Brief regering : Rookvrije terrassen
32 793 Preventief gezondheidsbeleid
Nr. 563 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 juli 2021
In het notaoverleg d.d. 1 februari 2021 (Kamerstuk 32 793, nr. 545) inzake preventie heb ik uw Kamer toegezegd te verkennen hoe terrassen rookvrij gemaakt
kunnen worden. In het wetgevingsoverleg van de Tabaks- en rookwarenwet d.d. 28 juni
2021 heb ik uw Kamer toegezegd deze brief nog voorafgaand aan het zomerreces toe te
sturen. In deze brief geef ik u een stand van zaken van de vrijwillige beweging tot
rookvrije terrassen en schets ik u de mogelijkheid om roken op terrassen wettelijk
te verbieden.
In Nederland sterven jaarlijks ongeveer 20.000 mensen aan roken gerelateerde ziektes.
Wie meer rookt dan een pakje per dag gaat gemiddeld 13 jaar eerder dood dan een niet-roker.
Zelfs wie maar af en toe rookt leeft 5 jaar korter. Roken is de grootste veroorzaker
van longkanker, maar veroorzaakt ook het risico op andere soorten kanker, hart- en
vaatziektes, longaandoeningen en verminderde vruchtbaarheid. De duizenden verschillende
chemicaliën en meer dan 70 kankerverwekkende stoffen in tabaksrook zijn schadelijk
voor iedereen die het inademt, dus ook voor meerokers.
De afgelopen decennia is het rookverbod steeds meer uitgebreid naar onder andere de
horeca, het openbaar vervoer, werkplekken en openbare gebouwen. Op dit moment is het
roken op een buitenterras van een horeca-inrichting echter nog toegestaan, al zijn
hier een aantal voorwaarden aan verbonden. Een buitenterras moet ten minste aan 1 zijde
volledig open zijn, deze open zijde mag ook de bovenzijde zijn. Wanneer een terras
overkapt is met een parasol of luifel moet ten minste 1 zijkant volledig open zijn.
Daarnaast mag het roken op het terras geen overlast geven in de horeca-inrichting.
In het najaar van 2019 zijn de rookruimtes in de horeca wettelijk verboden naar aanleiding
van de uitspraak van de Hoge Raad op 27 september jl. in de zaak Clean Air Nederland/Staat.
Volgens de Hoge Raad is het toestaan van rookruimtes in de horeca in strijd met artikel
8, tweede lid, van het WHO Kaderverdrag inzake tabaksontmoediging. Dit artikel verplicht
volgens de Hoge Raad tot een effectieve bescherming tegen blootstelling aan tabaksrook
op de in de bepaling genoemde plaatsen, waaronder openbare gebouwen, en deze bescherming
geldt voor eenieder die deze ruimtes betreedt. Sinds 1 april 2020 zijn de terrassen
nog de enige plek in de horeca waar mag worden gerookt. Om eventuele rookoverlast
op terrassen te voorkomen kan daarom gekozen worden voor het rookvrij maken van de
terrassen.
Koninklijke Horeca Nederland
In de aanbiedingsbrief van het Nationaal Preventieakkoord1 heb ik uw Kamer geïnformeerd over het feit dat Koninklijke Horeca Nederland (KHN)
een communicatietraject zou starten om het rookvrije terras verder te stimuleren.
KHN gaf aan via haar communicatiekanalen goede voorbeelden te delen en horecaondernemers
tips en tools aanreiken hoe ze tot een – bij hun bedrijf – passende strategie kunnen
komen voor roken op terrassen.
In reactie op deze verkenning geeft KHN aan rookvrije terrassen in 2018 en 2019 onder
de aandacht van de achterban te hebben gebracht en de media hierover te hebben opgezocht.
Echter in 2020 en 2021 is er in verband met de enorme economische impact van de corona-crisis
op de horecasector (de meeste bedrijven zijn door corona-maatregelen 9,5 maand gesloten
geweest) geen inzet meer gepleegd op de rookvrije terrassen. Aanvullend geeft KHN
aan dat zij vindt dat iedereen, ook rokers, welkom moet kunnen zijn in de horeca en
dat de wet horecaondernemers ruimte moet geven om rokers op het terras te kunnen faciliteren.
Aanvullend hierop stelt zij dat zij eventuele regelgeving die de terrassen rookvrij
zou maken, nog los van de vraag welke bijdrage een rookverbod op een terras zou leveren
aan het terugdringen van roken in zijn algemeenheid, in de komende jaren zeer ongelukkig
te vinden in verband met het economisch herstel van de sector.
Draagvlak
Het draagvlak voor rookvrije terrassen onder de Nederlanders bevolking is de afgelopen
jaren toegenomen. Uit een enquête van Eenvandaag in 2013 kwam naar voren dat 28 procent
van de Nederlanders voor een rookvrij terras stemde. In 2019 was dat gestegen naar
51 procent. Vooral niet-rokers zijn van mening veranderd: daarvan was in 2019 twee
derde voor een rookverbod op het terras. In 2013 was dat nog 41 procent.2 Met name onder ouders met kinderen is de wens om op een rookvrij terras te zitten
groot. Zeven op de tien ouders (72 procent) zoekt een (plek op het) terras waar niet
gerookt wordt als hun kind erbij is. In 2019 was dit nog 64 procent. Dit doen ouders
met jonge kinderen (4 tot 8 jaar) het vaakst (79 procent), maar ook veel ouders met
oudere kinderen (13 t/m 17 jaar) zoeken een rookvrije plek (68 procent).3
Als gevolg van deze toenemende wens van klanten en om hun personeel te beschermen
kiest een deel van de horecaondernemers er al voor om hun terras op basis van huisregels
geheel of gedeeltelijk rookvrij te maken. Op de website van Clean Air Nederland (CAN),
groot voorstander van rookvrije terrassen, wordt een overzicht gegeven van het aantal
rookvrije terrassen. In 2019 was het aantal (deels) rookvrije terrassen dat bij CAN
was geregistreerd 139, terwijl dit er in 2018 slecht 39 waren. Op dit moment zijn
in totaal 180 terrassen als rookvrij aangegeven, waarvan 64 gedeeltelijk rookvrij
en 116 volledig rookvrij.4 Dit laat een toename zien van het aantal horeca ondernemers dat vrijwillig besluit
hun terras rookvrij te maken. Het is echter nog een klein aantal ten opzichte van
het totale aantal terrassen dat geschat wordt op 20.000.
Rookverbod op terrassen
Het wettelijk verbieden van roken op alle terrassen kan door middel van uitbreiding
van de reikwijdte van het rookverbod. Dit vergt in dit geval een wijziging van het
Tabaks- en rookwarenbesluit. Het rookverbod is in artikel 10 van de Tabaks- en rookwarenwet
opgenomen en stelt dat de exploitant van de horeca-inrichting het rookverbod moet
instellen, aanduiden en handhaven. Binnen de horeca is de horecaexploitant derhalve
verantwoordelijk voor naleving van het rookverbod. De NVWA ziet toe op deze naleving
en kan ondernemers beboeten indien zij niet aan de wetgeving voldoen. Nederland zou
niet het eerste land zijn dat een dergelijk verbod zou invoeren. Een aantal landen,
zoals Zweden, de Verenigde Staten en Australië heeft al een volledig rookverbod op
terrassen ingevoerd. In Spanje is op dit moment een wetswijziging voor het invoeren
van een rookverbod op terrassen in voorbereiding. In het Verenigd Koninkrijk is een
rookverbod op terrassen al in een aantal regio’s ingevoerd.
Ik laat het aan een volgend kabinet om hier een besluit over te nemen.
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, P. Blokhuis
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport