Brief regering : Dubbele heffing energiebelasting bi-directioneel laden
31 239 Stimulering duurzame energieproductie
31 209 Schoon en zuinig
Nr. 338 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 november 2021
Als onderdeel van de evaluatie van de energiebelasting van afgelopen najaar is in
opdracht van ons ministerie, in samenspraak met het Ministerie van Financiën, door
Strategy& het rapport Waarde en Weg Voorwaarts opgeleverd (zie bijlage)1. Het rapport laat zien dat bi-directioneel laden een belangrijke bijdrage aan de
energietransitie kan leveren maar dat dit niet vanzelf zal gebeuren.
Onder bi-directioneel (ook wel Vehicle to Grid of V2G) laden bij elektrische voertuigen
wordt verstaan dat de batterij van het elektrische voertuig voor andere toepassingen
dan mobiliteit ontladen kan worden. De EV-rijder dient in de publieke ruimte energiebelasting
te voldoen over alle kWh’s die in de elektrische auto worden geladen. Dit betekent
dat na het ontladen via een V2G laadpunt het opladen vervolgens belast is, waardoor dubbele belasting
ontstaat. Bi-directioneel bevindt zich nu nog in de pilotfase (proeftuinen). Om het
potentieel ervan tijdig te kunnen realiseren is het van belang om te beginnen met
het wegnemen van de belemmeringen, waaronder de dubbele energiebelasting. Strategy&
verwacht dat bi-directioneel laden rond 2030 in Nederland tot baten kan leiden door
verwachte grootschalige V2G adoptie onder nieuw geproduceerde EV’s tussen 2027 -2030.
Richting 2035 nemen de potentiële baten naar verwachting steeds verder toe, veroorzaakt
door:
• Toenemende adoptie van V2G in de gehele elektrische vloot;
• Toename in het aandeel duurzame energie in de Nederlandse elektriciteitsmix, waardoor
de behoefte aan flexibiliteit stijgt;
• Verhoogde prestaties van batterijen door grotere batterijcapaciteit en hoger aantal
laadcycli bij gelijkblijvende capaciteit;
• Betere facilitering van V2G door verhoogde compatibiliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Het Strategy&-rapport bevestigt dat door de toepassing van bi-directioneel laden van elektrische voertuigen meerdere baten ten goede komen aan verschillende
actoren binnen en buiten de e-mobility waardeketen zoals:
• Lagere investeringen in het elektriciteitsnetwerk
• Lagere elektriciteitskosten
• Lagere CO2-uitstoot.
De omvang en realisatie van deze baten hangt af van beschikbare batterijcapaciteit
voor V2G.
Een van de knelpunten die in dit rapport gesignaleerd wordt is de dubbele heffing
van energiebelasting bij bi-directioneel laden. Het potentiële maatschappelijk belang
en de wenselijkheid om tot een oplossing van dit knelpunt te komen wordt ook door
het Ministerie van Financiën onderschreven. Het Ministerie van Financiën start een
vervolgonderzoek in het najaar van 2021, waarin oplossingsrichtingen voor het vermijden
van dubbele energieheffing worden onderzocht en op uitvoerbaarheid worden getoetst.
Uitkomsten uit het onderzoek kunnen aanleiding zijn voor wetstechnische aanpassingen.
Zodat er tijdig (ruim vóór 2027) een oplossingsrichting voor dubbele heffing van energiebelasting
bij bi-directioneel laden is. En dit geen knelpunt hoeft te vormen bij grotere uitrol
van bi-directioneel laden en bijkomende baten.
Op dit moment vinden op kleine schaal diverse projecten plaats waarin de overige knelpunten
als sturing, coördinatie en inkoop flexibiliteit van de netbeheerder worden onderzocht.
Dit gebeurt onder andere in de Proeftuinen Slimme Laadpleinen, geïnitieerd vanuit
de klimaatenvelop. We verwachten de uitkomsten in het kalenderjaar van 2022 te ontvangen.
In het commissiedebat van 8 juni jl. heeft de staatsecretaris van IenW haar toezegging
gedaan (Kamerstuk 32 813, nr. 738) in de volgende verzamelbrief terug te komen op de vragen van het lid Hagen (D66)
over het vraagstuk en de ontwikkelingen omtrent dubbele energiebelasting. Middels
dit rapport en de daaruit voortkomende interdepartementale vervolgstappen loop ik
vooruit op deze verzamelbrief.
Uiteraard zullen uw Kamer op de hoogte houden van de vorderingen van de oplossingsrichting
voor dubbele heffing energiebelasting bi-directioneel laden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S.P.R.A. van Weyenberg
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.P.R.A. van Weyenberg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat