Brief regering : Toelichting op de Beleidsdoorlichting beleidsartikel 8: Beleidswijzigingen Militaire Gezondheidszorg
31 516 Beleidsdoorlichting Defensie
Nr. 33
BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 september 2021
In het kader van de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE) (Stcrt. 2018, nr. 16632) van het Ministerie van Financiën wordt het beleid dat onder de beleidsartikelen
van de begroting valt periodiek geëvalueerd. In de memorie van toelichting bij de
Defensiebegroting 2020 (Kamerstuk 35 300 X, nr. 2) onder artikel 7.5 is toegezegd dat in 2022 een beleidsdoorlichting van beleidsartikel
8 «Ondersteuning Krijgsmacht door Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO)» wordt uitgevoerd.
Als onderwerp wordt hierbij benoemd «Beleidswijzigingen Militaire Gezondheidszorg
(MGZ)». Conform de motie van het lid Harbers c.s. (Kamerstuk 34 000, nr. 36) informeer ik u hierbij over de opzet en vraagstelling van deze beleidsdoorlichting.
Tevens ga ik in op de gewijzigde planning van de beleidsdoorlichting Informatiegestuurd
optreden Koninklijke Marechaussee (IGO KMar)(Kamerstuk 31 516, nr. 31).
Beleidswijzigingen Militaire Gezondheidszorg
Op 8 april 2011 is uw Kamer geïnformeerd over de bezuinigingsmaatregelen met de brief
Defensie na de kredietcrisis: een kleinere krijgsmacht in een onrustige wereld (Kamerstuk 32 733, nr. 1). Eén van de kostenbesparende maatregelen betrof een reductie van de omvang van de
MGZ. Bij de uitvoering is gekozen voor een vergaande structuurwijziging van de MGZ
met als doel het realiseren van een passende afstemming van de geneeskundige capaciteit
op de operationele taakstelling1, het verbeteren van de kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid en het doelmatig inrichten
van het geneeskundig systeem.
De Beleidsdoorlichting
Defensie zal door middel van de hierboven genoemde beleidsdoorlichting onderzoeken
in welke mate de herstructurering van de MGZ heeft geleid tot het realiseren van de
gestelde beleidsdoelen. Daarnaast wordt onderzocht of de opgelegde kostenbesparing
is gerealiseerd. Dit betrof een reductie van 23 procent, zijnde 791 vte’n op een grondslag
van 3.400 vte’n, een structurele exploitatie-besparing van € 42,2 miljoen euro. Tijdens
het onderzoek zullen de financiële kaders nader uitgezocht worden om zo de financiële
grondslag en besparing (bij benadering) te kunnen formuleren. Omdat de MGZ over meerdere
beleidsartikelen reikt en er in de afgelopen periode veel tussentijdse beleidswijzigingen
zijn doorgevoerd, is het niet mogelijk om dit inzicht op dit moment te geven.
Scope van het onderzoek
Het onderzoek richt zich op de periode april 2011 tot 1 september 2021. De hierboven
genoemde Beleidsbrief Defensie na de kredietcrisis: een kleinere krijgsmacht in een onrustige wereld, 8 april 2011, (Kamerstuk 32 733, nr. 1) vormt hierbij het startpunt. De centrale onderzoeksvraag van deze beleidsdoorlichting
is tweeledig en luidt als volgt:
a. In welke mate is de herstructurering van de MGZ doelmatig en doeltreffend geweest
ten aanzien van 1) de afstemming van geneeskundige capaciteit op de operationele taakstelling,
van 2) de kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid, van 3) de Governance binnen de
MGZ en van 4) de opgelegde kostenbesparing.
b. Wat kunnen we leren van de ervaringen en patronen die naar voren kwamen bij deze vier
onderwerpen? En tot welke vervolgstappen leiden deze inzichten?
Opzet van het onderzoek
De beleidsdoorlichting beleidswijzigingen militaire gezondheidszorg berust op de RPE2.
In het rapport zullen de vijftien onderzoeksvragen in de RPE worden beantwoord. Daarbij
wordt eerst het beoogde beleid gereconstrueerd en het financieel kader bepaald, vervolgens
wordt in kaart gebracht hoe en onder welke omstandigheden dit beleid is uitgevoerd.
Tevens zal beoordeeld worden welke effecten de kostenbesparing en herstructurering
hebben gehad op het realiseren van de gestelde beleidsdoelen. Tenslotte zullen beleidsopties
worden beschreven indien er significant meer en minder middelen (+/-20 procent) beschikbaar
zijn. Deze beleidsdoorlichting gaat in de eerste plaats uit van beschikbare evaluatierapporten,
voortgangsrapportages en beleidsdocumenten, die betrekking hebben op de herstructurering
van de MGZ in de onderzoeksperiode. Deze informatie wordt aangevuld met interviews.
Een definitief overzicht van de geraadpleegde brondocumenten en geïnterviewde personen
wordt aan het eindrapport toegevoegd.
Een projectteam met vertegenwoordigers van het Ministerie van Defensie en de Auditdienst
Rijk (ADR) voert de beleidsdoorlichting uit. De ADR zal daarnaast een onafhankelijk
deelonderzoek uitvoeren naar de doelmatigheid van het beleid en daarmee onderzoeksvraag
dertien in de RPE3 voor het projectteam beantwoorden. De uitkomsten van dit deelonderzoek zullen als
bijlage worden toegevoegd aan het eindrapport.
Overeenkomstig het gestelde in de RPE, betrekt Defensie externe, onafhankelijke deskundigen
op het gebied van kwaliteit van zorg, patiëntveiligheid en governance in de zorg bij
de doorlichting. Deze deskundigen zullen zitting nemen in een, voor deze beleidsdoorlichting
samengestelde, begeleidingscommissie. Aan het einde van het traject geven de deskundigen
gezamenlijk een onafhankelijk oordeel over het uitgevoerde onderzoek. Het eindrapport,
voorzien van deze beoordeling, zal in het najaar van 2022 aan uw Kamer worden aangeboden.
Beleidsdoorlichting Informatie gestuurd optreden KMar
De beleidsdoorlichting Informatie gestuurd optreden KMar heeft helaas, mede als gevolg
van Corona, vertraging opgelopen. De planning van die beleidsdoorlichting is naar
aanleiding hiervan aangepast waardoor de uitkomsten eveneens in 2022 aan uw Kamer
worden aangeboden.
De Minister van Defensie,
A.Th.B. Bijleveld-Schouten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.Th.B. Bijleveld-Schouten, minister van Defensie