Brief regering : Budgettaire mutaties van de begroting Economische Zaken en Klimaat (XIII) sinds de tweede suppletoire begroting 2021
35 925 XIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2022
Nr. 86
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 december 2021
Met deze brief informeer ik u over de nu voorziene begrotingswijzigingen ten opzichte
van de 2e suppletoire begroting 2021 van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (Kamerstuk
35 975 XIII, nrs. 1 en 2). Het betreft verhogingen voor de verplichtingen en uitgaven en verlagingen van de
ontvangsten die nu in beeld zijn. Op basis van de definitieve realisatiecijfers kunnen
de exacte begrotingswijzigingen, die worden verwerkt in de Slotwet 2021, mogelijk
afwijken. De in deze Veegbrief opgenomen verhogingen worden budgettair gedekt binnen
de EZK-begroting (onderuitputting), of betreffen het in 2021 i.p.v. in 2022 inzetten
van beschikbare verplichtingenruimte (bij de SDE++) en leiden per saldo op totaalniveau
niet tot een overschrijding.
In onderstaand overzicht treft u de op dit moment voorziene begrotingswijzigingen
aan op de EZK-begroting sinds de 2e suppletoire begroting 2021.
(bedragen x € 1.000)
Art.
Omschrijving
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
2
TNO
2.038
2
Economische Ontwikkeling & Technologie
1.880
1.880
3
Vroege Fase Financiering
1.500
1.500
4
SodM onderzoek
3.000
4
Hogere uitgaven uitkoopregeling
8.400
8.400
4
Ophoging plafond ERA-NET ACT-3
600
4
Hogere verplichtingen SDE+
15.949
4
Hogere verplichtingen SDE++
500.000
5
Commissie Bijzondere Situaties
990
990
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
TNO
De verhoging van het verplichtingenbudget voor TNO houdt verband met diverse opdrachten
die in december aan TNO zijn of worden verleend. Het gaat hierbij onder meer om € 700.000
van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) voor een meetprogramma
voor mobiele machines en € 325.000 van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
(SZW) voor een onderzoek op het gebied van thuiswerken en hybride werken. De budgetverhoging
wordt gedekt door bijdragen van deze departementen.
Economische Ontwikkeling & Technologie
Vanwege een startimpuls voor Stichting kwantumDeltaNL ter hoogte van € 2,53 miljoen,
vindt er een overschrijding plaats van het budget voor Economische ontwikkeling &
technologie van € 1,8 miljoen. De startimpuls is nodig om vooruitlopend op de financiering
vanuit het Nationaal Groeifonds kwantumDeltaNL te voorzien van liquiditeit (Kamerstuk
29 338, nr. 216).
Artikel 3 Toekomstfonds
Vroege Fase Financiering
Op grond van de subsidiemodule Vroege Fase Financiering kunnen ondernemers een risicodragende
geldlening afsluiten om de stap van onderzoek (of idee of concept) naar een commercieel
product (of proces of dienst) dat geschikt is voor de markt, te onderzoeken. De vraag
bij de gebruikers van de submodule mkb-ondernemer en innovatieve starter bij deze
openstelling is groter dan verwacht. Daarom wordt het subsidieplafond opgehoogd van
€ 6 miljoen naar € 7,5 miljoen. Op deze wijze kan een groter aantal kwalitatief goede
projecten gehonoreerd en resterend toekomstfondsbudget doelmatig worden besteed.
Artikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
SodM onderzoek
Om op de zeebodem na te kunnen gaan of putten methaan lekken en hoeveel dat is, moet
goede (wetenschappelijke) kennis ontwikkeld worden. Vorig jaar is een verkenning uitgevoerd
naar de opzet en de kosten van dergelijk onderzoek. Begin 2021 was de verwachting
dat dit onderzoek circa € 1,0 miljoen zou kosten. Bij de aanbesteding die na de Najaarsnota
(Kamerstuk 35 925, nr. 1) heeft plaatsgevonden is gebleken dat dit maximaal € 3,6 miljoen zou worden. De verplichting
voor het onderzoek moet nog in 2021 aangegaan worden. Samen met enkele kleine overschrijdingen
op andere projecten wordt het beschikbare verplichtingenbudget naar verwachting met
€ 3 miljoen overschreden. Het project wordt over meerdere jaren uitgevoerd, waardoor
de uit de verplichting voortvloeiende kasuitgaven wel binnen de beschikbare kasbudgetten
zullen passen.
Uitkoopregeling
Tegen het einde van de looptijd van de uitkoopregeling voor de uitkoop van woningen
die loodrecht onder hoogspanningslijnen liggen (1 oktober 2021) zijn er substantieel
meer aanvragen dan voorzien binnengekomen bij RVO.nl van gemeenten. Dit leidt tot
een overschrijding van het budget met naar verwachting € 8,4 miljoen. Deze overschrijding
wordt binnen artikel 4 gedekt.
ERA-NET ACT-3
In het kader van de ERA-NET Tenderregeling om de implementatie van CO2-afvang, -opslag en -hergebruik te versnellen (ERA NET ACT-3 (Accelerating CCUS Technologies)) zal voor een bedrag van € 0,6 miljoen aan extra verplichtingen worden aangegaan
in 2021. De kasgevolgen hiervan zijn pas in 2022 en 2023 en kunnen binnen het bestaande
kasbudget worden opgevangen.
SDE+
Aan Rijkswaterstaat (RWS) wordt al in 2021 opdracht verstrekt voor uitvoering van
het programma Opwek Energie Rijksgronden (OER), dat als doel heeft om ook als Rijk
een concrete bijdrage te leveren aan het realiseren van de opgave van de Regionale
Energiestrategieën (RES'en) om 35 TWh duurzame energie op te wekken in 2030. Omdat
met deze opdracht geen rekening gehouden was in de raming voor het Najaarsnota-budget
van de SDE+, leidt dit tot een overschrijding van het beschikbare verplichtingenbudget
met bijna € 16 miljoen. Dit heeft geen effect op kasuitgaven, die kasuitgaven zijn
al voorzien en dit past binnen het budget voor SDE flankerend beleid.
SDE++
Bij het opstellen van de 2e suppletoire begroting 2021 werd ervan uitgegaan dat alle verplichtingen op basis
van de openstelling van de Najaarsronde 2021 van de SDE++ pas in 2022 aangegaan zouden
worden. RVO.nl kan in 2021 al verschillende subsidieaanvragen voor deze Najaarsronde
in behandeling nemen en afhandelen. Dit heeft tot gevolg dat – binnen het in totaal
voor de Najaarsronde SDE++ beschikbare verplichtingenbudget – € 500 miljoen aan verplichtingen
vastgelegd kan worden in 2021 in plaats van in 2022. De eerste kasuitgaven worden
in 2024 verwacht. Deze versnelling van de subsidietoekenning heeft daarom geen gevolgen
voor de SDE++-kasuitgaven in latere jaren.
Artikel 5 Een veilig Groningen met perspectief
Commissie Bijzondere Situaties
Bij de Najaarsnota 2021 is gemeld dat van de subsidie voor de eerste negen maanden
van de Commissie Bijzondere Situaties (CBS) in 2021 naar verwachting zo’n € 1 miljoen
niet benut is. Toen was de verwachting dat dit bedrag in 2021 door de CBS zou worden
teruggestort en daarom in mindering gebracht kon worden op de raming van verplichtingen
en uitgaven van dit jaar. Het bedrag van ca. € 1 miljoen wordt echter in 2022 teruggestort.
Het in 2021 niet optreden van deze verrekening leidt tot de noodzaak de verplichtingen-
en uitgavenraming voor de CBS op de EZK-begroting in 2021 met € 1 miljoen te verhogen.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat