Brief regering : Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS) als landelijke voorziening voor de crisisbeheersing
29 517 Veiligheidsregio’s
Nr. 207
BRIEF VAN DE MINISTER VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 oktober 2021
Met deze brief informeer ik uw Kamer dat ik, mede op verzoek van het Veiligheidsberaad,
het huidige Landelijke Crisis Management Systeem (LCMS) als landelijke voorziening
aanduid ter ondersteuning van het netcentrisch samenwerken: de Landelijke Voorziening
Crisisbeheersing (LVCb). LCMS wordt bij een ramp of crisis gebruikt door de betrokken
partners, om via de doctrine netcentrisch werken hun onderlinge informatiedeling te
faciliteren. In mijn brief van 6 september2019 over het rapport Gateway Review LCMS
heb ik uw Kamer reeds van het voornemen daartoe op de hoogte gesteld.1
Landelijk Crisis Management Systeem en doctrine netcentrisch werken
Het LCMS wordt bij de bestrijding van een crisis gebruikt om informatie uit te wisselen
en een gezamenlijk situationeel beeld op te bouwen. De doctrine netcentrisch werken
wordt gebruikt door de partijen die van LCMS gebruik maken. In deze doctrine zijn
afspraken gemaakt over de onderlinge samenwerking bij informatie-uitwisseling, o.a.
welke informatie wordt uitgewisseld en hoe de juiste informatie bij de juiste personen
terecht komt.
Landelijke Voorziening Crisisbeheersing
Het doel van het aanduiden van LCMS als landelijke voorziening is een breed gebruik
te bevorderen. De kerngedachte is dat het door de bij de crisisbeheersing betrokken
organisaties toepassen van dezelfde doctrine met bijbehorende ICT-ondersteuning bij
de informatie-uitwisseling bijdraagt aan een effectievere crisisbeheersing. Dit past
ook in de beweging naar meer gezamenlijkheid in de informatievoorziening zoals aangekondigd
in het kabinetsstandpunt op de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s.2 Met de term landelijke voorziening geef ik aan dat LCMS op dit moment de centrale
voorziening is die bij een ramp of crisis wordt gebruikt om de betrokken partijen
bij hun informatievoorziening voor de gezamenlijke beeld-, oordeels- en besluitvorming
te faciliteren. Het is tevens een oproep aan crisispartners om aansluiting op LCMS
serieus te overwegen. Veel belangrijke crisispartners maken overigens al gebruik van
LCMS. In die zin is het aanduiden als landelijke voorziening een logische stap en
een bevestiging van het belang dat LCMS op dit moment heeft binnen de crisisbeheersing.
Heden heb ik een brief gestuurd aan de huidige gebruikers van LCMS om hen hiervan
op de hoogte te stellen; in de komende tijd zal de LVCb breed bij de crisispartners
onder de aandacht worden gebracht.
Opvolging aanbevelingen Gateway Review rapport LCMS
Bij mijn eerder genoemde brief van 6 september heb ik uw Kamer het Gateway Rapport
LCMS aangeboden. De Gateway Review is gehouden om te onderzoeken of LCMS gereed was
om als landelijke voorziening te gelden. Het Gateway Review rapport gaf aan dat LCMS
op een aantal punten diende te worden doorontwikkeld. In het rapport werden daartoe
aanbevelingen gedaan. De portefeuillehouder Informatievoorziening van het Veiligheidsberaad,
de directie van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) en mijn ministerie hebben in
een gezamenlijk traject opvolging gegeven aan de aanbevelingen. Bij dit traject zijn
de crisispartners die LCMS gebruiken uitgebreid betrokken.
Resultaten
De veiligheidsregio’s en de andere crisispartners hebben een visie «netcentrisch werken
en LCMS 2020–2025» vastgesteld. Deze visie geeft richting aan de wijze waarop het
netcentrisch samenwerken en LCMS zich de komende jaren zullen ontwikkelen. Er is een
nieuwe governance ingericht met een scherpe, heldere rolverdeling, die de vele partijen die van LCMS
gebruik maken gelegenheid biedt om gezamenlijk verder vorm te geven aan het systeem.
Deze partijen zijn samen opdrachtgever richting het IFV, dat als opdrachtnemer belast
is met de daadwerkelijke doorontwikkeling en het beheer van het huidige LCMS. Voor
de wijze van netcentrisch samenwerken zijn de gezamenlijke veiligheidsregio’s als
eigenaar van de doctrine netcentrisch werken verantwoordelijk. Die rol doet recht
aan de coördinerende verantwoordelijkheid van de veiligheidsregio’s in de crisisbeheersing.
De veiligheidsregio’s betrekken hierbij de andere crisispartners die netcentrisch
werken. Verder is een nieuwe financieringsmethodiek vastgesteld tussen de gebruikers,
die aansluit bij de nieuwe governance. De aanbeveling om een marktverkenning uit te
voeren, met als doel om te onderzoeken of een alternatief systeem beschikbaar is dat
de huidige ICT-voorziening te zijner tijd zonder veel inspanningen en risico’s zou
kunnen opvolgen, is uitgesteld gezien de snelle ontwikkelingen op het terrein van
de crisisbeheersing op dit moment.
Bovenstaande resultaten bieden voor LCMS onder meer de nodige ruimte voor innovatie
om als landelijke voorziening de komende jaren te laten blijven aansluiten bij de
voortgaande ontwikkelingen in de crisisbeheersing. Verder kunnen nieuwe technieken
flexibel worden ingepast en is LCMS gereed om een verder toenemend aantal partners
te faciliteren.
Nieuwe ontwikkelingen in de crisisbeheersing
Met het opvolgen van de aanbevelingen uit de Gateway Review beschikken de crisispartners
over een flexibele en toekomstbestendige voorziening voor de informatie-uitwisseling
bij crisisbeheersing. Dit maakt flexibel aanpassen aan belangrijke ontwikkelingen
die de komende tijd spelen op het terrein van de crisisbeheersing mogelijk.
Ik denk daarbij aan ontwikkelingen zoals de opvolging van het kabinetsstandpunt op
de evaluatie van de Wet veiligheidsregio’s, meer specifiek ten aanzien van de elementen
informatievoorziening en informatiemanagement, alsmede de ervaringen die zijn opgedaan
met nieuwe vormen van crises, zoals de coronacrisis, de overstromingen in Limburg
en langdurige droogte.
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid