Brief regering : Evaluatie van de samenwerking tussen het IMG en de NCG en stand van zaken algemene maatregel van bestuur
33 529 Gaswinning
Nr. 933 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT EN BINNENLANDSE ZAKEN EN
KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 november 2021
Hierbij sturen wij uw Kamer de evaluatie toe die het Instituut Mijnbouwschade Groningen
(IMG) en de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) hebben uitgevoerd naar hun onderlinge
samenwerking. In deze brief gaan wij kort in op de resultaten van de evaluatie1. Daarnaast geven wij een toelichting op de uitwerking van het door uw Kamer aangenomen
amendement in het voorstel tot wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband
met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen (wetsvoorstel Versterken).2 In dit amendement is opgenomen dat met een algemene maatregel van bestuur (AMvB)
regels worden gesteld over de wijze waarop het IMG en de NCG de uitvoering van de
versterking en de afhandeling van schade op elkaar afstemmen.
Evaluatie van de samenwerking
Het IMG en de NCG hebben met bijgaande brief laten weten de evaluatie van de huidige
samenwerking op basis van het samenwerkingsconvenant te hebben afgerond. De Tijdelijke
Commissie Mijnbouwschade Groningen (de voorloper van het IMG) en de NCG zijn dit samenwerkingsconvenant
in 2019 overeengekomen. Het convenant beschrijft op welke wijze het IMG en de NCG
samenwerken wanneer er sprake is van samenloop van schade en versterking op één adres.3 Met deze evaluatie hebben het IMG en de NCG hun onderlinge samenwerking nader beschouwd,
door onder meer te spreken met bewoners, bestuurders en maatschappelijke organisaties.
Ook lichten de organisaties toe op welke punten zij de samenwerking gaan verbeteren.
Met het toezenden van deze evaluatie geven wij invulling aan de eerdere toezeggingen
om de evaluatie van het samenwerkingsconvenant aan uw Kamer te doen toekomen.4, 5, 6
Het IMG en de NCG zijn de afgelopen twee jaar volop in ontwikkeling geweest. Beide
organisaties werken, naast de verbetering van de reguliere schade-afhandeling en de
versterking, hard aan de samenwerking in het algemeen en de intensivering van de samenwerking
bij de afhandeling van samenloop van schade en versterking op één adres. Met diverse
initiatieven en pilots gericht op de gezamenlijke afhandeling van schade- en versterken
is daar reeds mee gestart. Dit heeft positieve ervaringen opgeleverd en een aantal
van deze initiatieven is inmiddels structureel ingebed in de organisatie. Alle inspanningen
laten onverlet dat er nog steeds stappen te zetten zijn. Het IMG en de NCG erkennen
dit en hebben in de evaluatie diverse aandachtspunten geïdentificeerd. Zo blijkt dat
eigenaren en bewoners in het Groningse aardbevingsgebied nog onvoldoende merken van
de samenwerking. Ook blijkt dat op een groot aantal adressen die onderdeel zijn van
de versterkingsprogramma’s en waar schade te verwachten is, nog geen schademeldingen
zijn gedaan. Het IMG en de NCG vermoeden dat eigenaren hun aanvraag om schadevergoeding
uitstellen in afwachting van meer duidelijkheid over de versterking. Juist de bewoners
die gebaat zijn bij de samenwerking worden daarmee nog onvoldoende bereikt. Dit vraagt
om verdere verbetering en intensivering van de samenwerking.
Het IMG en de NCG hebben ons met bijgaande brief en in gesprekken die zijn gevoerd
laten weten dat zij voortvarend te werk gaan in de doorontwikkeling van hun samenwerking.
Om dit verder tot uitvoer te brengen hebben het IMG en de NCG een plan van aanpak
opgesteld, welke als bijlage aan deze brief is toegevoegd. Met dit plan van aanpak
wordt de intensivering van de samenwerking uitgewerkt. In dit kader wordt onder andere
gewerkt aan de verbetering van de communicatie naar de bewoner, de verbetering van
de onderlinge kennis van beide organisaties, de aanpassing van de governance en de
onderlinge gegevensuitwisseling. Op deze wijze wordt een nieuwe samenwerkings- en
oplossingsgerichte aanpak ingebed in beide organisaties.7 Wij delen de mening van het IMG en de NCG dat intensivering van de samenwerking noodzakelijk
is. Het is van belang dat bewoners maximaal ondersteund worden in de besluitvorming
over hun huis, zeker als er sprake is van samenloop van schadeafhandeling en versterking
op één adres.
Verankering in regelgeving
Tijdens de behandeling van het wetsvoorstel Versterken is met een amendement van uw
Kamer de grondslag geboden om per AMvB nadere regels te stellen over de wijze waarop
de uitvoering van de versterking en de afhandeling van schade op elkaar wordt afgestemd.8 Met deze AMvB wordt beoogd een bewoner, met versterking en schade op één adres, te
ontlasten door integrale oplossingen en coördinatie te bieden – indien hij dat wenst.
De evaluatie en het plan van aanpak worden meegenomen bij de uitwerking van deze AMvB.
Ook de meermaals geuite signalen van de maatschappelijke organisaties en de aanbevelingen
van de Nationale ombudsman over de samenwerking worden bij deze AMvB betrokken. De
afgelopen maanden hebben het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, in samenwerking met het IMG en
de NCG, intensief aan de AMvB gewerkt. De komende weken wordt de AMvB afgerond en
in consultatie gebracht. Na consultatie wordt de AMvB voor voorhang aan uw Kamer aangeboden
alvorens verzending naar de afdeling Advisering van de Raad van State zal plaatsvinden.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat -
Mede ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.