Brief regering : Slot Enforcement Code
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 868 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 augustus 2021
Hierbij informeer ik u over de publicatie1 van de Slot Enforcement Code, opgesteld door Airport Coordination Netherlands (ACNL)
en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze Slot Enforcement Code (SEC)
is eind juli gepubliceerd. In de SEC staat uitgeschreven wat de ILT en ACNL onder
de verschillende vormen van slotmisbruik verstaan en welke sancties wanneer en door
wie opgelegd kunnen worden. De SEC verduidelijkt en coördineert de reeds bestaande
wettelijke bevoegdheden van de toezicht- en handhavingsinstanties; het bevat geen
nieuwe (wettelijke) bevoegdheden, sancties of vormen van slotmisbruik.
Goed gebruik van slots
Het is van belang dat elk slot goed gebruikt wordt op een gecoördineerde lucht-haven,
zodat er zorgvuldig met de schaarse luchthaveninfrastructuur wordt omgegaan. Naar
aanleiding van signalen vanuit de sector om de slot compliance op Schiphol te verbeteren
heb ik een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar de slotmonitoring en -handhaving.
Uitkomst van dat onderzoek, uitgevoerd door PA Consulting Group, was dat de huidige
slotmonitoring en -handhaving voor verbetering vatbaar was2. In mijn Kamerbrief van 9 december 2020 heb ik uw Kamer onder meer geïnformeerd dat
– in lijn met de aanbevelingen uit het onderzoek – ACNL en ILT aan een Slot Enforcement
Code werken.
Kern van de Slot Enforcement Code
Deze Slot Enforcement Code is opgesteld door ACNL en de ILT en heeft als doel om:
• de rollen van de verschillende relevante partijen die betrokken zijn bij de slotmonitoring
te harmoniseren, combineren en definiëren;
• de verschillende vormen van slotmisbruik te definiëren en een transparant overzicht
te geven van de uniforme interventie- en sanctieregeling voor de verschillende vormen
van misbruik in Nederland;
• de administratieve lasten voor alle belanghebbenden te verminderen;
• de monitoring- en handhavingsstrategie verder te optimaliseren om optimaal gebruik
te maken van de gecoördineerde luchthavencapaciteit.
Met de Slot Enforcement Code wordt hier invulling gegeven aan de verbeteringen van
slotmonitoring en -handhaving.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat