Brief regering : Jaarplan van de Inspectie SZW voor 2022
35 925 XV Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2022
Nr. 21
BRIEF VAN STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 november 2021
Hierbij bied ik u het Jaarplan van de Inspectie SZW voor 2022 aan1. Dit jaarplan geeft een weergave van de inzet en prioriteiten voor 2022 van de Inspectie,
die vanaf volgend jaar als de Nederlandse Arbeidsinspectie door het leven gaat2.
2022 is het vierde en daarmee het laatste uitvoeringsjaar van het Meerjarenplan 2019–2022
(MJP) van de Inspectie SZW.3
De meerjarige strategische en programmadoelstellingen, zoals geformuleerd in het Meerjarenplan
2019–2022, gelden ook voor 2022. De Inspectie bepaalt haar inhoudelijke prioriteiten
op basis van informatie over ontwikkelingen in de samenleving, arbeidsmarkt, beleid
en politiek en stelt die waar nodig bij. Omdat het Meerjarenplan al weer enkele jaren
geleden is opgesteld, worden de relevante actuele ontwikkelingen in relatie tot de
doelen en activiteiten meegenomen.
Hoewel de impact van Covid-19 ook nog in 2022 merkbaar zal zijn, keert de Inspectie
in 2022 terug naar de reguliere prioritering. De Inspectie heeft in de afgelopen anderhalf
jaar vanwege corona ervaringen opgedaan met nieuwe manieren van interveniëren. Bijvoorbeeld
het op afstand behandelen van corona gerelateerde meldingen (telefonisch, digitaal),
waarbij bedrijven digitaal bewijsstukken kunnen overleggen. Deze werkwijze wordt verder
ontwikkeld en, waar passend, als interventie ingezet.
Ook werden tijdens de coronacrisis nieuwe risico’s zichtbaar. Bijvoorbeeld arbeidsrisico’s
in sectoren waar besmetting met corona een groter risico vormde (bijvoorbeeld in de
pakketbezorging, vleesverwerkende industrie). De Inspectie heeft in dat verband een
tweetal rapporten uitgebracht over de kwetsbare positie van arbeidsmigranten. In coronatijd
is deze problematiek verscherpt in beeld gekomen door onder andere het Aanjaagteam
bescherming arbeidsmigranten.
De aanpak zal naar verwachting onder een missionair kabinet een vervolg krijgen. Ook
het massaal thuiswerken brengt andere risico’s met zich mee, naast de evidente voordelen
die er ook zijn voor werkenden om de balans tussen werk en privé beter te organiseren.
En ook op het terrein van bestaanszekerheid staat de hulpvraag van burgers nog meer
centraal. Bijvoorbeeld waar sprake is van armoede, schulden, de gevolgen van de door
de crisis noodzakelijke beperkende maatregelen, maar ook bij fouten of vergissingen.
Op al deze ontwikkelingen wil de Inspectie, ook vanuit haar signalerende rol, alert
blijven.
Mocht in de loop van 2022 de pandemie zich zo ontwikkelen dat bijstelling van prioriteiten
en activiteiten toch nodig is, dan zal de Inspectie dat melden en zal ik uw Kamer
informeren. Tevens zal ook – zodra de inhoud van een nieuw Regeerakkoord bekend is
– de Inspectie bezien of dat leidt tot bijstelling van het jaarplan.
Inzet en middelen
Voor de gehele handhavingsketen worden overeenkomstig het Inspectie Control Framework
en het MJP vanaf 2018 oplopend naar 2022 50,5 miljoen extra middelen besteed4:
1. Intensivering van de inzet op eerlijk werk, waaronder de aanpak van onderbetaling,
illegale tewerkstelling en misstanden als arbeidsuitbuiting;5
2. Meer inzet op het voorkomen van blootstelling aan gevaarlijke stoffen, waaronder het
vaker inspecteren bij grote chemische installaties (Brzo-bedrijven);
3. Betere naleving arbozorgverplichtingen;
4. Aanpakken van het risico op arbeids(markt)discriminatie;
5. Balans (50/50) aanbrengen tussen actieve en reactieve inspecties; en
6. Versterken van de informatiepositie.
De personeelsomvang van de Inspectie gaat conform het Inspectie Control Framework
van ongeveer 1.150 fte in 2017 naar 1.570 fte in 2022. Dat is een welkome en forse
uitbreiding. Een uitbreiding die een extra inspanning vraagt van een deel van het
huidige personeel voor het goed op weg helpen en inwerken van nieuwe collega’s (werven,
selecteren, opleiden, praktijkbegeleiding, faciliteren).
Lag in de eerste jaren de focus bij het aannemen van inspecteurs vooral op Major Hazard
Control (MHC) en arboinspecteurs, vanaf 2021 ligt het zwaartepunt bij uitbreiding
op het gebied van Arbeidsmarktfraude. Met de uitbreiding groeien ook andere disciplines
navenant mee, zoals de meldkamer, inspectie-ondersteuning, ICT-specialisten, inhoudelijke
specialisten, projectleiders, boete-opleggers en bedrijfsvoering en ook de opsporingstak.
Het eerste hoofdstuk van het Jaarplan gaat uitgebreid in op de implementatie van de
prioriteiten uit het Inspectie Control Framework (ICF) in 2022.
Hoofdstuk 2 richt zich, in lijn met het meerjarenplan 2019–2022, op de activiteiten
om meer zicht te krijgen op maatschappelijk effect. De hoofdlijnen van de voorgenomen
doelen en activiteiten in 2022 op het gebied van gezond, veilig en eerlijk werk en
bestaanszekerheid komen in hoofdstuk 3 tot en met 5 aan bod. Hoofdstuk 6 gaat in op
de kerncijfers, organisatieontwikkeling en bedrijfsvoering van de Inspectie. Aan het
slot zijn de programma-bijdragen opgenomen.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A.D. Wiersma
Indieners
-
Indiener
A.D. Wiersma, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.