Brief regering : Reactie op aanbevelingen OVV rapport “Crashed after banner pick-up, Piper PA-25-235 Pawnee”
24 804 Veiligheidsbeleid Burgerluchtvaart
Nr. 177
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 augustus 2021
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) heeft 12 mei jl. een onderzoek gepubliceerd
naar een ongeval met een sleepvliegtuig met dodelijke afloop. Dit ongeval vond plaats
op 31 mei 2018. Per brief heb ik u hierover eerder geïnformeerd1. In deze brief vindt u mijn formele reactie op de aanbevelingen. Ik zal gelijktijdig
ook de OvV hierover informeren.
Allereerst dank ik de OvV voor het onderzoek en de aanbevelingen aan diverse partijen
ter bevordering van de veiligheid in de luchtvaart. De OvV heeft de volgende twee
aanbevelingen aan mij gericht.
1) «Verbeter de mate van veiligheid in de Specialised Operations (SPO) sector en de veiligheid
van derde partijen door een effectief toezichtprogramma op te zetten en uit te voeren.
Het toezichtprogramma zou vlucht-, grond- en platforminspecties moeten omvatten»
2) «Versterk de huidige toezichtcapaciteit van de ILT op SPO-operators om alle toezichtactiviteiten
uit te voeren die door de Europese verordening worden vereist. Dit met het doel dat
alle SPO-operators worden opgenomen in het toezichtprogramma en afdoende zijn geïnspecteerd
voor maart 2022».
Hieronder ga ik puntsgewijs in op de aanbevelingen.
1.) De ILT heeft sinds 2017 een SPO-toezichtprogramma opgezet en uitgevoerd binnen
de wettelijke kaders van de Verordening (EU) nr. 965/2012. De OvV doet nu een aanbeveling om dit programma te intensiveren. Het
huidige programma is gericht op verbetering van de mate van veiligheid in de SPO-sector
(zoals het reclamesleepvliegen) en de veiligheid van derde partijen. Dit gebeurt met
name via bewustwording en gedragsverandering, om de effectiviteit van het veiligheidsmanagement
van de operator te bevorderen. Het SPO-toezichtprogramma bevat in lijn met de aanbeveling
van de OvV reeds grondinspecties door middel van audits en de mogelijkheid van vlucht-
en platforminspecties op basis van risico inschattingen. Op basis van deze inschattingen
zijn deze laatste twee type inspecties de afgelopen periode niet uitgevoerd: zoals
bekend geeft de ILT op basis van de ILT-brede risicoanalyse (IBRA) voorrang aan taken
waarbij sprake is van een groot maatschappelijk risico. Jaarlijks beoordeelt de ILT
bij welke activiteiten de risico’s het grootst zijn en waar toezicht, bijvoorbeeld
in de vorm van inspecties, de meeste maatschappelijke meerwaarde heeft.
2.) De ILT heeft sinds 2017 alle SPO-operators die een «Eigen Verklaring» hebben ingediend
opgenomen in het toezichtprogramma. De huidige toezichtcapaciteit van de ILT op SPO-operators
is ingericht om alle toezichtactiviteiten uit te voeren die minimaal door de Europese
verordening worden vereist. De operators die voor maart 2018 een «Eigen Verklaring»
hebben afgegeven als SPO-operator, worden uiterlijk voor maart 2022 geïnspecteerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat