulair textiel sluit aan bij de positieve, duurzame
trend die we zien om de bovenstaande problematiek aan te pakken. Uit dit beleidsprogramma
komen verschillende acties voort. Uw Kamer heeft onlangs een conceptbesluit ontvangen
voor de invoering van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor textiel
om te zorgen voor meer hergebruik en recycling (Kamerstuk 32 852, nr. 188). Tevens zijn met partijen uit de hele denimketen afspraken gemaakt over de inzet
van post-consumer gerecycled katoen en met een campagne worden consumenten gestimuleerd
om vaker tweedehands kleding te kopen in plaats van nieuwe. Zo wordt er getracht,
in samenwerking met de sector, stukje bij beetje de trend dat we steeds meer kleding
kopen, hebben en snel afdanken, te keren.
Europese samenwerking
De actoren op de textielmarkt zijn in Europa nauw met elkaar verweven. Naast de Nederlandse
beleidsinzet, is ambitieus beleid daarom ook op EU-niveau essentieel. Nederland is
voorstander van ambitieuze Europese recycling- en hergebruikdoelstellingen voor textiel.
In oktober 2021 heeft Nederland samen met 10 andere EU-lidstaten de Europese Commissie
opgeroepen te komen met een ambitieuze textielstrategie.6 Op 30 maart jongstleden heeft de Europese Commissie haar textielstrategie gepresenteerd.
De ambitieuze agenda van de Europese Commissie op textiel wordt verwelkomd en Nederland
zal actief betrokken zijn bij de uitvoering van deze agenda. Uw Kamer wordt via de
gebruikelijke weg van het BNC-fiche geïnformeerd over de Nederlandse positie ten aanzien
van de Europese Textielstrategie.
Ten slotte wil Nederland sinds de start van het beleidsprogramma circulair textiel
in 2020 een voortrekkersrol vervullen op dit terrein binnen de Europese Unie.
Beleidsmonitor doelstellingen circulair textiel
Vorig jaar heeft uw Kamer de nulmeting voor de beleidsmonitor circulair textiel ontvangen.
Hierin worden de doelen van het beleidsprogramma gemonitord. In de bijlage vindt u
de meting over het eerste jaar van de looptijd van het beleidsprogramma7. 2020 was in veel opzichten een ongebruikelijk jaar. De coronacrisis had op verschillende
manieren effecten op de textielketen. De verschillen die er ten opzichte van 2018
worden gesignaleerd, zijn daarom niet direct indicatief voor een meerjarige trend.
De komende beleidsmonitors zullen aantonen hoe de textielmarkt zich ontwikkelt.
Tot slot
Kleding wordt door iedereen gedragen en gekocht. En kleding is ook een vorm van zelfexpressie
en zelfvertrouwen.8 Maar er zijn eveneens problemen rondom textiel(afval). Deze problematiek is ook van
ons allemaal. Door samenwerking in Nederland, maar ook buiten Nederland, kunnen we
de textielketen verduurzamen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat