Brief regering : Hervatting slachtwerkzaamheden slachthuis Gosschalk
28 286 Dierenwelzijn
Nr. 1214
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 augustus 2021
Op 2 juli jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd dat de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
(NVWA) over is gegaan tot het per direct schorsen van de erkenning van slachthuis
Gosschalk (Kamerstuk 28 286, nr. 1200). Het was aan het slachthuis om met een gedegen plan van aanpak te komen. In de afgelopen
periode heeft de NVWA de planvorming van het betreffende slachthuis beoordeeld en
getoetst of het plan van aanpak van het slachthuis voldoet aan de gestelde eisen en
randvoorwaarden van de NVWA.
Op dit moment ligt er een plan van aanpak waarover de NVWA constateert dat:
– De wijze van leidinggeven zo is aangepast dat er voortaan beter gewaarborgd wordt
dat de medewerkers niet opnieuw en structureel dierenwelzijnsovertredingen begaan.
Daartoe is onder andere door het bedrijf een autonome Welfare Toezichthouder aangesteld.
Deze functionaris monitort het werken volgens de voorschriften, neemt indien nodig
maatregelen en rapporteert periodiek aan de directie.
– Geborgd is dat het slachthuis alleen medewerkers met levende dieren laat werken die
daarvoor de juiste opleiding gevolgd hebben en daardoor het juiste vakbekwaamheidsniveau
hebben.
– De slachtsnelheid en de mogelijkheid om op en af te schalen zijn onderbouwd, zodat
het dierenwelzijn goed gewaarborgd is, waarbij de borging van voedselveiligheid en
arbeidsomstandigheden voor de medewerkers van de NVWA en Kwaliteitskeuring Dierlijke
Sector (KDS) gehandhaafd blijven. Er wordt opgestart met een bandsnelheid die significant
lager is dan de slachtsnelheid bij normale bedrijfsvoering. Onder de voorwaarde dat
het dierenwelzijn geborgd blijft kan de bandsnelheid in kleine stapjes van telkens
5% omhoog. Daarbij bestaat er geen automatisme dat de bandsnelheid zoals die voor
de sluiting was, opnieuw wordt bereikt.
– Het aantal camera’s in het slachthuis is verhoogd van 12 naar 29 stuks, zodat er geen
dode hoeken meer zijn. Indien tijdens de opstartfase blijkt dat er aanpassingen nodig
zijn bijvoorbeeld in het afstellen van de camera’s zal het bedrijf aanvullende maatregelen
moeten nemen. Tijdens de opstartfase zal dit worden getoetst. Over de implementatie
van de Artificial Intelligence (AI) software zijn afspraken gemaakt waarbij de NVWA
erop toeziet dat AI-software op de kortst mogelijke termijn wordt geïmplementeerd.
Deze afspraken zien erop toe dat het slachthuis wordt uitgerust met camera’s met zogenoemde
AI software. Het gaat om een camerabewakingssysteem met kunstmatige intelligentie
om te monitoren hoe dieren worden behandeld. Video-opnames die mogelijk problemen
met het omgaan met dieren bevatten, worden automatisch geselecteerd door het systeem
en gepresenteerd via een dashboard om te worden beoordeeld en indien nodig op te treden.
Bij de afspraken over implementatie van de AI-software wordt geborgd dat de NVWA de
meerwaarde van het AI cameratoezicht voor borging van het dierenwelzijn ook kan gebruiken
in haar toezicht.
Het plan van aanpak voldoet aan de door de NVWA gestelde randvoorwaarden om de schorsing
van de erkenning op te heffen. Dit betekent dat het slachthuis op dinsdag 31 augustus
2021 de slachtwerkzaamheden onder verscherpt toezicht mag hervatten. Hierbij gelden
een aantal voorwaarden:
– Permanente aanwezigheid van een tweede NVWA-toezichthouder waarvan de kosten voor
rekening van het slachthuis komen.
– Het enkel aanvoeren van dieren onder toezicht van de NVWA.
– Het geleidelijk en gefaseerd opstarten van het slachtproces, in het teken van het
dierenwelzijn, en onderbouwd stapsgewijs opvoeren van de slachtsnelheid op basis van
dierwelzijnsparameters. De NVWA houdt toezicht op dit proces en geeft indien nodig
de aanwijzing tot het verlagen van de slachtsnelheid.
– De inzet van cameratoezicht in het borgen van dierenwelzijn en het delen van de beelden
met de NVWA. De beelden zijn te allen tijde beschikbaar voor steekproefsgewijs toezicht
door de NVWA.
Indien geconstateerd wordt dat het slachthuis niet voldoet aan de gestelde voorwaarden
dan zal de NVWA niet aarzelen om opnieuw over te gaan tot schorsing en/of inzet van
andere proportionele handhavende maatregelen.
Zoals ik ook in mijn brief van 2 juli jl. (Kamerstuk 28 286, nr. 1200) aangaf is het nu echt aan de sector om een kentering in het gedrag te laten zien.
Het dierenwelzijn in een slachthuis kan alleen geborgd worden als iedereen binnen
het bedrijf, van management tot aan de werkvloer, afdoende up-to-date kennis heeft
over de regels en risico’s en dit bovendien structureel en aantoonbaar in de werkprocessen
doorvoert en maatregelen treft als dit nodig is. Hier is een omslag in denken voor
nodig. De NVWA voert als toezichthouder de nodige controles uit en zal ingrijpen daar
waar nodig. Met de juiste houding en het gedrag dat daarvoor vereist is, en de inspanning
vanuit de sector zelf om optimaal te presteren in de omgang met dieren, iedere dag
opnieuw, is het dierenwelzijn het meeste gediend. De NVWA voert hierop in de vleessector
het toezicht uit en grijpt in indien nodig en zal dat blijven doen.
U ontvangt van mij, zoals toegezegd tijdens het twee minutendebat over de voortgang
verbeteren slachtsysteem van 8 juli jl. op korte termijn nog een brief waar ik nader
inga op de (aangehouden) moties en toezeggingen over onder o andere de evaluatie van
het cameratoezicht.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.J. Schouten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit