Brief regering : Rapportage Rijkswegennet T1 2021
35 570 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2021
Nr. 97
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 augustus 2021
Bijgaand ontvangt u de eerste Rapportage Rijkswegennet van 20211. Deze rapportage bevat de cijfers van januari tot en met april 2021 over het gebruik
van het Rijkswegennet, de filezwaarte, de filetop-10 en het reistijdverlies.
De rapportage geeft feitelijke informatie weer en doet geen uitspraken over de ontwikkeling
van het verkeer in de toekomst. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) heeft
in juni 2021 een raming op basis van CPB-scenario’s gepubliceerd over de ontwikkeling
van het wegverkeer tot en met 2026. De verwachting van het KiM is dat het verkeer
na de coronacrisis weer zal groeien, met de inschatting dat in 2026 de verkeersprestatie
op het hoofdwegennet 8,1 procent hoger ligt dan voor de coronacrisis (2019).
Belangrijkste bevindingen in deze rapportage
De effecten van de coronamaatregelen op het verkeersbeeld zijn, net als in 2020, zichtbaar
in de cijfers. Ten opzichte van eind 2020:
• is het aantal voertuigkilometers dat in een jaar tijd is afgelegd met 5,8 procent afgenomen
tot 57,5 miljard voertuigkilometers.
• is de jaarfilezwaarte met 37,9 procent afgenomen naar 2,6 miljoenkilometerminuten.
De belangrijkste file-oorzaak zijn incidentele files (ongevallen en pechgevallen),
gevolgd door hoge intensiteit (reguliere spitsfiles). Voorheen waren de reguliere
spitsfiles de grootste file-oorzaak.
• is het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder andere doordat ze in de file stonden, afgenomen met 24,2
procent. Hiermee komt het reistijdverlies op 26,0 miljoen voertuigverliesuren op jaarbasis.
Reistijdverlies treedt op wanneer de weggebruiker niet de referentiesnelheid van 100
kilometer per uur kan rijden. Dit betekent niet per se dat de weggebruiker in de file
staat.
• is het aandeel files door werkzaamheden tussen mei 2020 en eind april 2021 gestegen
tot 17,2 procent (aanleg en gepland onderhoud 10,0 procent, ongepland onderhoud 7,2
procent). Eind april 2020 bedroeg het aandeel files door werkzaamheden nog 4,2 procent
(aanleg en gepland onderhoud 3,1 procent, ongepland onderhoud 1,1 procent). Deze stijging
is een gevolg van de afname van het totaal aan files sinds de start van de coronapandemie,
waardoor het aandeel files als gevolg van werkzaamheden is gestegen. Daarnaast is
het aandeel files door ongeplande werkzaamheden gestegen in verband met vorstschades.
• staat de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein opnieuw op de eerste
plaats in de filetop-10. Dit traject staat sinds medio 2013 op de eerste plaats, met
uitzondering van de laatste vier maanden van 2016.
• is het totale economische reistijdverlies op het hoofdwegennet over de afgelopen twaalf
maanden gedaald met 36%. Er zijn drie nieuwe trajecten in de top-20 voor economische
reistijdverliezen. Dit betreffen de A4 tussen Kethelplein en Benelux, de A12 tussen
Waterberg en Oud Dijk en de A4 tussen Kethelplein en Prins Clausplein. Het traject
A20 bij Rotterdam tussen de knooppunten Kleinpolderplein en het Terbregseplein heeft
nog altijd de hoogste economische verlieskosten.
In de periode januari tot en met april 2021 zijn twee nieuwe wegdelen geopend. De
eerste betreft de openstelling van de nieuwe aansluiting Lelystad Airport op de A6.
Daarnaast is de nieuwe gemeentelijke Rotterdamsebaan in Den Haag opengesteld waarvoor
een aansluiting op de afrit van de A13 is gemaakt.
Elke rapportage bevat specifieke thema’s. In deze rapportage zijn dat, naast de gemeten
effecten van de coronamaatregelen op het verkeersbeeld, de cijfers m.b.t. de gladheidsbestrijding
en de vorstschade van afgelopen winter, en de ontwikkelingen die spelen op het gebied
van Smart Mobility.
Specifiek thema: Gladheidsbestrijding en vorstschade
Het verkeer heeft afgelopen winterseizoen beperkt hinder ondervonden van het winterse
weer. Met de inzet van 546 strooiwagens, 353 sneeuwschuivers en 3 ijsbestrijdingsmachines
op basis van hitte is de gladheid afgelopen winter bestreden. De strooiwagens van
Rijkswaterstaat zijn veel vaker uitgerukt dan vorig jaar. Met iets meer dan 135 miljoen
kilo zout is er 1,5 keer meer gestrooid dan het tienjarig gemiddelde van 90 miljoen
kilo per jaar. Er is als gevolg van sneeuwstorm Darcy in korte tijd ongeveer 74 miljoen
kilo zout gestrooid. In totaal heeft Rijkswaterstaat 954 meldingen van vorstschade
geregistreerd.
Specifiek thema: Smart Mobility
Smart Mobility wordt gedreven door technologische ontwikkelingen en biedt kansen om
veiliger, sneller, comfortabeler en efficiënter te reizen. Het Ministerie van IenW
heeft ambities benoemd op een viertal thema’s binnen Smart Mobility: data, infrastructuur,
gebruiker & gedrag en vaar- en voertuigen. Door meer data te delen, op te halen en
beschikbaar te stellen, streven we naar optimaal verkeersmanagement. Met toekomstbestendige
infrastructuur richt het Ministerie van IenW zich op de nieuwe generatie vaar- en
voertuigen met als inzet het stimuleren van veilig gebruik van rij-/vaartaakondersteuning
en slim gebruik van informatiediensten door (vaar)weggebruikers.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat