Brief regering : Reactie op verzoek commissie over afschrift brief Visiegroep m.b.t. nieuwe leerweg vmbo
30 079 VMBO
Nr. 114 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 oktober 2021
Hierbij stuur ik u mijn reactie op het verzoek van de commissie van 20 april 2021
                  met betrekking tot de brief van de Visiegroep Buurtalen aan de Minister van Onderwijs,
                  Cultuur en Wetenschap.
               
Mede naar aanleiding van bovengenoemde brief is op 10 mei op ambtelijk niveau overleg
                  gevoerd met het Sectiebestuur Frans en Duits van de Vereniging van Leraren in Levende
                  Talen (VLLT). In dit overleg werd antwoord gegeven op enkele verdiepende vragen over
                  het vervolgtraject van de vakvernieuwingen Frans en Duits en de ontwikkeling van de
                  nieuwe leerweg in het vmbo. Ook is gesproken over de notitie van de «ontwerpruimte»
                  die door Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) is gemaakt ten behoeve van het bijstellen
                  van kerndoelen en examenprogramma’s. Het sectiebestuur Frans en Duits heeft in dit
                  overleg zorgen uitgesproken over de ontwerpruimte voor de buurtalen en heeft ook enkele
                  voorstellen gedaan ter versterking van de buurtalen in het vmbo.
               
Niet alle voorstellen van het sectiebestuur Frans en Duits zijn wenselijk of mogelijk
                  binnen de kaders van ons stelsel. Zo past een verplichting van het aantal uren onderwijstijd
                  Frans of Duits per leerjaar (bijvoorbeeld het daadwerkelijk gevolgde aantal uren Frans
                  in het tweede leerjaar) niet bij de vrijheden die scholen hebben om zelf het onderwijs
                  in te richten. Een aantal andere voorstellen van VLLT wordt wel uitgevoerd of nader
                  verkend. Zo zal in de bijstelling van de kerndoelen gezorgd worden voor aparte kerndoelen
                  voor de andere moderne vreemde talen, naast Engels. Ook wordt samen met de VLLT verkend
                  of er meer zichtbaarheid kan worden gegeven aan het behaalde Europees Referentiekader
                  niveau van leerlingen. Beide voorstellen zijn overigens pas mogelijk wanneer de bijstelling
                  van de kerndoelen daadwerkelijk van start gaat.
               
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
                  A. Slob
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media