Brief regering : Stand van zaken subsidieregeling Coronabanen in de Zorg
29 282 Arbeidsmarktbeleid en opleidingen zorgsector
25 295
Infectieziektenbestrijding
Nr. 460
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR LANGDURIGE ZORG EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 april 2022
Op 2 februari jl. heb ik u geïnformeerd over de signalen die ik in januari 2022 ontving
van het Openbaar Ministerie (OM) en de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) inzake mogelijk
misbruik danwel oneigenlijk gebruik van de subsidieregeling Coronabanen in de Zorg
2021 (COZO2021). Ik schortte de verlenging van deze regeling voor 2022 op en zegde
toe u zo spoedig mogelijk nader te informeren. In deze brief informeer ik u over de
stand van zaken en bericht ik u over het besluit de verlenging van de regeling te
hervatten. Met deze brief voldoe ik tevens aan het verzoek van de vaste commissie
voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om een stand van zakenbrief over deze
problematiek vóór het commissiedebat Arbeidsmarkt in de Zorg, dat is gepland voor
11 mei aanstaande.
Acties naar aanleiding van de melding van het OM en de NLA
Ik ben in overleg getreden met het OM (verantwoordelijk voor het opsporen van strafbare
feiten), de NLA (als opsporingsorganisatie voor zorgfraude) en de IGJ (als toezichthouder
op de kwaliteit en veiligheid van de zorg) om zicht te krijgen op aard en omvang van
misbruik en oneigenlijk gebruik en om aanknopingspunten te verzamelen voor een aangescherpte
regeling voor 2022 (hierna: COZO2022).
1) Onderzoek naar aard en omvang van de individuele casussen
Ook na de rapportage van de NLA en het OM die ik u bij mijn brief van 2 februari1 meestuurde, ontving de NLA diverse nieuwe meldingen van vermoedens van fraude met
de COZO2021 van de Financial Intelligence Unit (FIU)2. Deze meldingen betreffen 22 ondernemingen die eerder nog niet in beeld waren. Tot
dusver komen er in de meldingen in totaal 54 organisaties naar voren die in totaal
ongeveer € 15 mln. subsidie hebben ontvangen in 2021 (bijlage)3.
De NLA en het OM benadrukken dat het op dit moment gaat om informatie uit meldingen
en beperkt nader onderzoek. Indien de feiten daartoe voldoende aanleiding geven, beslist
het OM of tot strafrechtelijk onderzoek wordt overgegaan. Of er daadwerkelijk sprake
is van onregelmatigheden is op dit moment niet vastgesteld. Dit betekent ook dat op
basis van de van het OM en de NLA ontvangen informatie, niet zonder meer door mij
kan worden overgegaan tot het per omgaande terugvorderen van betaalde voorschotten.
Voor COZO2021 geldt een verantwoordingplicht op basis waarvan de subsidie definitief
wordt vastgesteld. Zorginstellingen moeten hun subsidie uiterlijk medio 2022 verantwoorden.
In de verantwoordingsfase wordt nagegaan of de activiteiten – het in dienst nemen
en begeleiden van mensen op een Coronabaan – conform doel en vereisten van de regeling
zijn uitgevoerd. Bij aanvragen boven de € 125.000 toetst de accountant op de rechtmatige
aanwending van de ontvangen subsidie. De Auditdienst Rijk (ADR) wordt verzocht om
een review op accountantsverklaringen. Dit is een regulier controle-instrument. Bij
aanvragen onder de € 125.000 toetst de Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen
(DUS-I) of de subsidiegelden rechtmatig zijn besteed. Indien uit de verantwoording
blijkt dat ontvangen subsidie niet overeenkomstig de regeling is besteed, ga ik op
dat moment over tot terugvordering van de subsidie.
Ik heb de IGJ gevraagd om vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheid – het toezien
op de kwaliteit en veiligheid van de zorg – de signalen nader te onderzoeken waarbij
IGJ ook oordeelt over interventiemogelijkheden.
2) Formuleren van extra beheersmaatregelen
Ondanks onderzoek op basis van de signalen van het OM en de NLA, is de exacte toedracht
van misbruik dan wel oneigenlijk gebruik nog niet volledig vastgesteld. Toch is er
op basis van de analyse tot nu toe en het overleg met betrokken partijen voldoende
inzicht in kwetsbaarheden van de COZO 2021 om verantwoord een regeling voor 2022 vorm
te geven. Ik heb dan ook besloten om de verlenging van de regeling te hervatten en
daarvoor op zo kort mogelijke termijn alle noodzakelijke stappen de ondernemen.
Na overleg met NLA, OM en IGJ is een set aanvullende beheersmaatregelen ontworpen.
Daarmee worden misbruikrisico’s verkleind (kans) en de mogelijke financiële impact
(effect) beperkt ten opzichte van de crisisregeling COZO2021. De extra beheersmaatregelen
betreffen:
1. Nadere waarborgen omtrent de authenticiteit van de zorgaanbieder.
2. Eisen aan de detacheerder: deze dient lid te zijn van een brancheorganisatie en te
beschikken over een kwaliteitskeurmerk.
3. Bevoorschotting en verantwoording achteraf wordt vervangen door één moment van aanvraag
met bewijsvoering, vaststelling en betaling.
4. 100%-controle vervangt steekproef: DUS-I controleert alle aanvragen onder de € 125.000,
in plaats van een reguliere steekproefsgewijze controle zoals bij COZO2021. Boven
de € 125.000 controleert de accountant. De ADR wordt gevraagd om een review op accountantsverklaringen.
5. In de regeling wordt opgenomen dat DUS-I gerechtigd is nadere stukken op te vragen
en onderzoek te (laten) doen bij de aanvrager.
Subsidieregelingen zijn nooit vrij van risico’s, dit geldt ook voor COZO2022. Het
restrisico wordt met genoemde extra beheersmaatregelen geschat op maximaal € 1,55
mln. Hiermee wordt het risicoprofiel van de COZO2022 in lijn gebracht met het risicoprofiel
van reguliere subsidieregelingen buiten de crisiscontext.
Ik ben me ervan bewust dat de administratieve lasten van de COZO2022 hoger zullen
zijn dan bij de COZO2021 vanwege de extra bewijslast. Daar staat tegenover dat er
sprake is van slechts één moment van aanleveren, waarbij aanvraag en vaststelling
worden gecombineerd. De COZO2022 wordt voorgelegd aan het Adviescollege Toetsing Regeldruk.
Alles overwegende acht ik het opnieuw opstarten van de COZO2022 verantwoord. Ik informeer
het zorgveld over dit besluit via de website van DUS-I (www.dus-i.nl/cozo). Daarnaast ontvangen alle aanvragers van de regeling COZO2021 individueel bericht.
De COZO2022 wordt nu verder uitgewerkt, het streven is om deze regeling eind juni
2022 te publiceren in de Staatscourant.
U wordt opnieuw geïnformeerd bij nieuwe ontwikkelingen in het nog lopende onderzoek
naar COZO2021, de mogelijke (strafrechtelijke) stappen die hieruit volgen alsook bevindingen
van het OM en de IGJ.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport