Brief regering : Nalevingsverslagen geluidproductieplafonds langs rijkswegen en spoorwegen
32 252 Wijziging van de Wet milieubeheer in verband met de invoering van geluidproductieplafonds en de overheveling van hoofdstuk IX van de Wet geluidhinder naar de Wet milieubeheer (modernisering instrumentarium geluidbeleid, geluidproductieplafonds)
Nr. 65
BRIEF VAN DE MINISTER VAN MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 februari 2022
Met deze brief bieden wij u de verslagen over de naleving van de geluidproductieplafonds
langs rijkswegen en spoorwegen in het jaar 2020 aan1.
De nalevingsverslagen weg en spoor zullen ook op de websites van Rijkswaterstaat en
van het Geluidsregister spoor worden geplaatst2. Op deze websites zijn ook de bijlagen, met daarin de geluidproductie op alle referentiepunten
in het jaar 2020 te vinden. Deze bijlagen zijn zeer omvangrijk en worden om die reden
niet meegestuurd. Ook zijn op deze websites de nalevingsverslagen van voorgaande jaren
te vinden.
Tevens bieden wij u een nota van bevindingen aan3. Deze nota geeft een nadere duiding van de nalevingsverslagen. Uit de nota komt het
volgende beeld naar voren:
Uit al de ingediende nalevingsverslagen blijkt dat met de systematiek van geluidproductieplafonds
de geluidproductie op een groot deel van het wegennet en spoorwegennet wordt beheerst.
De beheerders geven daarmee actief invulling aan de in de Wet milieubeheer, hoofdstuk
11, gedefinieerde zorgplicht tot naleving van geluidproductieplafonds. Alle locaties
van overschrijdingen en dreigende overschrijdingen worden in de nalevingsverslagen
transparant in kaart gebracht en ook wordt aangegeven welke vervolgstappen nodig zijn.
Locaties waar het geluid toeneemt worden vervolgens aangepakt. De nalevingsverslagen
beschrijven welke stappen de beheerders hebben gezet om overschrijdingen aan te pakken
en om te voorkomen dat op trajecten met dreigende overschrijdingen in de toekomst
overschrijdingen zullen ontstaan.
Uit het nalevingsverslag wegen van Rijkswaterstaat blijkt verder dat in 2020 op 139 km rijbaan een stil wegdek voor
de naleving van de geluidproductieplafonds is aangelegd. In 2019 was dit 240 km en
in 2018 114 km. In de planning voor de komende jaren wordt het (tijdig) aanleggen
van stil wegdek doorgezet. Bronmaatregelen als stillere wegdekken en de afname van
de verkeerintensiteiten door de coronamaatregelen, hebben er voor gezorgd dat het
percentage overschrijdingen in 2020 lager is dan in 2019 (0,7% ten opzichte van 4,1%).
Zowel door het (tijdig) treffen van maatregelen, als door het in de toekomst beter
voorspellen van dreigende overschrijdingen en daar onder meer de planning van het
vervangen van wegdekken op af te stemmen, draagt RWS eraan bij om alle toekomstige
overschrijdingen te voorkomen of weg te nemen.
Het nalevingsverslag spoorwegen van ProRail laat zien dat het percentage overschrijdingen van de plafonds in 2020
gering is, namelijk 0,8% van het aantal referentiepunten (in 2019 was dit 1,1%). Alle
locaties van overschrijdingen en dreigende overschrijdingen zijn transparant in kaart
gebracht. Deze locaties worden aangepakt door ProRail om zo de overschrijdingen weg
te nemen of te voorkomen. Uit het verslag blijkt verder dat in 2020 (evenals in voorafgaande
jaren) door ProRail meer gebruik is gemaakt van zgn. «stille technieken», zoals geluidsschermen,
raildempers, voegloze wissels en betonnen dwarsliggers4.
Het nalevingsverslag spoor 2019 bevatte een relatief kleine onjuistheid. ProRail had
op één zogenaamd referentiepunt ten westen van station Schiedam Centrum ten onrechte
een deel van het nieuwe lokaalspoor in de berekening meegenomen. ProRail heeft de
modellering verbeterd en de geluidproductie op dit referentiepunt en de omliggende
referentiepunten opnieuw berekend. Deze fout is rechtgezet middels het uitbrengen
van een zgn. Corrigendum, waarmee de genoemde onjuistheid wordt hersteld. Het aantal
overschrijdingen van de geluidproductieplafonds was in het jaar 2019 één minder dan
het nalevingsverslag over dat jaar vermeldde (599 i.p.v. 600); het percentage overschrijdingen
bleef 1,1%.
Uit de nota van bevindingen blijkt dat de coronamaatregelen in 2020 duidelijk effect
hebben gehad op de geluidproductie langs rijkswegen. Het personenvervoer over het
spoor heeft in 2020 grotendeels dezelfde dienstregeling gereden. Daarmee waren er
geen grote effecten waarneembaar op de geluidproductieplafonds langs het spoor.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat