Brief regering : Geannoteerde agenda van de virtuele bijeenkomst van Onderwijsministers over de situatie in Oekraïne van 16 maart 2022
21 501-34 Raad voor Onderwijs, Jeugd, Cultuur en Sport
Nr. 377 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR PRIMAIR EN VOORTGEZET ONDERWIJS
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 maart 2022
Hierbij zend ik u de geannoteerde agenda van de virtuele bijeenkomst van Onderwijsministers
over de situatie in Oekraïne van 16 maart 2022.
Tijdens de bijeenkomst staat een debat gepland over de manier waarop Europese lidstaten
kinderen en leraren in Oekraïne kunnen ondersteunen en onderwijs kunnen garanderen
aan Oekraïense vluchtelingenkinderen binnen Europa.
Ik zal tijdens de bijeenkomst op hoogambtelijk niveau vervangen worden.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
GEANNOTEERDE AGENDA VIRTUELE BIJEENKOMST ONDERWIJSMINISTERS 16 MAART
Beleidsdebat «Gecoördineerde en solidaire Europese respons op de situatie in Oekraïne
in relatie tot onderwijs»
Inhoud
Het Franse voorzitterschap organiseert een virtuele bijeenkomst over de situatie in
Oekraïne en de mogelijke respons van de Europese onderwijsministers hierop. De situatie
in Oekraïne heeft een groot deel van de Oekraïense kinderen en onderwijzers geraakt,
en het Franse voorzitterschap acht het van belang om gezamenlijk te bespreken wat
de onderwijsministers van de Europese lidstaten kunnen betekenen voor deze kinderen
en onderwijzers. De vragen die het Franse voorzitterschap stelt, zijn als volgt:
• Wat doet of kan de lidstaat doen om kinderen en leraren in Oekraïne materieel te ondersteunen?
• Wat doet of kan de lidstaat doen om onderwijs aan Oekraïense vluchtelingenkinderen
te garanderen?
• Op welke manier kan de coördinatie en solidariteit tussen de Europese initiatieven
versterkt worden?
Inzet Nederland
Nederland zal aangeven dat het solidair is met Oekraïne en dat het hoopt dat het land
weer snel veilig is. Daarnaast zal Nederland aangeven dat het de Oekraïense bevolking
in de tussentijd probeert te helpen door via verschillende internationale organisaties
humanitaire en materiële hulp te bieden aan het Oekraïense volk, waaronder ook aan
kinderen en leraren. Bovendien zal Nederland aangeven dat het kabinet samen met het
veld bekijkt hoe het onderwijs aan Oekraïense kinderen het beste vorm gegeven kan
worden en dat Nederland scholen (financieel) ondersteunt bij het onderwijs dat zij
aan Oekraïense kinderen geven. Vervolgens zal Nederland aangeven dat de Europese Unie
de inzet van lidstaten kan ondersteunen door goede voorbeelden vanuit de gehele Europese
Unie op het gebied van onderwijs aan Oekraïense vluchtelingenkinderen te delen waardoor
lidstaten zich kunnen aanpassen aan de soms snel veranderende situatie. Tenslotte
zal Nederland aangeven graag met andere lidstaten de optie voor het opzetten van een
digitale Oekraïense school te willen verkennen.
Indicatie krachtenveld
Tot nu toe hebben alle lidstaten hun solidariteit met de Oekraïense bevolking uitgesproken.
De verwachting is dat ook veel andere lidstaten grote inzet plegen om onderwijs aan
Oekraïense vluchtelingenkinderen te garanderen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs