Brief regering : Beleidsdoorlichting artikel 9 Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
30 985 Beleidsdoorlichting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Nr. 50
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 november 2021
Hierbij bied ik u de beleidsdoorlichting aan van artikel 9, Uitvoering Rijksvastgoedbeleid,
van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties
(Hoofdstuk VII)1. Deze beleidsdoorlichting heb ik aangekondigd in mijn brief van 7 september 2020
aan de Voorzitter van de Tweede Kamer.2
Artikel 9 betreft taken die door het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) als baten-lastenagentschap
van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en in opdracht
van het Ministerie van BZK worden uitgevoerd, maar waarvoor de uitgaven en ontvangsten
via de Kas-Verplichtingensystematiek in het begrotingshoofdstuk VII, Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties lopen. Het artikel kent een tweetal artikelonderdelen:
artikelonderdeel 9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting richt zich op het verzorgen van de
Rijkshuisvesting van de Hoge Colleges van Staat, het Ministerie van Algemene Zaken
(AZ) en het Koninklijk Huis en daarnaast op het beheren van monumenten die, naar hun
aard, niet geschikt zijn voor Rijkshuisvesting en op het uitvoeren van het Rijkshuisvestingsbeleid.
Artikelonderdeel 9.2 Beheer materiële activa richt zich op het realiseren van een
optimaal financieel resultaat en maatschappelijk rendement bij het verwerven, beheren,
ontwikkelen en vervreemden van materiële activa van/voor het Rijk voor de realisatie
van Rijksdoelstellingen, gerelateerd aan de strategische opgaven van het kabinet.
Dit artikelonderdeel omvat naast een uitgavenreeks ook een substantiële ontvangstenreeks.
De beleidsdoorlichting is uitgevoerd conform de Regeling periodiek evaluatieonderzoek
en heeft betrekking op de periode 2015 – 2020. De beleidsdoorlichting is begeleid
door een commissie met vertegenwoordigers vanuit het Rijksvastgoedbedrijf, de directie
Financieel Economische Zaken van het Ministerie van BZK, de Inspectie der Rijksfinanciën
van het Ministerie van Financiën en een onafhankelijke externe deskundige. Conform
de met u gedeelde onderzoeksopzet zijn enkele kleinere onderdelen van artikel 9, zoals
de bijdrage voor het Atelier Rijksbouwmeester, niet in deze doorlichting meegenomen.
De gerealiseerde uitgaven binnen artikel 9 bedroegen in 2020 € 123,6 mln. Voor ontvangsten
bedroeg de realisatie in 2020 € 169,8 mln. In de doorlichting wordt geconstateerd
dat het een hybride artikel betreft met een grote diversiteit in posten, waarop verschillende
wijzen van aansturing en financiering van toepassing zijn. De onderzoekers stellen
dat dit ook samenhangt met de achterliggende wet- en regelgeving waarin de te hanteren
werkwijze is voorgeschreven.
De onderzoekers geven in het eindrapport (zie bijlage) op de vraag «Heeft de uitvoering
conform de ministeriele verantwoordelijkheid en de door de Minister en Tweede Kamer
aan het RVB toegekende rol, zoals uitgewerkt in de begrotingswet en verantwoordelijkheid
als uitvoerder van het Rijksvastgoedbeleid plaatsgevonden?» een positief antwoord.
Ik onderschrijf deze conclusie. Daarnaast heeft het onderzoek zich conform het plan
van aanpak gericht op de vraag welke factoren een doelmatige en doeltreffende uitvoering
hebben bevorderd of juist belemmerd en op de vraag of er in de afgelopen jaren ontwikkelingen
zijn geweest die de ontvangsten in positieve of negatieve zin hebben beïnvloed, welke
gevolgen dit heeft en hoe hiermee wordt omgegaan. In antwoord op deze vragen geven
de onderzoekers in het eindrapport een aantal aanbevelingen, waarop ik in het vervolg
van deze brief nader in ga.
In de Regeling Periodieke Evaluaties wordt een doorberekening van een – 20% variant
voorgeschreven. Dit is door de onderzoekers niet verder uitgewerkt. Voor artikelonderdeel
9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting hangen de uitgaven namelijk direct samen met gemaakte
strategische keuzes rond de huisvesting van het Koninklijk Huis, de Hoge Colleges
van Staat en het Ministerie van Algemene Zaken. Binnen de scope van het onderzoek
is alleen bij het programma Groene Technologieën (begroting 2020: € 2,5 mln.) sprake
van meer beleidsmatige activiteiten. De uitvoering van dit programma acht ik belangrijk
om invulling te kunnen geven aan de routekaarten voor duurzaamheid bij het Rijksvastgoed.
Een bezuiniging ligt daarmee niet voor de hand. Bij artikelonderdeel 9.2 hangen ontvangsten
en uitgaven direct samen met besluitvorming rond de vastgoedportefeuille door de verschillende
vastgoedhoudende diensten binnen het Rijk. Bij de uitvoering van de activiteiten die
onderdeel zijn van de ontvangsten op dit artikel is het Rijksvastgoedbedrijf gebonden
aan regelgeving rond marktconformiteit en diverse andere wet- regelgeving, zoals het
toepassen van gemaximeerde pachtprijzen en de regelgeving rond zakelijke lasten. Daarmee
is het niet logisch om een – 20% variant uit te werken.
Aanbevelingen artikelonderdeel 9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting
In het kader van agentschapsvorming van het Rijksvastgoedbedrijf is in de begroting
2017 gemeld dat het noodzakelijk is dat er sprake is van duidelijkere opdrachtgeverrelaties,
waarbij genieten, beslissen en betalen meer in één hand liggen. Deze gewenste situatie
is ultimo 2020 nog niet gerealiseerd, waardoor in de praktijk zich complicaties voor
doen. De onderzoekers bevelen aan om meer scherpte aan te brengen in de financiële
verantwoordelijkheden: welke zaken zijn voor rekening van de opdrachtgever, welke
voor de specifieke gebruiker en welke voor de eigenaar. In de loop van 2021 ontvangen
de gebruikers een voorstel hiertoe vanuit het Rijksvastgoedbedrijf, met als doel in
gezamenlijk overleg de gewenste scherpte in de financiële verantwoordelijkheden te
brengen.
Ook wordt aanbevolen een lange termijn investeringsagenda op te stellen voor de verschillende
type investeringen, waar ook een routekaart duurzaamheid deel van uitmaakt. Ik zal
het RVB vragen om hier invulling aan te geven. Voor de verduurzaming van de objecten
in gebruik van Hoge Colleges van Staat, het Ministerie van Algemene Zaken (AZ) en
het Koninklijk Huis wordt overigens al – analoog aan verduurzaming in de andere deelportefeuilles
voor Rijkshuisvesting – zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijke momenten.
Deze momenten doen zich voornamelijk voor wanneer een grotere renovatie gepland is.
Gegeven het specifieke monumentale karakter van de objecten die onder de reikwijdte
van artikel 9 vallen, moet daarbij elke keer per object afzonderlijk een afweging
gemaakt worden over de haalbaarheid (kwaliteit en financiering) van de verschillende
duurzaamheidsoplossingen. De lopende renovatie van het Binnenhof is daar een goed
voorbeeld van.
Tevens adviseren de onderzoekers bij de Hoge Colleges van Staat op portefeuilleniveau
een investeringsplan op te stellen, zodat investeringen onderling in tijd geprioriteerd
kunnen worden. Op basis van de mandaatregeling BZK en de eigenaars- en opdrachtgeversconvenanten
sgBZK – dgRVB is de secretaris-generaal van BZK opdrachtgever voor onder andere de
brede zorg voor de huisvesting van de Hoge Colleges van Staat. Alle investeringsbeslissingen
die samenhangen met de huisvesting voor deze groep gebruikers komen op een aparte
regel in de begroting van sub-artikel 9.1 naar voren. Nieuwe investeringen moeten
daarmee altijd in samenhang met de inpasbaarheid in het budget beoordeeld worden.
Waar nodig vindt vervolgens prioritering in de tijd plaats. Hiermee wordt naar mijn
mening in voldoende mate invulling aan deze aanbeveling gegeven.
Aanbevelingen artikelonderdeel 9.2 Beheer materiële activa
Voor enkele onderdelen van dit artikelonderdeel komen de onderzoekers tot de conclusie
dat het aanbeveling geniet om te onderzoeken of de ontvangsten en uitgaven overgeheveld
kunnen worden naar de begrotingen van andere departementen. Dit voor zover daar het
materieel beheer van de objecten ook bij deze departementen plaatsvindt. Dit is bijvoorbeeld
van toepassing bij de zakelijke lasten, waar vastgoedbeslissingen van andere departementen
rechtstreekse invloed hebben op de omvang van de uitgaven op de BZK-begroting. En
op het vlak van het privaatrechtelijk beheer lijken kansen aanwezig om als Rijk doelmatiger
op te treden. Het verdient aanbeveling om te onderzoeken of materieel beheerders op
basis van een opdrachtgever – opdrachtnemer relatie zelf meer sturing kunnen geven
op de inzet en het (maatschappelijk)rendement op hun vastgoed. Dit speelt bijvoorbeeld
bij de actuele ontwikkelingen rond hernieuwbare energie. Vanuit mijn departement zullen
de mogelijkheden op dit gebied met de betrokken materieel beheerders verkend worden.
Ontwikkelingen
De onderzoekers onderschrijven dat de uitvoeringspraktijk bij de inzet van Rijksvastgoed
voor maatschappelijke opgaven wordt geconfronteerd met een diversiteit aan wensen
vanuit de materieelbeheerders en een breedheid van Rijksdoelstellingen. Gegeven de
beperkte beschikbaarheid van gronden wordt een kader om een optimale afweging te maken
volgens de onderzoekers gemist. De onderzoekers ondersteunen in hun conclusie de aanpak
om te komen tot een instrumentarium en proces zoals ik in mijn brief van 18 december
20203 heb opgenomen.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.