Brief regering : Uitvoering motie van de leden Markuszower en Helder over opening van een volwaardig politiebureau met 24/7-bezetting in Ter Apel (kamerstuk 35925-VI-46)
29 628 Politie
               28 684 Naar een veiliger samenleving
         
Nr. 1052 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 december 2021
Op 25 november 2021 heeft uw Kamer tijdens de begrotingsbehandeling Justitie en Veiligheid
                  (Handelingen II 2021/22, nr. 27, Begroting Justitie en Veiligheid 2022) de motie van
                  de leden Markuszower en Helder (beiden PVV) (Kamerstuk 35 925 VI, nr. 46) aangenomen. Deze motie roept de regering op zo snel mogelijk een volwaardig politiebureau
                  met 24/7-bezetting in Ter Apel te openen. In deze brief wil ik graag, mede namens
                  de Minister van Justitie en Veiligheid, uitleggen waarom ik deze motie als zodanig
                  niet kan uitvoeren. Uiteraard ben ik wel bereid de motie onder de aandacht van de
                  regioburgemeester van de eenheid Noord-Nederland te brengen.
               
Aanpak overlast in Ter Apel
Allereerst wil ik graag aangegeven dat de overlastproblematiek binnen de gemeente
                  Westerwolde mij goed bekend is. Overlast en criminaliteit, door wie dan ook, is volstrekt
                  onacceptabel.
               
Voor de aanpak van de groep overlastgevende en criminele asielzoekers heb ik samen
                  met partijen uit de migratieketen, de strafrechtketen en het lokaal bestuur een palet
                  aan maatregelen beschikbaar gesteld. Deze zijn ook terug te vinden in de toolbox die
                  uw Kamer op 10 november 2020 aangeboden heeft gekregen van de Staatssecretaris.1 Hierbij valt te denken aan overplaatsing door het COA naar de Handhaving- en Toezichtlocatie
                  (htl), waar een gebiedsbeperking wordt opgelegd. Met de landelijke Top-X lijst wordt
                  door het Ministerie van Justitie en Veiligheid maandelijks in kaart gebracht wie de
                  meest hardnekkige overlastgevende en criminele asielzoekers zijn. Zij kunnen rekenen
                  op een individuele aanpak en staan onder verscherpt toezicht van betrokken partijen.
                  Ook zijn er momenteel vier zogenaamde ketenmariniers aangesteld die gemeenten en andere
                  betrokkenen bijstaan in de aanpak van overlastgevende asielzoekers. Zij sturen aan
                  op intensivering van een integrale aanpak tussen verschillende betrokken partijen.
               
Om de overlast door asielzoekers buiten de opvanglocatie aan te pakken, heeft de gemeente
                  Westerwolde in 2020 en in 2021 een specifieke uitkering ontvangen van het Ministerie
                  van Justitie en Veiligheid. Ook zijn er extra bijdragen aan de gemeente Westerwolde
                  uitgekeerd in verband met de bijzondere positie van Ter Apel als enige aanmeldcentrum
                  van Nederland. Met dit geld wordt onder meer de pendelbus tussen station Emmen en
                  azc Ter Apel gefinancierd.
               
Daarnaast heeft de Minister van Justitie en Veiligheid in juni 2019 gesproken met
                  de toenmalige regioburgemeester van de eenheid Noord-Nederland, de heer Den Oudsten,
                  en de burgemeester van Westerwolde, de heer Velema, over de politiecapaciteit in Ter
                  Apel. Naar aanleiding van dat gesprek heeft het lokaal gezag in overleg met de politiechef
                  van de eenheid Noord-Nederland besloten dat de eenheid 5 fte extra vrijmaakt voor
                  de gemeente Westerwolde.
               
Het pallet van maatregelen dat ik hierboven heb beschreven, in combinatie met de herschikking
                  van politiecapaciteit, acht ik voldoende om het lokaal gezag uit te rusten om de overlast
                  rondom het azc Ter Apel aan te pakken.
               
De rolverdeling tussen de Minister en het lokaal gezag
De motie van de leden Markuszower en Helder (beiden PVV) vraagt de regering om een
                  volwaardig politiebureau met 24/7-bezetting in Ter Apel. De uitwerking van deze motie
                  zou zowel gevolgen hebben voor de politiecapaciteit in de eenheid Noord-Nederland
                  als voor het strategisch huisvestingsbeleid van de politie. Op grond van de Politiewet
                  2012 bepaalt niet de Minister van Justitie en Veiligheid, maar de burgemeesters en
                  de hoofdofficier van justitie, in de praktijk in overleg met de politiechef van de
                  eenheid, de verdeling van de capaciteit binnen een regionale eenheid (artikel 39,
                  eerste lid, van de Politiewet 2012).
               
Daarnaast is de huisvesting van politie een beheeraangelegenheid die de korpschef
                  als verantwoordelijkheid heeft en in goed overleg afstemt met het betrokken lokaal
                  gezag (de burgemeesters en hoofdofficier van justitie). De politie heeft daarvoor
                  een Strategisch Huisvestingsplan Politie (SHP) opgesteld met daarbij een lijst van
                  politielocaties. Bij het vaststellen van de politielocaties is rekening gehouden met
                  de veiligheidssituatie, aanrijtijden, de benaderbaarheid van de politie, de kwaliteit
                  van de dienstverlening door de politie. Een besluit over een wijziging van het huisvestigingsbeleid
                  zou daarom in overleg tussen de politiechef Noord-Nederland en het lokaal gezag (burgemeesters
                  en de hoofdofficier van justitie) genomen moeten worden.
               
Een opwaardering van de bestaande politiepost in Ter Apel betekent een verschuiving
                  van schaarse politiecapaciteit. Een politiebureau met 24/7-bezetting behoeft naar
                  schatting minimaal 35 fte. Deze capaciteit zou binnen de eenheid Noord-Nederland gevonden
                  moet worden. Het is aan de burgemeesters en de hoofdofficier van justitie, in overleg
                  met de politiechef, om hierover een keuze te maken. Hierbij zullen zij ook in overweging
                  kunnen nemen dat een herverdeling negatief zou kan uitpakken voor de beschikbare capaciteit
                  voor basispolitiezorg binnen de eenheid Noord-Nederland.
               
Uitbreiding politiepost Ter Apel
De motie vraagt om een volwaardig politiebureau. Hierbij wil ik graag uw Kamer erop
                  wijzen dat de politie dit onderscheid niet als zodanig maakt. De politie heeft in
                  het centrum van Ter Apel al een politiepost. De politie is in gesprek met de gemeente
                  Westerwolde om deze post uit te breiden naar bureau met betere mogelijkheden voor
                  opkomen, briefen, het doen van aangifte, het insluiten van verdachten, en als uitvalsbasis
                  voor een deel van het basisteams. Hiermee zal de politie een zichtbaardere aanwezigheid
                  in Ter Apel hebben. De dienstverlening (inclusief openingstijden) die vanuit deze
                  politielocatie geboden wordt zal met de burgemeester van Westerwolde en de officier
                  van justitie worden afgestemd.
               
Ter afsluiting
Er wordt momenteel hard gewerkt aan het verminderen van de druk op Ter Apel als aanmeldcentrum,
                  namelijk door voortdurend te werken aan meer opvangplekken. Daarnaast wordt de optie
                  verkend om zo spoedig als mogelijk een tweede aanmeldloket elders in het land te openen.
               
Ik zal de situatie in Ter Apel nauwlettend blijven monitoren. Mijn inzet blijft erop
                  gericht om de druk te verlichten en de overlast voor de lokale gemeenschap te reduceren.
               
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid,
                  A. Broekers-Knol
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. Broekers-Knol, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid