Brief regering : Reactie op verzoek commissie over burgerschapsonderwijs in het middelbaar beroepsonderwijs
31 524 Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie
Nr. 499 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 oktober 2021
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een brief ontvangen
van de Werkplaats onderwijsonderzoek Burgerschap (hierna: de Werkplaats) over burgerschapsonderwijs
in het middelbaar beroepsonderwijs (hierna: mbo). Naar aanleiding van de procedurevergadering
van 8 juli 2021 heeft de commissie mij verzocht om een reactie te geven op de aan
u gerichte brief van de Werkplaats. Met deze brief reageer ik op uw verzoek.
In de brieven van de Werkplaats en van de heren Nieuwelink en Eidhof, worden belangrijke
onderwerpen behandeld over de vormgeving van kwalitatief goed burgerschapsonderwijs
in het mbo. Ik stel deze bijdrage zeer op prijs.
Het vereist zorgvuldigheid, deskundigheid en brede afstemming met betrokken partijen
in de afwegingen wat nodig is om te komen tot kwalitatief nog beter burgerschapsonderwijs.
Daarvoor is het belangrijk om eerst ook de uitkomsten van de verschillende nog lopende
onafhankelijke onderzoeken op het gebied van burgerschap in het mbo af te wachten.
Hieronder vallen onder meer een ontwerponderzoek naar een kwaliteits- en afwegingskader
voor Burgerschap (en LOB), praktisch onderwijsonderzoek van de Werkplaats en het toezicht
van de Inspectie van het Onderwijs. Ik verwacht belangrijke resultaten van deze en
de andere lopende onderzoeken te ontvangen in december 2021.
Uw Kamer zal in de eerste helft van 2022 een brief ontvangen met daarin mijn beleidsreactie
op de momenteel lopende onderzoeken op het gebied van burgerschap in het mbo, waarbij
ik ook de brieven van de Werkplaats en van de heren Nieuwelink en Eidhof zal betrekken.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap