Brief regering : Verzamelbrief energielabel Q3
30 196 Duurzame ontwikkeling en beleid
Nr. 771 BRIEF VAN DE BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 november 2021
Uw Kamer ontving 28 juni jl. mijn laatste brief over het energielabel en 6 oktober
spraken we in het Commissiedebat kort over het amendement digitaal aanvragen energielabel.1 Sinds de inwerkingtreding van het nieuwe energielabel per 1 januari 2021 is ruim
een half jaar ervaring opgedaan met de nieuwe methodiek. Op 1 november zijn er bijna
315.000 energielabels geregistreerd, waarvan 95% voor de woningbouw. Inmiddels is
de krapte aan energieadviseurs in grote mate verminderd, met bijna 1.500 volledig
vakbekwame adviseurs op 1 november en nog 1.100 personen onderweg, waardoor de overgangsregeling
voor vakbekwaamheid per 1 november kon vervallen. Daarnaast heeft de marktconsultatie
m.b.t. het digitaal aanvragen van het nieuwe label concrete aanbevelingen opgeleverd,
staat de site www.zoekeenenergieadviseur.nl online en staan de Standaard en streefwaarden voor woningisolatie op alle nieuwe
labels.
Met het nieuwe energielabel hebben we een waardevol instrument in handen dat van steeds
meer waarde kan zijn als het gaat over de verduurzaming van woningen en gebouwen.
Zo kan de staat en ontwikkeling van de gebouwvoorraad worden gemonitord, en kan er
veel slimmer gebruik gemaakt worden van de beschikbare data. Het komende jaar richt
het beleid zich zowel op het stabiliseren van het energielabeldossier als op de langere
termijnstrategie om het energielabel instrument nog meer aan te sluiten op de koopketen,
nog meer aan te sluiten op het verduurzamingsproces en de kansen op het vlak van digitalisering
ten behoeve van efficiëntie en kwaliteit te benutten.
In deze brief informeer ik uw Kamer graag over een aantal actualiteiten met betrekking
tot de Standaard en streefwaarden, het aantal adviseurs en de nieuwe boetebedragen,
de Energie-Indexen (EI’s) in 2021, de moties van de leden Van Eijs (D66) (Kamerstuk
30 196, nr. 724) en Smeulders (GL) (Kamerstuk 30 196, nr. 723), en over de ontwikkelingen op het vlak van het energielabel voor huurders en het
vijftal vervolgacties naar aanleiding van de marktconsultatie die in het voorjaar
is georganiseerd om uitvoering te geven aan het amendement Koerhuis (VVD)/Terpstra
(CDA).
Standaard voor woningisolatie en streefwaarden
Per augustus wordt op een energielabel getoond of de woning voldoet aan de Standaard
voor woningisolatie en daardoor in veel gevallen klaar is voor een overstap naar een
duurzame warmtevoorziening, of dat de woning nog niet voldoet aan de Standaard. Bij
de toelichting over isolatie is per bouwdeel de streefwaarde opgenomen. Deze streefwaarde
geeft aan naar welk isolatieniveau de woningeigenaar kan streven als hij of zij gaat
isoleren. Als alle bouwdelen worden geïsoleerd tot de streefwaarde, dan wordt de Standaard
voor woningisolatie ruimschoots gerealiseerd. Per september zijn ook alle labels geregistreerd
tussen 1 januari 2021 en augustus voorzien van de Standaard en streefwaarden, deze
labels kunnen opnieuw gedownload worden door de woningeigenaar op www.mijn.overheid.nl. Hiermee is een afspraak uit het Klimaatakkoord afgerond.
Aantallen adviseurs en het nieuwe boetebedrag
Per 1 november is een aantal van bijna 1.500 volledig vakbekwame energieadviseurs
bereikt, dat is een verdrievoudiging van het aantal sinds 1 januari jl. Met 1.100
personen die nog bezig zijn om hun vakbekwaamheid te behalen, blijft dit aantal verder
toenemen. Door deze gunstige aantallen en het geringe aantal adviseurs dat nog actief
gebruik maakte van de overgangsregeling voor vakbekwaamheid, is deze overgangsregeling
per 1 november 2021 definitief komen te vervallen.
Op datzelfde moment is ook het nieuwe boetebedrag in werking getreden voor het ontbreken
van een geldig energielabel bij verkoop of oplevering van een woning, zoals 28 oktober
2021 gepubliceerd in de Staatscourant door de Inspectie Leefomgeving en Transport
(ILT).2 Het voormalige boetebedrag van € 170 voor natuurlijke personen was afgeleid van de
kosten voor een Vereenvoudigd energielabel (VEL). De boete is door de ILT omhoog bijgesteld
om voldoende afschrikwekkende werking te houden. Met de gepubliceerde beleidsregel
is de boete voor een natuurlijk persoon bepaald op het maximum dat op grond van de
Woningwet aan natuurlijke personen mag worden opgelegd (per 1 januari 2020 is dit
435 euro) en voor rechtspersonen op 200% daarvan.
Indien het een overtreder niet te verwijten is dat er geen geldig energielabel aanwezig
is bij de woningtransactie zal de ILT hier, conform artikel 5:41 van de Algemene wet
bestuursrecht, rekening mee houden in de handhaving. Dit is de toets die de ILT doet
op zienswijzen, wat betekent dat er geen boete zal worden opgelegd als de overtreding
niet te wijten is aan de overtreder. Dit verandert niet met het publiceren van deze
beleidsregel. Door het toegenomen aantal energieadviseurs zal er naar verwachting
echter weinig tot geen sprake meer hoeven te zijn van het ontbreken van een label
bij de woningtransactie door krapte op de markt.
EI registraties na 1 januari 2021
Door een foutieve instelling in het ICT-systeem van RVO was het ook nog na 1 januari
2021 mogelijk om een Energie Index (EI) te registreren in EP-online met een opnamedatum
van voor 1 januari 2021, waarna automatisch een energielabel werd gegenereerd en afgegeven.
Dit is eind januari ontdekt en de foutieve instelling is binnen enkele dagen hersteld.
Hierdoor zijn energielabels verstrekt die in strijd met de gewijzigde wet- en regelgeving
tot stand zijn gekomen. Daarom heb ik mij over dit vraagstuk gebogen. Ik heb besloten
de in 2021 geregistreerde EI’s als geldig te beschouwen en niet door RVO te laten
intrekken en verwijderen uit de database. Belangrijke redenen hiervoor zijn dat de
labels inhoudelijk gezien niet foutief zijn door de registratie na 1 januari 2021
en dat de energieadviseurs en hun klanten erop mochten vertrouwen dat het label rechtsgeldig
verstrekt is door de rijksoverheid. De betrokken certificaathouders en de certificerende
instellingen zijn begin juli over dit besluit geïnformeerd.
Motie Van Eijs – monitoring
Op 22 september 2020 heeft de Kamer de motie van het lid Van Eijs (D66) aangenomen
met het verzoek de effecten van het nieuwe energielabel te monitoren.3 Daarbij werd gevraagd om ten minste de wijziging in labelklasse voor verschillende
typen woningen en het aantal geregistreerde energielabels mee te nemen. Er worden
verschillende gegevens periodiek gemonitord om hier een goed beeld van te krijgen.
In de bijlage zit een nadere duiding bijgesloten, hiermee wordt invulling gegeven
aan de motie van het lid Van Eijs4.
Motie Smeulders – kleine huurwoningen
Op verzoek van motie van het lid Smeulders (GL) is gemonitord hoe de huurprijsontwikkeling
van kleine huurwoningen zicht ontwikkelt met de NTA 8800.5 Op basis van de cijfers in de bijlage concludeer ik dat de invoering van het energielabel
op basis van de NTA 8800 per 1 januari 2021 niet heeft geleid tot sterkere huurstijgingen
bij kleine huurwoningen.
Planning actie huurders
Zoals ook vermeld in het VSO van 28 juni jl. (Kamerstuk 30 196, nr. 761) richt ik mij op het vergroten van het inzicht van de huurder in het energielabel.
Ik had gehoopt meer voortgang te hebben op dit onderwerp, want ik vind het belangrijk
dat de huurder beter inzicht krijgt. Ik heb verkend of het beschikbaar stellen van
het afschrift via www.mijn.overheid.nl mogelijk is, zoals dit mogelijk is voor woningeigenaren. In de uitwerking daarvan
bleek de AVG een belangrijke belemmering. Dat betekent dat het beschikbaar stellen
via MijnOverheid niet op korte termijn te realiseren is. Ik richt mij daarom nu ook
op een andere oplossingsvariant om de beschikbaarheid van het label voor huurders
te verbeteren. Beide varianten worden nu verder uitgewerkt, inclusief AVG vraagstukken
en juridische consequenties.
Ik verwacht voor het einde van dit jaar een besluit hierover te kunnen nemen en in
beeld te hebben hoeveel tijd de implementatie in beslag gaat nemen. Ik zal uw Kamer
begin 2022 hierover informeren. Daarnaast zal de Huurcommissie een pilot starten waarbij
de drempel verlaagd wordt om binnen de bestaande huurcommissieprocedures6 de correctheid van het energielabel aan te kaarten. Door het werkproces van de Huurcommissie
aan te passen wordt beoogd de huurder beter te faciliteren wanneer sprake is van gerede
twijfel over het energielabel. Het doel van deze pilot is in beeld krijgen of de huidige
drempel inderdaad te hoog is en wat de omvang is van dit vraagstuk. De pilot wordt
op dit moment verder vormgegeven.
Stand van zaken acties amendement
Zoals genoemd in de brief van 28 juni jl. en aangehaald in het debat van 6 oktober
jl. heeft de markconsultatie naar het digitaal aanvragen van het energielabel waardevolle
aanbevelingen opgeleverd. Sindsdien zijn verschillende gesprekken met onder andere
de brancheverenigingen gevoerd en acties uitgewerkt. Ik geef die hieronder weer.
Momenteel wordt in beeld gebracht welke opname- en inspectieapps reeds beschikbaar
zijn op de markt of nog ontwikkeld worden. Daarnaast worden ervaringen met het gebruik
van deze apps in de praktijk verzameld, zodat adviseurs op een goede wijze hierover
geïnformeerd kunnen worden. Met dergelijke apps kan de energieadviseur de opname in
de woning digitaal invoeren en daarmee tijd besparen bij het invoeren van de opnamegegevens
en het opstellen van het projectdossier. Deze ontwikkelingen kunnen op de korte termijn
tot kostenreducties leiden, zeker wanneer verdere doorontwikkeling plaatsvindt.
In het verlengde van het voorgaande wordt gekeken naar het efficiënter inrichten van
de informatie die een woningeigenaar reeds kan verzamelen voorafgaand aan het woningbezoek
door de energieadviseur. Op basis van ervaringen met andere instructies voor woningeigenaren,
de behoefte van adviseurs en de aansluiting op het opnameformulier wordt het huidige
intakeformulier aangepast. Vervolgens zal deze in de praktijk getest en geëvalueerd
worden. Door goed gebruik van het intakeformulier kan de opnametijd van de energieadviseur
ter plaatse verkort worden. Ook dit kan zorgen voor een prijsreductie van het energielabel.
Als derde worden samen met RVO en InstallQ de huidige mogelijkheden in de BRL7 om op afstand een gebouw te herlabelen uitgediept. Hierbij worden later (binnen 24
maanden) aangebrachte verbeteringen aan een gebouw meegewogen in een nieuw energielabel,
zonder dat het gebouw opnieuw wordt bezocht. Verkend wordt in hoeverre van deze mogelijkheid
reeds gebruik wordt gemaakt en in hoeverre de huidige voorwaarden en termijnen hier
eventueel een belemmering in zijn en verruimd zouden kunnen worden.
Als vierde is de inventarisatie gestart naar minder significante parameters in de
nieuwe bepalingsmethode. De brancheverenigingen hebben verzocht om niet alleen te
kijken naar de invoerparameters die zijn overgekomen uit de methodiek van voor 1 januari
2021, zoals geschetst in mijn brief van 28 juni jl., maar ook nogmaals de op 1 januari
2021 nieuw geïntroduceerde parameters in ogenschouw te nemen. Dit verzoek neem ik
ter harte. Het vereenvoudigen of weglaten van parameters kan in de opname tijdswinst
opleveren en daarmee een gunstig effect hebben op de gevraagde prijzen door energieadviseurs.
Tot slot is er een onderzoek opgezet naar de mogelijkheden om nieuwbouwwoningen meer
op afstand van een label te voorzien. Onderzocht wordt in hoeverre informatie van
de vergunningsaanvraag en door partijen die reeds ter plaatse komen tijdens de bouw
en bij oplevering verzamelde informatie voldoende is om op afstand zonder grote afwijkingen
een energielabel te registreren.
Begin 2022 informeer ik uw Kamer graag over de eerste resultaten en andere relevante
ontwikkelingen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren
Indieners
-
Indiener
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties