Brief regering : Onderzoek e-commerce en retourzendingen
32 852 Grondstoffenvoorzieningszekerheid
Nr. 175 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 december 2021
In november 2020 heeft mijn ambtsvoorganger uw Kamer toegezegd beleidsopties te verkennen
                  die de nadelige effecten van online koop- en verkoopgedrag verminderen.1 In opdracht van mijn ministerie zijn het afgelopen jaar twee onderzoeken uitgevoerd.
                  Met deze brief informeer ik u over de uitkomsten.
               
Achtergrond
In de eerdergenoemde brief over de vernietiging van ongebruikte goederen stond onder
                  andere dat retourgoederen van webwinkels, onverkochte voorraden en productiefoutende
                  drie stromen zijn die de vernietiging van ongebruikt textiel veroorzaken.2 In deze brief wordt gefocust op retourgoederen.3 In het kader van de circulaire economie is het zeer ongewenst dat er een stroom producten
                  bestaat die de gebruiksfase overslaat. Daarnaast zijn retourzendingen ook een kostenpost
                  voor webwinkels. Online winkelen en daarmee ook retourneren zal naar verwachting alleen
                  maar toenemen: branchevereniging Thuiswinkel.org verwacht dat in 2026 zo’n 40 procent
                  van alle aankopen online zal worden gedaan.4 In opdracht van mijn ministerie zijn twee onderzoeken uitgevoerd. Deze vindt u in
                  de bijlage5 en worden hieronder kort toegelicht.
               
Het eerste onderzoek betreft een gedragsonderzoek van Populytics naar interventies
                  die het bestelgedrag van consumenten kunnen beïnvloeden. Ook is in dit onderzoek het
                  draagvlak van deze interventies onder burgers getest. Het tweede onderzoek schetst
                  de problematiek die webshops ervaren rondom retourzendingen en of zij hierin een rol
                  voor de overheid zien weggelegd. Beide onderzoeken focussen zich op kleding/mode en
                  consumentenelektronica, vanwege het grote aandeel van deze productgroepen in de online
                  aankopen en hoge retourpercentages of hoge kosten om een product weer verkoopklaar
                  te maken.
               
Uitkomsten onderzoeken
Gedragsonderzoek
In het gedragsonderzoek zijn verschillende interventies voorgelegd aan in totaal 1600
                  respondenten. Het ging hier onder andere om financiële prikkels (het rekenen van retourkosten
                  of korting bij het niet retourneren van een bestelling) en interventies gericht op
                  informeren van de consument (bijvoorbeeld over de eigenschappen of de duurzaamheidsimpact
                  van het product).
               
Financiële prikkels hebben effect op de beslissing van een consument om wel of niet
                  iets bij een webshop te kopen. Vooral bij het rekenen van retourkosten vanaf vijf
                  euro is dit effect duidelijk zichtbaar. Bij het geven van een korting wanneer het
                  product niet wordt geretourneerd, zien de onderzoekers ook effecten maar die zijn
                  kleiner. Het informeren van consumenten over zowel de eigenschappen van een product
                  als de duurzaamheid laat een verandering in bestelgedrag zien, maar het effect is
                  erg beperkt. Het verminderen van het gemak van retourneren (zelf wegbrengen of laten
                  ophalen) is ook een interventie die kan werken, waarbij het sterk verschilt per productcategorie
                  of wegbrengen of ophalen de keuze is die het beoogde effect oplevert. Ten aanzien
                  van het draagvlak van de onderzochte interventies is het opvallend dat de meeste respondenten
                  neutraal reageren op een groot deel van de interventies (waaronder retourkosten in
                  rekening brengen); het effect van de beleidsmaatregel op onder andere leefbaarheid,
                  duurzaamheid en uitstoot, wordt belangrijker gevonden dan de maatregel zelf.
               
Marktverkenning
In opdracht van IenW heeft Reductify een verkenning uitgevoerd naar retouruitdagingen
                  in de online markt. De marktverkenning is gebaseerd op de inbreng van experts en grote
                  webwinkels die actief zijn in Nederland, zoals bol.com, Wehkamp en Mediamarkt. Alle
                  deelnemende webwinkels herkennen de dilemma’s van het online winkelen: webwinkels
                  willen goede klantenservice bieden met gratis bezorgen en retourneren, maar dit leidt
                  tegelijkertijd tot hoge kosten vanwege hoge retourpercentages of kosten voor herverkoop.
                  Angst voor omzetverlies maakt marktpartijen behoudend om stappen te zetten en retourneren
                  te ontmoedigen.
               
De uitkomsten schetsen een divers beeld en laten de complexiteit van de retouruitdaging
                  zien. De problematiek en mogelijke oplossingen verschillen sterk per type product
                  (bijvoorbeeld de waarde van het product of het gemak waarmee geretourneerde producten
                  opnieuw verkocht kunnen worden), per type webwinkel (bijvoorbeeld of een winkel uitsluitend
                  online opereert of ook fysieke winkels heeft) en ook per klant (webshops geven aan
                  dat het meestal gaat om een kleine groep «veelretourneerders»). De meeste webwinkels
                  geven daarom aan dat interventie aan de marktpartijen – en niet aan de overheid –
                  is. Vooral voor verplichte retourkosten bestaat weinig draagvlak. Een rol die zij
                  wel voor de overheid zien is het vergroten van consumentenbewustzijn over duurzaam
                  online winkelen en retourneren. Ook staan de meeste online retailers en branchevereniging
                  Thuiswinkel.org positief tegenover een verbod op vernietiging van retourgoederen of
                  een wijziging van het consumentenrecht en roepen zij op om ook het perspectief van
                  duurzaamheid mee te nemen in deze wetgeving.
               
Vervolg
Er is aanleiding voor bezinning op mogelijkheden om de negatieve effecten van online
                  winkelen te verkleinen. Niet alleen vanwege de vernietiging van ongebruikte goederen
                  wat ongewenst is in het licht van de transitie naar een circulaire economie, maar
                  ook vanwege bijvoorbeeld de impact die de bezorging heeft op de CO2-uitstoot en de verkeersveiligheid.
               
De onderzoeken laten zien dat de retouruitdaging een complexe casus is. Omdat er veel
                  verschil is per type webwinkel, type product en per consument is het uitdagend een
                  oplossing te vinden waar veel draagvlak voor is. Voor een gelijk speelveld is het
                  tevens van belang dat de gehele markt de interventie invoert – als alleen sommige
                  webwinkels hun beleid aanscherpen, zullen klanten overstappen naar andere webwinkels.
                  Gelet op de complexiteit en de wisselwerking met andere beleidsterreinen laat ik het
                  aan een volgend kabinet om vervolgstappen te formuleren om negatieve effecten van
                  online winkelen te mitigeren. In voorbereiding daarop blijf ik, zoals eerder toegezegd,
                  samen met de Minister van EZK, verschillende beleidsopties verkennen. Hierbij ben
                  ik van plan ook brancheverenging Thuiswinkel.org te betrekken. Ook wacht ik het veel
                  belangstelling het voorstel voor een verbod op de vernietiging van ongebruikte goederen
                  van de Europese Commissie af.
               
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
                  S.P.R.A. van Weyenberg
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 S.P.R.A. van Weyenberg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
