Brief regering : Financiering COVID-19 testcases
25 295 Infectieziektenbestrijding
Nr. 1811 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 februari 2022
In december heeft mijn ambtsvoorganger u geïnformeerd over de herijking van de COVID-aanpak
(Kamerstuk 25 295, nrs. 1638 en 1673). Een belangrijk onderdeel hiervan is het optimaliseren van de zorgcapaciteit inclusief
de bemensing ervan. In voorbereiding op omikron zijn de plannen in de zorg ter voorkoming
van en ter voorbereiding op «fase 3» getoetst. De uitkomsten van dit onderzoek zijn
beschreven in het rapport «Kortetermijnscenario’s zorgcapaciteit in verband met de
omikronvariant», dat ik met uw Kamer heb gedeeld (Kamerstuk 25 295, nr. 1717). Aanbevelingen uit dit rapport zijn reeds gerealiseerd, of worden door de betrokken
partijen in de ROAZ-regio’s uitgewerkt en opgepakt.
Dat er verdere voorbereidingen worden getroffen, is van evident belang. Ook nu de
omikronvariant minder ziekmakend lijkt te zijn en het meest acute gevaar is geweken.
We moeten ons immers voorbereiden op dat zich later dit jaar een nieuwe golf aandient.
Er zijn daarbij twee grote uitdagingen te identificeren: de beschikbaarheid van zorgmedewerkers
en de (kritiek) planbare zorg overeind houden. Met betrekking tot het personeelsvraagstuk
heb ik de «Taskforce Ondersteuning optimale inzet zorgverleners» ingesteld. De Taskforce
identificeert concrete maatregelen op de korte en middellange termijn die bijdragen
aan de beschikbaarheid van zorgmedewerkers. Ze heeft eind januari haar advies voor
de korte termijn uitgebracht. Dit advies is meegezonden met de COVID-19 maatregelenbrief
van 25 januari jl.1 en op 8 februari jl. voorzien van een kabinetsreactie2. Het advies voor de middellange termijn, inhoudende maatregelen voor de beschikbaarheid
van zorgmedewerkers voor het najaar van 2022, verwacht de Taskforce eind maart 2022
te kunnen opleveren.
Voor het tweede vraagstuk is een expertteam gevraagd te onderzoeken en te realiseren
wat nodig is om vanaf september 2022 de COVID-ziekenhuiszorg zodanig op te schalen
en te vergroten dat de reguliere zorg zoveel mogelijk doorgang kan vinden bij een
nieuwe opleving van COVID-19. Op basis van tal van gesprekken (onder andere met alle
ROAZ’en), een internationaal onderzoek en brede uitvraag heeft het expertteam diverse
lokale en internationale best practices geïnventariseerd. Dat betekent dat op de korte
termijn de eerste testcases van start kunnen gaan. Met deze brief informeer ik uw
Kamer over de financiële ondersteuning die ik beschikbaar stel aan de kansrijke initiatieven
die door het expertteam worden geselecteerd. Ik vind het belangrijk om, naar uw Kamer
en de initiatiefnemers van de testcases, transparant te zijn over de wijze waarop
ik testcases (financieel) ondersteun en onder welke voorwaarden ik dat zal doen. Om
die reden stuur ik u deze brief.
Testcases
Testcases zijn deeloplossingen waarbij best practices en nieuwe ideeën in de praktijk
worden uitgeprobeerd en gemonitord. Een testcase moet bijdragen aan de optimalisatie
van de zorgketen zodat, bij een nieuwe opleving van COVID-19, de kritiek planbare
zorg in de ziekenhuizen binnen 6 weken verleend kan worden en de niet-kritiek planbare
zorg zoveel mogelijk doorgang vindt. Eind februari worden de eerste testcases door
het expertteam geselecteerd, waarna deze zo snel mogelijk van start gaan. Het expertteam
zal – ondersteund door KPMG – de monitoring van de testcases verzorgen. Hiermee kan
de verwachte efficiency- en effectiviteitswinst worden gevalideerd en kunnen geleerde
lessen voor het najaar van 2022 worden geïnventariseerd.
Initiatiefnemers van testcases kunnen zich in beginsel melden bij het expertteam in
de periode tot eind maart 2022 voor includering in de aanpak van het expertteam. Het
expertteam zal die testcases selecteren die het meest relevant zijn om opschaling
en effectievere inzet van COVID-ziekenhuiszorg te realiseren. Ten behoeve hiervan
is een Beoordelingskader opgesteld3.
Subsidie testcases
Het uitwerken van plannen en de uitvoering van de geselecteerde testcases brengen
voor de initiatiefnemers waarschijnlijk extra kosten met zich mee. Ik ben bereid om
de door het expertteam geselecteerde testcases te ondersteunen met een financiële
bijdrage in de vorm van een subsidie. Dit betreft de testcases die minimaal voldoen
aan de criteria zoals opgenomen in het genoemde Beoordelingskader. De kosten die in
aanmerking komen voor subsidie zijn de extra kosten die gemoeid zijn met de planvorming
van testcases, alsmede de uitvoering en de organisatie van testcases. Het is uitdrukkelijk
niet de bedoeling om via subsidieverlening reguliere financiering van kosten te doorkruisen.
Zo wordt geen subsidie verstrekt voor prestaties als bedoeld in artikel 11, eerste
lid, van de Zorgverzekeringswet. Evenmin wordt subsidie verstrekt voor activiteiten
die reeds in aanmerking komen voor subsidie op grond van een andere subsidie of subsidieregeling.
De Kaderregeling subsidies van OCW, SZW en VWS is van toepassing.
De hoogte van de kosten die met deze subsidiëring is gemoeid is lastig in te schatten
en bijv. afhankelijk van het aantal testcases. Ik houd er vooralsnog rekening mee
dat met de bekostiging van de testcases ten hoogste € 5 miljoen is gemoeid. Meer details
over de verdere stappen die het expertteam zet en een eerste doorkijkje naar komende
winter zullen volgen in de lange termijn brief, die ik uw Kamer in maart zal toesturen.
Tevens zal ik, wanneer de uitkomsten van de testcases bekend zijn, u hierover separaat
informeren.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.J. Kuipers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport