Brief regering : Budgettaire mutaties van de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII), het Infrastructuurfonds (A) en het Deltafonds (J) sinds de tweede suppletoire begroting 2021
35 925 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2022
35 925
A
Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2022
35 925 J Vaststelling van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2022
Nr. 71
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 december 2021
Met deze brief informeer ik u over de voornaamste budgettaire mutaties van de begroting
van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII), het Infrastructuurfonds
(A) en het Deltafonds (J) sinds de tweede suppletoire begroting 2021 (Kamerstukken
35 975 XII, 35 975 A en 35 975 J).
Hoofdstuk XII – Infrastructuur en Waterstaat
Artikel 11 Integraal Waterbeleid
Bijdrage aan agentschap KNMI
Het KNMI coördineert de Nederlandse bijdrage aan Argo en koopt de Argo Floats in.
Voor de aankoop van Argo Floats (een observatiesysteem voor de oceanen) en het maken
van een special over ocean literacy wordt er € 0,1 miljoen overgeheveld naar het KNMI.
Vanwege een onvoorziene vertraging in de besluitvorming is het niet gelukt dit budget
eerder over te hevelen.
Artikel 13 Bodem en Ondergrond
Caribisch Nederland Verplichtingen
Sint Eustatius Nutsbedrijf (STUCO) heeft recent een externe review laten uitvoeren
over hoe zij het investeringsbudget het meest efficiënt kunnen besteden binnen de
mogelijkheden van het nutsbedrijf om de drinkwatervoorziening betrouwbaar te houden.
Op basis daarvan wordt het aangevraagde subsidiebedrag (€ 725.000) toegekend en is
het nodig om een verplichtingenschuif van 2022 naar 2021 uit te voeren.
In beginsel werd verwacht dat de verplichting in 2022 zou worden aangegaan. Echter,
nu blijkt dat de verplichting al eind 2021 wordt aangegaan. Dit naar aanleiding van
het beschikbaar komen van de resultaten van een uitgevoerde externe review over hoe
de middelen het meest efficiënt kunnen worden besteed met de juiste prioriteringen
die de toegankelijkheid van de drinkwatervoorziening ten goede komen. De kasbetalingen
die begroot stonden blijven ongewijzigd.
Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid
Verhoging verplichtingenbudget t.b.v. ophoging subsidies elektrische voertuigen en
bestelauto’s
In 2021 wordt het verplichtingbudget verhoogd met circa € 278,2 miljoen voor een verplichtingenschuif
van 2022 naar 2021 die benodigd is voor het aangaan van meerjarige verplichtingen
ten behoeve van de ophoging van de subsidies voor elektrisch personenauto’s. Tevens
wordt in 2021 het verplichtingbudget verhoogd met circa € 22 miljoen voor een verplichtingenschuif
van 2022 naar 2021 die benodigd is voor het aangaan van meerjarige verplichtingen
ten behoeve van de uitbreiding van de subsidies voor bestelauto’s. Deze middelen zijn
middels een nota van wijziging op de Ontwerpbegroting 2022 (Kamer II 35 925-XII nr. 14) toegevoegd en abusievelijk niet bij de Najaarsnota verwerkt. De publicatie in de
Staatscourant is nog in 2021. Ook de opdrachtverlening aan de RVO wordt voor beide
subsidies ultimo 2021 aangegaan.
Verhoging en correctie verplichtingenbudget Snelfietsroutes
In 2020 is er naar nu blijkt teveel verplichtingenbudget overgeheveld vanuit 2021
naar 2020 voor de specifieke uitkering snelfietsroutes. Hierdoor is er te weinig verplichtingenbudget
in 2021 beschikbaar voor de afdracht aan het btw-compensatiefonds voor deze specifieke
uitkering. De verplichtingen worden in 2021 binnen het bestaande, meerjarige kader
met € 1,2 miljoen verhoogd, zodat de afdracht mogelijk is.
Verplichtingenmutatie Wereldbank
Voor het leveren van een bijdrage aan de internationale transitie naar duurzamer transport
moet een verplichting (€ 0,8 mln.) aan de Wereldbank in 2021 worden vastgelegd die
abusievelijk niet in de Najaarsnota is opgenomen. Het gaat om een bijdrage t.b.v.
«Global Facility for the Decarbonisation of Transport (GFDT)» die qua doelstelling
goed aansluit bij de ambities van IenW als het gaat om duurzaam transport en klimaatadaptatie.
Artikel 16 OV en Spoor
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector
Na de Najaarsnota is voor de afrekening van de NS HRN concessie 2020 bekend geworden
dat deze niet in 2021, maar in 2022 plaats zal vinden. Deze middelen (€ 190,9 miljoen)
worden via de tweede nota van wijziging toegevoegd aan de begroting 2022. Met betrekking
tot de voorschotbetaling voor de regeling in 2021 is de actuele verwachting juist
dat er in 2021 € 19 miljoen meer tot betaling komt dan waar in de Najaarsnota van
uit is gegaan op basis van het inzicht op dat moment in de ontvangen en deels ingeschatte
afrekeningen; inmiddels is er meer zekerheid (€ 1.089 miljoen in plaats van € 1.070
miljoen).
Artikel 17 Luchtvaart
Verplichtingen- en kasoverboeking voor incidentele subsidie ORS
Het betreft een overboeking tussen instrumenten (van subsidies klimaat naar incidentele
subsidies) voor een subsidie van € 338.800,– aan de Omgevingsraad Schiphol. De subsidies
is bedoeld voor de financiering van participatiemethodiekontwikkeling en toepassing
op het ontwerp van de informatievoorziening/dienstverlening van het Omgevingshuis
Schiphol en te selecteren initiatieven die in de Maatschappelijke Raad Schiphol geagendeerd
gaan worden.
Verplichtingen- en kasoverboeking voor lening Winair
Het betreft een overboeking van subsidies klimaat naar leningen voor het eenmalig
ophogen van de hypothecaire lening aan Winair, die mijn voorganger op 31 december
2020 met Winair afsloot. De lening wordt opgehoogd naar USD 4,5 miljoen. Daarmee is
de executiewaarde van het onderpand bereikt. Deze mutatie geldt als tussenoplossing,
waarmee ik de luchtzijdige bereikbaarheid van Saba en Sint Eustatius op de korte termijn
garandeer. Op de lange termijn zal ik een ander instrument inzetten om deze bereikbaarheid
te borgen. Op dit moment verken ik de mogelijkheden daartoe, waaronder de mogelijkheid
om een openbaredienstverplichting op te leggen op de routes tussen Sint Maarten en
Saba/Sint Eustatius. Verder verwijs ik u naar de brief «Bereikbaarheid van Saba en
Sint Eustatius» die ik ook vandaag aan u heb aangeboden (Kamerstukken 31 936 en 35 420, nr. 896). Deze mutatie vindt na Najaarsnota plaats, omdat de evaluatie naar de beleidsdeelneming
in Winair onlangs is afgerond.
Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal
Ophoging kasbudget t.b.v. opdrachtverstrekking RIVM
De opdrachtverstrekking aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM)
wordt op de begroting van IenW centraal gecoördineerd vanuit artikel 19. Voor een
aantal projecten worden aanvullende opdrachten verstrekt en daarom wordt er vanuit
diverse artikelen circa € 1 miljoen aan budget overgeboekt naar dit artikel.
Artikel 20 Lucht en Geluid
Verhoging kasbudget t.b.v. Specifieke uitkering Schone Lucht Akkoord (SPUK-SLA)
Er is een gerede kans dat artikel 20 wordt overschreden met circa € 0,65 miljoen ten
opzichte van de Najaarsnota (Kamerstuk 35 975, nr. 1) als gevolg van uitgaven in het kader van de SPUK-SLA dat door RVO wordt uitgevoerd.
Het loket voor aanvragen is per 1 november gesloten en RVO heeft in totaal nog 13
aanvragen in behandeling voor een totaalbedrag van € 2,8 miljoen. Vooralsnog is niet
duidelijk of deze resterende aanvragen worden toegekend of worden afgewezen omdat
ze niet voldoen aan de voorwaarden voor subsidieverstrekking. Als alle aanvragen in
behandeling worden gehonoreerd dan zal dit leiden tot een overschrijding van € 0,65
miljoen, aangezien de beschikbare middelen voor het jaar 2021 niet geheel toereikend
zijn. Indien het kader daadwerkelijk wordt overschreden, zal het tekort worden gedekt
vanuit de hiertoe beschikbare middelen in 2021 voor de reservering SLA op het Infrastructuurfonds.
Artikel 21 Duurzaamheid
Subsidie Milieu Centraal
Vanuit artikel 14 wordt er € 75.000 overgeboekt naar artikel 21 in het kader van een
subsidie die wordt verstrekt aan Milieu Centraal voor het verstrekken van consumentenvoorlichting
over het onderwerp brandstofbesparend rijden. De subsidie aan Milieu Centraal wordt
verantwoord op artikel 21.
Opdracht aan het Nederlands Normalisatie Instituut (NNI)
Vanuit artikel 22 wordt er € 51.000 overgeboekt naar artikel 21 in het kader van opdrachtverlening
aan het NNI voor de ontwikkeling en het beheer van Nederlandse Normen NEN. Het gaat
om een opdracht aan het NNI voor werkzaamheden in het kader van de Publicatiereeks
Gevaarlijke Stoffen (PGS).
Artikel 25 Brede Doeluitkering
Aangaan verplichtingen Brede Doeluitkering (BDU) voor jaar 2022
Volgens de BDU-systematiek worden de verplichtingen voorafgaand aan het jaar van betaling
aangegaan. De beschikking voor het jaar 2022 wordt eind 2021 afgegeven aan de twee
vervoersregio’s. Bij het opstellen van de tweede suppletoire begroting was nog niet
in alle gevallen bekend welke afzonderlijke afspraken met welk kaseffect in 2022 moeten
worden vastgelegd. Inmiddels is dit bekend en wordt in 2021 het verplichtingenbudget
in totaal verhoogd met € 10,7 miljoen. Het gaat daarbij om de bijdrage aan BDU-regio’s
voor de Korte Termijn Aanpak in het programma Mobiliteit en Verstedelijking, waaronder
de no regret-pakket Binckhorst (€ 5 miljoen), invulling van BO-MIRT-afspraken, waaronder
bijdrage aan Zuid-Holland Bereikbaar (€ 3,3 miljoen), de bijdrage aan ontwikkeling
Entreegebied in Zoetermeer (€ 2,3 miljoen) en overige regionale activiteiten.
Artikel 26 Bijdragen investeringsfondsen
Terugboeking overschotten
In de huidige systematiek vindt de verantwoording van bepaalde uitgaven voor de uitvoering
van het programma Beter Benutten, het programma ERTMS, Topsector Logistiek en Vrachtwagenheffing
plaats op de begroting Hoofdstuk XII. De middelen hiervoor zijn vrijgemaakt op het
Infrastructuurfonds en worden steeds overgeheveld naar de begroting van Hoofdstuk
XII, zodat aldaar de uitgaven kunnen worden verantwoord. Op de naar de begroting van
Hoofdstuk XII overgehevelde budgetten doen zich in 2021 lagere uitgaven voor dan van
tevoren gepland. Voor de hiervoor genoemde posten geldt dat de dit jaar niet-bestede
middelen (max. € 8,5 miljoen) nu (tijdelijk) worden teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds.
Artikel 97 Algemeen Departement
COVID-testen reizigers
Het kabinet heeft besloten om ten behoeve van het Digitaal Corona Certificaat (DCC)
de kosten voor testen voor reizigers voor de periode 1 juli tot en met 30 september
te vergoeden. Naar verwachting wordt een bedrag van € 32 miljoen niet in 2021 maar
in 2022 uitgegeven. De reden hiervoor is dat de controle van de facturen van de testaanbieders
meer tijd kost dan verwacht. Hierover wordt u ook geïnformeerd middels de tweede nota
van wijziging op de begroting 2022.
Verplichtingenschuif Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS)
De ANVS heeft in het verleden een analysesimulator laten ontwikkelen en beheren door
een zogeheten technical support organisation (organisatie voor specialistische inhoudelijke
ondersteuning en advies). De analysesimulator wordt gebruikt voor de veiligheidsanalyses
van de kernreactor van Borssele. De contractperiode met de huidige leverancier loopt
af en zal met ingang van 1 januari 2022 worden verlengd voor een periode van 10 jaar.
Om de contractuele verplichting aan te kunnen gaan is een ophoging van het verplichtingenbudget
voor 2021 met € 1,5 miljoen benodigd ten laste van latere jaren.
Infrastructuurfonds (A)
Artikel 12 Hoofdwegennet
Ophoging verplichtingenbudget t.b.v. opdrachtverlening tijdelijke tolheffing
Op artikel 12 Hoofdwegennet is een ophoging van het verplichtingenbudget noodzakelijk
om de opdrachten voor de voorbereiding van het Tijdelijke Tolheffing te kunnen vastleggen
(€ 16,2 miljoen). Deze opdrachten volgen uit de recentelijk afgeronde uitvoeringstoetsen
en waren ten tijde van de Najaarsnota nog niet bekend.
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
Ophogen kasbudget (€ 20,5 miljoen)
Op artikel 15 Hoofdvaarwegennet is een ophoging van het kasbudget noodzakelijk voor
twee projecten. Het betreft de overdracht Haven Oudeschild en wegen en paden Texel
die toch in 2021 worden afgekocht (overdracht Brokx-nat), € 16,8 miljoen. Daarnaast
is voor het project Waalbrug Nijmegen (vervanging en renovatie) een ophoging nodig
van € 3,7 miljoen nodig voor de betaling van de claim van de aannemer in verband met
het niet uitvoeren van fase 2 van het project.
Artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Terugboeking overschotten
In de huidige systematiek vindt de verantwoording van bepaalde uitgaven voor de uitvoering
van het programma Beter Benutten, het programma ERTMS, Topsector Logistiek en Vrachtwagenheffing
plaats op de begroting Hoofdstuk XII. De middelen hiervoor zijn vrijgemaakt op het
Infrastructuurfonds en worden steeds overgeheveld naar de begroting van Hoofdstuk
XII, zodat aldaar de uitgaven kunnen worden verantwoord. Op de naar de begroting van
Hoofdstuk XII overgehevelde budgetten doen zich in 2021 lagere uitgaven voor dan van
tevoren gepland. Voor de hiervoor genoemde posten geldt dat de dit jaar niet-bestede
middelen (max. € 8,5 miljoen) nu (tijdelijk) worden teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds.
Deltafonds (J)
Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging
Verhoging verplichtingenbudget Bediening en besturing Maasobjecten
Voor het project Bediening en besturing Maasobjecten (vervanging en renovatie) bestaat
het voornemen in 2021 nog een meerjarige verplichting vast te leggen ad. € 3,3 miljoen.
De vertraging van de gunning van de werkzaamheden waardoor de gunning in 2022 werd
verwacht is in mindere mate opgetreden, waardoor de verplichting alsnog in 2021 aangegaan
kan worden. De totale projectenkosten blijven onveranderd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Visser
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.