Brief regering : Informatie over de mogelijkheid de Westerscheldetunnel voor de Zeeuwen (eerder) tolvrij te maken
35 925 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022
Nr. 96 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 maart 2022
Tijdens het Hoofdlijnendebat Infrastructuur en Waterstaat van 16 februari 2022 (Kamerstuk
                  35 925 XII, nr. 79) is toegezegd dat uw Kamer per brief wordt geïnformeerd over de mogelijkheid de Westerscheldetunnel
                  voor de Zeeuwen (eerder) tolvrij te maken. Via deze brief geef ik invulling aan deze
                  toezegging.
               
Uit gesprekken met de regio en uw Kamer is de wens de Westerscheldetunnel tolvrij
                     te kunnen gebruiken zeer helder geworden. U vroeg mij naar de mogelijkheid de Westerscheldetunnel
                     alleen voor Zeeuwen tolvrij te maken.
                  
De realiteit is echter dat het bij tolheffing niet toegestaan is onderscheid te maken
                     naar de herkomst van voertuigen. In artikel 18 van het Verdrag betreffende de Europese
                     Unie is discriminatie op grond van nationaliteit nadrukkelijk verboden.
                  
In 2019 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie zich nog uitgesproken over
                  het in Duitsland voorgenomen vignet voor personenvoertuigen waarbij de eigen inwoners
                  het exacte bedrag van het vignet of – bij Euro VI voertuigen – zelfs meer dan dat
                  zouden terugkrijgen via de zogenaamde Kraftfahrzeugsteuer (de Duitse tolzaak)1. Dit is niet toegestaan, omdat het discriminerend is voor voertuigen die niet in
                  Duitsland geregistreerd zijn.
               
De Duitse tolzaak is mede aanleiding geweest tot de uitbreiding van het kader in de
                     Eurovignetrichtlijn2 van vrachtwagens boven 3,5 ton naar ook andere voertuigen. De herziene richtlijn
                     is op 4 maart 2022 gepubliceerd.
                  
In de richtlijn is nadere specificatie van het verbod van discriminatie gegeven.
De richtlijn biedt wel ruimte voor een korting voor frequente gebruikers, met name
                     in gebieden met verspreide bewoning en de bevolking van steden.
                  
Deze korting moet dan wel worden geboden aan alle frequente gebruikers, ongeacht herkomst.
Een dergelijke korting is reeds mogelijk bij de Westerscheldetunnel.
Alhoewel ik begrip heb voor de wens van de Zeeuwse gebruikers van de Westerscheldetunnel
                  om deze tolvrij te kunnen benutten, moet ik concluderen dat het niet mogelijk is om
                  deze gebruikers vrijstelling van de betaling van tol te geven.
               
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
                  M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat