Brief regering : Extra stappen toezicht ILT veilige vliegroutes
24 804 Veiligheidsbeleid Burgerluchtvaart
Nr. 191 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 februari 2022
In de Kabinetsreactie d.d. 26 november 2021 op het rapport van de Onderzoeksraad voor
Veiligheid (OVV) «Veilige vliegroutes» is toegezegd uw Kamer op korte termijn nader
te informeren over wat er nodig is voor de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
om binnen de huidige wettelijke kaders extra stappen in het toezicht te zetten voor
een beoordeling (achteraf) van de beslissingen van luchtvaartmaatschappijen over de
gekozen vliegroutes (Kamerstuk 24 804, nr. 186).
De Inspecteur-Generaal van de ILT heeft desgevraagd op 16 december jl. aangegeven
dat de ILT niet is toegerust voor een inhoudelijke beoordeling van gerubriceerde dreigingsinformatie,
maar dat de ILT de dreigingsinformatie wel achteraf kan opvragen en inzien om te kunnen
betrekken in het toezicht op het veiligheidsmanagementsysteem van luchtvaartmaatschappijen.
De Inspecteur-Generaal geeft aan hiervoor extra middelen nodig te hebben voor zowel
de extra inzet als het bevorderen van de eigen deskundigheid. Voor het volledige antwoord
verwijs ik naar zijn brief in de bijlage1.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bekijkt op basis van dit antwoord
samen met de betrokken departementen en andere convenantspartijen naar de nadere invulling
van de extra middelen, waaronder het (op verzoek) verkrijgen van benodigde gerubriceerde
informatie.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat