Brief regering : Ontwikkelingen strengere emissieregelgeving in het kader van Euro 7/VII
22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 3336 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 maart 2022
Hierbij stuur ik u de brief die op 10 januari jl. naar de Europese Commissie is verzonden
waarin Nederland de Commissie oproept tot strengere emissieregelgeving in het kader
van Euro 7/VII1. De Europese Commissie presenteert in juli 2022 een voorstel voor de nieuwe emissienorm
voor personenauto’s en bestelwagens (Euro 7) en zware bedrijfsvoertuigen (Euro VII).
Deze emissienorm is de opvolger van de huidige Euro 6/VI-emissienorm. Het bepaalt
de vastgestelde limietwaarden voor luchtverontreinigende emissies, waar ieder voertuig
dat op de Europese markt komt aan moet voldoen2.
De Nederlandse bijdrage bouwt voort op de afspraken uit het Schone Lucht Akkoord en
is gericht op verbetering van de luchtkwaliteit. In het non-paper pleit Nederland
voor:
1. Het belang van een zo spoedig mogelijke introductie van een Euro 7/VII norm;
2. Uitbreiding van praktijktesten naar alle rij-omstandigheden («all driving conditions»);
3. Handhaving van praktijkemissies over de levensduur van een voertuig («life time compliance»)
en een verdere verbetering van monitoring en toezicht;
4. Nieuwe emissiegrenswaarden voor momenteel niet-gereguleerde luchtverontreinigende
stoffen (waaronder ammoniak (NH3));
5. En één emissie-eis op het technisch laagst mogelijke niveau voor alle personenauto’s
ongeacht de brandstof3.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat