Brief regering : Reactie op het rapport van de commissie Brouwer over feiten en omstandigheden van het overlijden van de medewerker en de werkwijze van het team WOD
29 628 Politie
Nr. 1050
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 november 2021
Inleiding
In mijn brief van 26 april1 heb ik uw Kamer geïnformeerd dat een medewerker van de Dienst Specialistische Ondersteuning
                  (DSO) van de Landelijke Eenheid (LE) is overleden. De medewerker in kwestie was als
                  infiltrant2 werkzaam bij het team Werken Onder Dekmantel (WOD). Uit forensisch onderzoek van
                  de Rijksrecherche is gebleken dat hij suïcide heeft gepleegd. Dit is een schokkend
                  en tragisch gegeven voor naaste familieleden en andere dierbaren. De korpschef heeft
                  in overleg met het OM besloten een commissie onder leiding van onafhankelijk voorzitter
                  dhr. Oebele Brouwer onderzoek te laten doen naar de feiten en omstandigheden van het
                  overlijden van de medewerker en de werkwijze van het team WOD. Ik wil de commissie
                  hierbij bedanken voor haar grondige onderzoek3.
               
De omstandigheden van het overlijden van deze politiemedewerker zijn tragisch. Ik
                  wil ook op deze plek mijn oprechte deelneming betuigen aan de nabestaanden en collega’s
                  van deze politiemedewerker. Ik wens hen sterkte bij de verwerking van dit verschrikkelijke
                  verlies.
               
De bevindingen en conclusies van de commissie Brouwer zijn eenduidig en ontluisterend.
                  Het rapport geeft een feitelijk inzicht in de tragische gebeurtenissen in de periode
                  voorafgaand aan de suïcide en de mentale toestand van de WOD-medewerker. Ik kan mij
                  voorstellen dat de bevindingen en de conclusies van de commissie Brouwer hard aankomen
                  bij de nabestaanden en bij de politiemensen die werkzaam zijn in het heimelijke domein.
                  Ik deel de gevoelens van ontluistering, verdriet en boosheid die het rapport oproept.
               
Ook bevestigt dit rapport voor mij eens te meer dat stevige verbeteringen bij de LE
                  nodig zijn, zoals al bleek uit eerdere onderzoeken die naar aanleiding van signalen
                  van de politievakbonden waren ingesteld. Het in januari te verschijnen rapport van
                  de Inspectie Justitie en Veiligheid bij de DSO zal dit naar verwachting verder aanvullen.
               
Conclusies van de commissie Brouwer
Naast een openbare samenvatting en conclusies, die bij deze brief zijn gevoegd, bestaat
                  het rapport uit twee delen met de rubricering «politie zeer geheim». Deel 1 betreft
                  de feiten en omstandigheden van het overlijden en deel 2 de werkwijze van het team
                  WOD.
               
In deel 1 van het rapport trekt de commissie de conclusie dat er een relatie is tussen
                  het overlijden van de infiltrant en zijn werk. De commissie noemt dit een harde, maar
                  onvermijdelijke conclusie.
               
In deel 2 van het rapport constateert de commissie dat vrijwel alle knelpunten ten
                  aanzien van de werkwijze binnen het team WOD zich in meer of mindere mate hebben voorgedaan
                  in de onderzochte casus. De commissie stelt vast dat de professionaliteit van de organisatie
                  als geheel ernstig te wensen overlaat. De commissie stelt dat veiligheidsrisico’s
                  inherent zijn aan de aard van heimelijke inzetten, en zoveel mogelijk worden ingeperkt.
                  Maar volgens de commissie lijkt het bewustzijn van het risico voor het mentale welzijn
                  van infiltranten minder nadrukkelijk ontwikkeld. De commissie vindt dat de inzet van
                  heimelijke bevoegdheden, een zwaar middel in onze rechtsstaat, verplicht tot een hoge
                  mate van professionaliteit van de politieorganisatie, waarbij niet alleen de veiligheid
                  en afscherming van infiltranten voorop moet staan, maar ook hun mentale welzijn en
                  integriteit. De commissie concludeert dat het huidige systeem binnen en buiten het
                  team WOD deze waarborgen niet voldoende bezit. Verder is gebleken dat ook al in 2016
                  duidelijk had kunnen zijn dat de in 2007 ingezette professionalisering van het team
                  WOD nauwelijks van de grond was gekomen en dat er ook sinds 2016 weinig verbetering
                  in de situatie bij het team WOD is geweest.
               
Ten aanzien van het Openbaar Ministerie en de rol van de Centrale Toetsingscommissie
                  (CTC)4 wijst de commissie erop dat er voorafgaand aan het traject in de onderzochte casus
                  geen toetsing is gevraagd bij de CTC. Er was toen sprake van een voorgenomen inzet
                  van de bevoegdheden stelselmatige informatie-inwinning en pseudodienstverlening. De
                  commissie kan deze afweging bij aanvang in strikt juridische zin begrijpen, maar is
                  van mening dat toetsing [eerder] gedurende het traject, gezien de praktische kenmerken
                  en voorzienbare en gewenste ontwikkeling tijdens dit langdurige en intensieve traject,
                  in de rede lag.
               
De commissie doet acht aanbevelingen die volgens de commissie in ieder geval onderdeel
                  moeten zijn van de snelle professionalisering van het team WOD. Het betreft aanbevelingen
                  ten aanzien van de werkwijze, organisatie en personeelszorg van het team WOD. De korpschef
                  heeft mij gemeld dat hij alle conclusies en aanbevelingen omarmt en volledig overneemt.
                  Aan het einde van deze brief licht ik toe op welke wijze ik wil borgen dat deze aanbevelingen
                  ook werkelijk worden gerealiseerd.
               
Reactie op het rapport van de commissie Brouwer
Het is voor mij evident dat er lering moet worden getrokken uit de bevindingen omtrent
                  de casus en de werkwijze bij team WOD. Het rapport maakt duidelijk dat meerdere waarschuwingen
                  en signalen dat het mentaal niet goed ging met de WOD-medewerker beperkt zijn opgepakt,
                  waardoor niet of onvoldoende is ingegrepen. Ik acht de huidige gang van zaken bij
                  het team WOD niet acceptabel. Ik ben het eens met de korpschef dat wat er gebeurd
                  is in de onderzochte casus, nooit weer mag gebeuren. De politiemensen die met grote
                  toewijding in het heimelijke domein werken en daarmee grote successen bereiken, verdienen
                  beter.
               
Het rapport is voor mij en de korpschef aanleiding om direct maatregelen te treffen
                  om de veiligheid en het welzijn van de medewerkers die dit belangrijke en moeilijke
                  werk doen beter te ondersteunen en beter te beschermen. Voor deze maatregelen stel
                  ik op korte termijn drie miljoen euro structureel beschikbaar.
               
Ook tref ik conform het advies van de commissie maatregelen om de inzet van heimelijke
                  bevoegdheden met betere en sluitende waarborgen te omgeven. De noodzaak daartoe staat
                  vast, maar voor de juiste en gepaste invulling is een verdiepend advies noodzakelijk.
               
Heimelijke bevoegdheden zijn onmisbaar voor de bestrijding criminaliteit
Zoals de commissie constateert, is werken onder dekmantel een onmisbaar middel geworden
                  in de bestrijding van de georganiseerde criminaliteit. Criminele organisaties worden
                  steeds professioneler. Zij maken in toenemende mate gebruik van methodieken en technieken
                  om hun communicatie en activiteiten af te schermen. In het licht van deze ontwikkelingen
                  zijn heimelijke bevoegdheden een onmisbaar en effectief instrument om de georganiseerde
                  criminaliteit het hoofd te bieden. Stoppen met de inzet van deze bevoegdheden zie
                  ik dan ook niet als een reële optie en zou niet in het belang zijn van de veiligheid
                  van onze samenleving. Tegelijkertijd maakt het rapport duidelijk dat de inzet van
                  heimelijke bevoegdheden vergt dat nadere maatregelen worden getroffen.
               
Urgente operationele maatregelen worden getroffen
De commissie doet enkele aanbevelingen die gericht zijn op een snelle professionalisering
                  van het team WOD. De korpschef neemt, zoals gezegd, alle aanbevelingen over en treft
                  de volgende maatregelen, waarover hij mij regelmatig zal informeren:
               
Lopende trajecten opnieuw beoordeeld
De korpschef heeft eerder dit jaar alle lopende heimelijke trajecten laten doorlichten,
                  direct nadat hij op de hoogte was van de uitkomst van het forensisch onderzoek naar
                  het overlijden van de medewerker. Waar nodig zijn toen ingrepen gedaan om onverantwoorde
                  risico’s weg te nemen.
               
De korpsleiding heeft naar aanleiding van het rapport in overleg met het College van
                  procureurs-generaal besloten de organisatorische, juridische en ethische condities
                  van alle lopende trajecten bij het team WOD en bij de afdelingen Heimelijke Inwinning
                  in de regionale eenheden (deels nogmaals) te beoordelen, teneinde te bepalen of deze
                  trajecten verantwoord kunnen worden voortgezet.
               
Toetsing op hoger niveau belegd en personeelszorg verbeterd
In afwachting van meer permanente afspraken over de waarborgen en besluitvorming in
                  het heimelijke domein, heeft de korpschef opdracht gegeven om in de nu lopende trajecten
                  relevante, richtinggevende beslissingen altijd te laten toetsen door strategisch leidinggevenden.
                  De landelijke WOD-officieren van justitie worden hier bij betrokken.
               
Ook wordt, mede op basis van de aanbevelingen van de commissie, de personeelszorg
                  bij het team WOD per direct versterkt. Er moet meer aandacht komen voor de mentale
                  belasting die het werk oplevert en de risico’s voor de geestelijke gezondheid die
                  het met zich meebrengt. Het gaat hierbij onder meer om het creëren van kleinere werkverbanden,
                  het vormgeven van goede loopbaanbegeleiding en het aanstellen van deskundigen, waaronder
                  psychologen die dicht op de operatie gevraagd en ongevraagd adviseren over het mentale
                  welzijn.
               
Professionalisering team WOD met externe expertise
Voor de werkwijze van het team WOD, waaronder de aansturing en begeleiding van politiemedewerkers
                  in heimelijke trajecten, worden protocollen opgesteld, zodat professionele standaarden
                  en verantwoordelijkheden duidelijk vastliggen. Ook wordt de kennis over (effecten
                  van) het heimelijk werken versterkt, onder andere door onderzoek naar bindingstermijnen.
                  Bij het opstellen van deze protocollen en werkwijzen wordt externe expertise betrokken.
               
Inrichten functionaliteit voor zorgen, klachten en (vermoedens van) misstanden
Bij zorgen, klachten en (vermoedens van) misstanden moeten individuele medewerkers
                  en hun directe omgeving zich kunnen wenden tot een gezaghebbende functionaliteit,
                  die waar nodig doortastend kan ingrijpen. De politie zal daar in de eigen organisatie
                  invulling aan geven, met inachtneming van de noodzakelijke geheimhouding en afscherming
                  in het heimelijke domein.
               
Maatregelen OM
Naar aanleiding van het rapport van de commissie heeft het College van procureurs-generaal
                  eveneens besloten met voorrang maatregelen te nemen. De positionering van de landelijke
                  WOD-officieren van justitie wordt versterkt, zodat er meer gebruik kan worden gemaakt
                  van hun adviserende rol. Daartoe moeten de WOD-officieren van justitie een volledig
                  beeld krijgen van de lopende trajecten en moeten zij betrokken worden bij de beoordeling
                  van ethische dilemma’s in deze trajecten. Verder heeft de CTC op verzoek van het College
                  van procureurs-generaal een eerste richtlijn opgesteld, die de gezagslijn binnen het
                  OM opdraagt advies in te winnen over de rechtmatigheid en toelaatbaarheid van ingrijpende
                  trajecten van stelselmatige informatie-inwinning, naast de al bestaande verplichte
                  toetsing van infiltratietrajecten.
               
Naar betere waarborgen in het heimelijke domein
Hoewel de commissie constateert dat er geen juridische grenzen zijn overschreden en
                  ook uit jurisprudentie niet blijkt dat de inzet van heimelijke bevoegdheden niet geschiedt
                  binnen (straf)rechtelijke kaders, toont het rapport aan dat de huidige werkwijze en
                  werking van het stelsel van organisatorische en ethische waarborgen niet voldoende
                  is. De commissie concludeert dat het heimelijke middel niet alleen moet worden omgeven
                  met waarborgen zoals vastgelegd in wet en jurisprudentie maar dat ook, beter dan nu
                  het geval is, geborgd moet zijn dat ethische aspecten goed worden afgewogen. Het stelsel
                  van waarborgen moet sluitend worden gemaakt om de inzet van heimelijke bevoegdheden
                  nu en in de toekomst verantwoord voort te zetten.
               
Commissie voor betere waarborgen in het heimelijke domein
De commissie Brouwer heeft op basis van haar onderzoek aanbevelingen gedaan over de
                  werkwijze binnen de politieorganisatie en stelt vast dat er betere en waarschijnlijk
                  nieuwe waarborgen moeten worden gecreëerd.
               
Ik constateer dat verdiepend onderzoek noodzakelijk is om te komen tot een sluitend
                     stelsel van waarborgen in het heimelijke domein en in de werkpraktijk van politie
                     en het OM, met inachtneming van de bijzondere rechtstatelijke positie van het OM.
                     Ik ben daarom voornemens een gezaghebbende, onafhankelijke commissie in te richten,
                     waarvoor ik mevr. mr. Winnie Sorgdrager als voorzitter heb gevraagd. De commissie
                     zal zich richten op de volgende aspecten:
                  
a. Onderzoeken op welke aspecten nadere versterking van waarborgen nodig is, met daarbij
                           aanvullend aandacht voor de samenhang tussen organisatorische en ethische aspecten
                           en het mentale welzijn van medewerkers.
                        
b. Adviseren over de (verbetering van de) werkwijze en daarbij passende waarborgen in
                           het heimelijke domein. Daarbij dient te worden gekeken naar de mogelijkheden voor
                           een bredere en doorlopende toetsing, naar de meerwaarde van een bredere en doorlopende
                           rol voor de Centrale Toetsingscommissie, en ten slotte naar een versteviging van de
                           coördinerende, sturende rol van de WOD-officieren.
                        
c. Toetsen op de voortgang van de uitvoering van de aanbevelingen van de commissie Brouwer
                           door middel van visitaties. Daarbij dient te worden beoordeeld of de verbeteringen
                           bij het team WOD doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd en of de waarborgen in
                           sturing en leiderschap voldoende worden ingevuld.
                        
Deze aspecten moeten leiden tot een advies over een werkbaar en sluitend stelsel van
                  waarborgen voorafgaand, tijdens en na afloop van de inzet van dit middel, met inachtneming
                  van de rollen en verantwoordelijkheden van betrokken partijen.
               
Ik heb met de beoogd voorzitter besproken dat de commissie op zeer korte termijn van
                  start gaat. De commissie zal toegang kunnen krijgen tot alle door de commissie noodzakelijk
                  geachte informatie van de politie en het Openbaar Ministerie, indien nodig met inachtneming
                  van de daarvoor benodigde veiligheidsmaatregelen, een en ander binnen wettelijke regimes.
                  Dit zal ook worden opgenomen in het instellingsbesluit van de commissie.
               
Omgang met geheime delen van dit rapport
Zoals gezegd, is het openbare deel van het rapport van de commissie bij deze brief
                  gevoegd.
               
Deel 1 van het rapport bevat naast een korte inleiding aangaande de werkwijze van
                     de commissie een gedetailleerde omschrijving van de gebeurtenissen omtrent de (aanloop
                     naar) de suïcide van de WOD-medewerker, waaronder een tijdlijn. Vanwege zijn privacy
                     en die van zijn naaste familie, de zeer vertrouwelijke aard van de werkzaamheden van
                     de overleden medewerker en de lopende strafzaak kan dit deel niet openbaar worden
                     gemaakt en kan uw Kamer dit deel ook niet vertrouwelijk inzien, met uitzondering van
                     de inleiding. Het is daarbij van het grootste belang voor de veiligheid van de nabestaanden
                     en van de politiemensen die werkzaam zijn in het heimelijke domein dat de identiteit
                     van de overleden medewerker nooit in het openbaar bekend wordt.
                  
Deel 2 bevat een analyse van de werkwijze van het team WOD. Ook dit deel kan niet
                     openbaar worden gemaakt, maar kan desgewenst wel ter vertrouwelijke inzage aan uw
                     Kamer worden voorgelegd.
                  
Ik wijs er ten slotte op dat de commissie rapporteert dat het OM, onder andere met
                  verwijzing naar de lopende strafzaak, zeer beperkt informatie heeft verstrekt ten
                  behoeve van het onderzoek.
               
Tot slot
Ik hecht eraan op te merken dat alle maatregelen die ik tref en laat treffen erop
                  gericht zijn om de veiligheid van politiemensen te garanderen en om op een verantwoorde
                  wijze gebruik te kunnen blijven maken van de onmisbare heimelijke bevoegdheden. Dit
                  is absoluut noodzakelijk voor de veiligheid van ons land.
               
Ik zal uw Kamer vanzelfsprekend op de hoogte houden van de voortgang van de maatregelen
                  die ik in deze brief heb aangekondigd.
               
De Minister van Justitie en Veiligheid,
                  F.B.J. Grapperhaus
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid