Brief regering : Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer en aanbieding ILT signaalrapportage
28 684 Naar een veiliger samenleving
Nr. 668 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 september 2021
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de stand van zaken van de Tijdelijke subsidieregeling
                  vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer (TSVC-19 opslag en vervoer). Daarnaast informeer
                  ik u over een signaalrapportage van de ILT over consumentenvuurwerk (categorie F1
                  en F2). In deze brief ga ik in op de aanleiding en conclusies van de ILT-rapportage
                  en zet ik uiteen welke consequenties en acties ik daaraan verbind.
               
Tijdelijke subsidieregeling vuurwerkverbod COVID-19 opslag en vervoer
Afgelopen jaarwisseling is besloten1 tot een tijdelijk verbod op eindejaarsvuurwerk in verband met de situatie rond COVID-19
                  en meer in het bijzonder de noodzaak van het ontlasten van de zorg en handhaving.
                  Een tijdelijk vuurwerkverbod heeft een grote impact op de vuurwerk-branche. Daarom
                  heeft het kabinet een tegemoetkoming voor de branche toegezegd: de Tijdelijke Subsidieregeling
                  Vuurwerkverbod Covid-19 (TSVC-19), bovenop de algemene steunmaatregelen in het kader
                  van COVID-19. Er is daarbij rekening gehouden met het specifieke karakter van de sector,
                  te weten dat de verkoop van dit vuurwerk slechts gedurende drie dagen per jaar mag
                  plaatsvinden.
               
Aanvankelijk was de intentie om de specifieke tegemoetkomingen voor de vuurwerkbranche
                  in één regeling vast te leggen en openstelling gelijktijdig plaats te laten vinden.
                  Echter, tegemoetkomingen die de Staat aan ondernemers toekent, moeten in lijn zijn
                  met Europese regelgeving op het gebied van staatssteun. Sinds begin 2021 is de Europese
                  Commissie kritischer op het goedkeuren van aanvullende steunmaatregelen van meer dan
                  € 200.000 bovenop de generieke coronasteunmaatregelen. Daarom is ervoor gekozen om
                  de regeling in twee aparte subsidieregelingen te splitsen – de TSVC-19 detailhandel
                  en de TSVC-19 opslag en vervoer. Zo was het mogelijk om het loket voor het onderdeel
                  detailhandel al eerder open te stellen, van 21 mei tot en met 21 juli, omdat de aanvullende
                  steunmaatregel onder de grens van € 200.000 per aanvraag valt. Bij de TSVC-19 detailhandel
                  zijn de voorschotten inmiddels toegekend, en vindt de definitieve vaststelling momenteel
                  plaats, zodat het dit jaar wordt afgerond.
               
Ik ben verheugd uw Kamer mee te delen dat op dinsdag 21 september de Europese Commissie
                  goedkeuring heeft gegeven voor de TSVC-19 opslag en vervoer. Vervolgens heb ik de
                  regeling vastgesteld en zal het loket voor de TSVC-19 opslag en vervoer – uiteraard
                  na publicatie in de Staatscourant – op 1 oktober aanstaande worden opengesteld. Het
                  loket zal dan openstaan tot 18 oktober 09.00 uur, zodat RVO de voorschotten (80%)
                  nog dit jaar kan uitbetalen, en de definitieve vaststelling in het eerste kwartaal
                  van 2022 kan plaatsvinden. De site van RVO is bijgewerkt zodat er staat wat voor een
                  aanvraag moet worden ingediend en de branche is geïnformeerd. Ik ben dan ook verheugd
                  dat het loket op 1 oktober aanstaande wordt geopend en ik ben de branche erkentelijk
                  voor het constructieve en goede overleg, wat voorwaardelijk was om deze regeling zo
                  goed mogelijk aan te laten sluiten bij zowel de praktijk van de branche als bij de
                  Europese wet- en regelgeving.
               
ILT Signaalrapportage
Aanleiding
De ILT houdt toezicht op de productveiligheid van consumentenvuurwerk (aangewezen
                  vuurwerk van categorie F1 en categorie F2). Uit het risicogerichte onderzoek van de
                  afgelopen jaren blijkt iedere keer dat gemiddeld 75 procent van het geteste vuurwerk
                  niet aan de eisen voldoet.2 Ongeveer een kwart van het vuurwerk dat niet aan de eisen voldoet, haalt de ILT vervolgens
                  van de markt vanwege een hoog risico voor de consument. Deze hoge afkeuringspercentages
                  waren voor de ILT aanleiding om te onderzoeken hoe het kan dat dit afgekeurde vuurwerk
                  wel een CE-markering heeft. Bijgaand stuur ik u de signaalrapportage van de ILT3.
               
CE-markering
Binnen de EU is CE-markering voor pyrotechnische producten zoals vuurwerk verplicht.
                  Hiervoor geldt een richtlijn4. Deze richtlijn beoogt onder meer de wetgeving voor pyrotechnische artikelen in de
                  EU-lidstaten te harmoniseren voor wat betreft:
               
• prestatiekenmerken;
• vrij verkeer van pyrotechnische artikelen in de interne EU-markt: EU-lidstaten mogen
                        het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen niet verbieden, beperken of
                        belemmeren;
                     
• optimale bescherming van de gezondheid en veiligheid van consumenten en professionele
                        eindgebruikers van pyrotechnische artikelen.
                     
• De Pyro-richtlijn schrijft sinds 2007 voor op welke wijze producenten van vuurwerk
                        de kwaliteit en veiligheid van vuurwerk moeten verbeteren. Deze zogeheten «conformiteits-beoordelingsprocedure»
                        (CBP) geeft aan welke certificaten en testrapporten verplicht zijn voor de productie
                        van consumentenvuurwerk. Vuurwerkfabrikanten en importeurs moeten een conformiteitsverklaring
                        hebben, die is afgegeven door een Notified Body5. Zo tonen zij aan dat het consumentenvuurwerk aan alle eisen voldoet en dat zij de
                        verantwoordelijkheid nemen voor de conformiteit van het product. De fabrikanten die
                        deze procedure volgen, moeten een CE-markering op het product vermelden. Zonder CE-markering
                        mag het product niet worden aangeboden binnen de EU.
                     
Conclusies ILT
De ILT concludeert in de signaalrapportage dat het systeem van CE-markering voor consumentenvuurwerk
                  niet functioneert. De CE-markering op consumentenvuurwerk moet het logische gevolg
                  zijn van een correct doorlopen conformiteitsbeoordelingsprocedure. Dat is echter niet
                  het geval. De CE-markering voor consumentenvuurwerk is volgens de ILT dan ook misleidend.
                  De CE-markering zou de consument het vertrouwen moeten geven dat het vuurwerkproduct
                  veilig is, maar dat is niet het geval.
               
Beleidsreactie
De constateringen van de ILT zijn ernstig. Ze zijn evenwel in lijn met het beeld van
                  de testresultaten van consumentenvuurwerk door de ILT van de afgelopen jaren. De signaalrapportage
                  bevat conclusies die vragen om acties bij de vuurwerkbranche. Die acties richten zich
                  zowel op Nederland als op inspanningen binnen de internationale samenwerking.
               
Allereerst zijn de fabrikant en importeur primair verantwoordelijk voor de kwaliteit
                  van het consumentenvuurwerk. Ik ga daarom op korte termijn indringend in gesprek met
                  importeurs die vuurwerk Nederland in brengen om deze conclusies te bespreken en te
                  vragen hoe de importeurs ervoor willen zorgen dat de kwaliteit van de geproduceerde
                  partij vuurwerk in de toekomst overeenkomt met de certificaten. Daarnaast wordt controle
                  van consumentenvuurwerk door de ILT gecontinueerd. Er wordt veel getest door de ILT
                  en alles wat niet aan de essentiële veiligheidseisen voldoet, wordt van de markt gehaald
                  en op kosten van de importeur vernietigd. Bij constatering van herstelbare gebreken
                  krijgt de importeur de mogelijkheid dat te herstellen. Ik zal daarnaast de mogelijkheid
                  verkennen of het niet voldoen aan de veiligheidseisen nog nadere consequenties kan
                  krijgen, bijvoorbeeld of dit in de toekomst ook kan leiden tot een boete. Ik zal u
                  in ieder geval begin 2022 informeren over de testresultaten die betrekking hebben
                  op komende jaarwisseling. Verder zal ik ervoor zorgen dat de constatering van de ILT
                  dat het CE-keurmerk niet naar behoren functioneert en daarmee risico’s van consumentenvuurwerk
                  met zich meebrengt, wordt meegenomen in de informatie en voorlichting rond consumentenvuurwerk.
               
Niet alles is echter nationaal op te lossen. Voor een structurele verbetering is internationale
                  actie nodig, hier wil ik op inzetten. Ten eerste zal ik de geconstateerde bevindingen
                  en conclusies melden bij de Europese Commissie en bij lidstaten, het agenderen en
                  erop aandringen dat spoedige actie wordt ondernomen om de nodige verbeteringen door
                  te voeren. Ik wil bezien hoe we samen met de Europese Commissie kunnen zorgen voor
                  een structurele en duurzame verbetering. Ten tweede zet ik in op meer internationale
                  samenwerking van toezichtsorganisaties in EU, met een centrale testlocatie en betere
                  uitwisseling van gegevens. De Europese samenwerking helpt bij het intensiveren van
                  toezicht, informatie delen en krachten bundelen.
               
Op deze manier wil ik zowel nationaal als internationaal inzet plegen om de nodige
                  verbeteringen door te voeren, om het systeem van CE-markering aan te pakken. Omdat
                  deze inzet niet direct tot resultaten zal leiden, blijf ik zorgdragen voor intensieve
                  controle door de ILT van het consumentenvuurwerk en helder informatie en voorlichting
                  aan consumenten. Ik ben de ILT erkentelijk voor het signaal en geef daaraan graag
                  gehoor.
               
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S.P.R.A. van Weyenberg
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S.P.R.A. van Weyenberg, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.