Brief regering : Reactie op verzoek commissie over mobiel bereik in delen van Nederland
24 095 Frequentiebeleid
26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)
Nr. 558 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 februari 2022
Op 2 december 2021 ontving ik van de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat
het verzoek om te reageren op een brief die zij had ontvangen van twee inwoners van
Hall (Gelderland). De betreffende inwoners lopen tegen knelpunten aan wat betreft
de mobiele netwerkdekking in hun huis. Daardoor komen sms-berichten binnenshuis blijkbaar
niet altijd goed door. Testberichten van NLAlert komen wel binnen. Omdat sms één van
de authenticatiemethodes is voor bijvoorbeeld DigiD en andere diensten, zien zij zich
genoodzaakt om gebruik te maken van andere authenticatiemethodes, zoals via de apps
van dat soort diensten. Dat kan het echter noodzakelijk maken om een nieuwere telefoon
te gebruiken. Die moet mogelijk worden gekocht, wat uiteraard geld kost. Tot slot
trekken zij de (onjuiste) conclusie dat de dekkingseis die medio 2020 is ingevoerd
tot gevolg heeft dat 2% van de inwoners van Nederland niet van dekking hoeft te worden
voorzien. In deze brief treft u mijn reactie aan.
De mobiele netwerkdekking in Nederland behoort tot de (wereld)top.1 Om die dekking toch naar een nóg hoger niveau te krijgen is in juli 2020 een dekkingseis
opgelegd via de 700 MHz-vergunningen die toen zijn geveild. Die verplicht de vergunninghouders
tot het realiseren van 98% geografische buitenhuisdekking in elke Nederlandse gemeente
(enkele uitzonderingen daargelaten).2
Mobiele netwerkdekking kan echter onmogelijk 100% worden gemaakt. De natuurkundige
aard van radiogolven alleen al maken dit onmogelijk. Maar de mate van dekking wordt
ook beïnvloed door seizoensinvloeden (wel of geen blaadjes aan bomen en planten),
atmosferische omstandigheden, topografie, de steeds beter wordende isolatie van huizen
waardoor radiosignalen minder makkelijk binnen komen, de kwaliteit van de antenne
in iemands toestel, en de hoeveelheid opstelpunten in de omgeving. Omdat dekking binnenshuis
(veel) moeilijker is te realiseren en er vaak een alternatief voor handen is (een
vaste verbinding), is er voor gekozen om de eerder genoemde dekkingseis te laten gelden
voor dekking buitenshuis. Daarbij speelt ook mee dat de mobiele netwerkaanbieders
geen invloed hebben op de keuzes die worden gemaakt bij de bouw van woningen. Het
zou daarom onredelijk zijn om van hen te verlangen dat ze dekking creëren in woningen
die om goede redenen uiterst goed worden geïsoleerd, maar waardoor ook radiosignalen
moeilijker of niet binnen komen.
Omdat mobiele netwerkdekking nooit 100% kan worden gemaakt, is belangrijk dat iedereen
thuis toegang heeft tot een (snelle) vaste internetverbinding en alternatieve mogelijkheden
om gebruik te maken van diensten zoals DigiD en andere diensten die gebruik maken
van het internet. Die combinatie maakt dat dergelijke diensten door iedereen kunnen
worden gebruikt. Is het niet via een mobiel netwerk dan wel via het vaste netwerk
thuis (zoals via WiFi).
De doelstelling van het beleid is om te streven naar kwalitatief hoogwaardige connectiviteit
die een grote diversiteit aan vraag kan bedienen en altijd en overal beschikbaar is
tegen concurrerende tarieven.3 Daarom wordt er enerzijds hard aan gewerkt om ervoor te zorgen dat iedereen thuis
toegang heeft tot een (snelle) vaste internetverbinding, en anderzijds het verder
vergroten van de mobiele netwerkdekking. Beide zijn nodig voor het creëren van kwalitatief
hoogwaardige connectiviteit waarmee iedereen op zoveel mogelijk plekken toegang heeft
tot het internet en daarmee gebruik kan maken van diensten die een internetverbinding
nodig hebben. Uit de brief die u mij heeft toegestuurd maak ik niet op dat de betreffende
inwoners ook problemen hebben met hun vaste internettoegang. Uit een postcodecheck
blijkt dat er via het netwerk van KPN momenteel een downloadsnelheid van 30 Mbps en
een uploadsnelheid van 4 Mbps mogelijk is op hun adres. Niet bijzonder veel, maar
ruim voldoende voor diensten als DigiD of het uploaden van documenten naar een zorgverzekeraar
bijvoorbeeld.4 Bovendien is Delta Fiber Nederland sinds september 2019 bezig met de uitrol van glasvezel
in het gebied waar de opstellers van de brief wonen.5 Dat zal op termijn mogelijk de optie creëren voor een nog veel betere vaste internetverbinding.
Op grond van de informatie uit de brief die u me heeft doorgestuurd, kan ik niet opmaken
wat in dit geval de oorzaak van de matig ervaren mobiele netwerkdekking is. De oorzaak
kan bijvoorbeeld variëren met de seizoenen, het gevolg zijn van de isolatie van de
woning, en de kwaliteit van de gebruikte toestellen. En door verschillen in de dekking
van de drie mobiele netwerkaanbieders kan het ook een rol spelen bij welke aanbieder
zij een abonnement hebben.
Uit het Antenneregister blijkt dat binnen 2–3 kilometer afstand van de woning diverse
opstelpunten staan in Eerbeek en Brummen.6 Aan de noordzijde van de woning zijn er minder opstelpunten. Die staan bovendien
wat verder weg. De oorzaak daarvan is onbekend. Uit de dekkingskaarten van de mobiele
netwerkaanbieders blijkt echter dat de buitenhuisdekking niettemin (relatief) goed
is.7 Daarbij zijn er wel verschillen tussen de mobiele netwerkaanbieders. Het is daarom
voorstelbaar dat een andere aanbieder een betere binnenhuisdekking biedt in deze woning
dan hun huidige aanbieder. Maar zoals gezegd kunnen ook factoren zoals de isolatie
en de kwaliteit van de gebruikte toestellen een rol spelen. Het is geen gegeven dat
de oorzaak een gebrekkige netwerkdekking van alle drie de mobiele netwerken is.
Ik stuur een afschrift van deze brief aan de opstellers van de brief die u mij heeft
toegestuurd. Daarbij verstrek ik hen contactgegevens van een medewerker van mijn ministerie,
zodat zij daar contact mee kunnen opnemen mochten zij nadere vragen hebben of hun
situatie verder willen toelichten en bespreken.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat