Brief regering : Commerciële radio: voortgang noodverlenging en DAB+
24 095 Frequentiebeleid
Nr. 545 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2021
Mede naar aanleiding van de motie van het lid Bruins c.s.1 wil ik u graag nader informeren over digitale radio DAB+, zoals ook door mij toegezegd
                     tijdens het Algemeen Overleg Telecommunicatie op 11 juni 20202. De motie van het lid Bruins c.s. verzoekt mij rekening te houden met het belang
                     van een snelle digitalisering van de radio, hetgeen op termijn ook de mogelijkheid
                     voor radiostations moet creëren om alleen via DAB+ te kunnen uitzenden (DAB only)3. De motie gaat ervan uit dat DAB+ de komende jaren in belang zal toenemen waardoor
                     het uitzenden alleen over DAB+ voor bepaalde radiostations meer opportuun zal worden.
                  
Daarnaast maak ik graag van deze gelegenheid gebruik om u te informeren over een aantal
                     andere radio-onderwerpen, waaronder de motie van het lid Grinwis c.s.4
In deze motie wordt de regering verzocht om te komen tot een proportionele en daarmee maatschappelijk verantwoorde vergoeding voor de landelijke commerciële
                     radiopartijen en de Kamer daarover voor het zomerreces te informeren.
                  
De motie van het lid Grinwis c.s.
Ter uitvoering van de motie van het lid Grinwis c.s. is het overleg met de landelijke
                  radiosector opgestart en is het concept-rapport van SEO Economisch Onderzoek (SEO)
                  aan partijen toegestuurd. Hoewel de verlenging van de commerciële radiovergunningen
                  gebonden is aan een bepaald tijdspad is het wel belangrijk om partijen voldoende tijd
                  te geven om de complexe materie te doorgronden en een inhoudelijke reactie te formuleren.
                  Het is daarbij van belang dat de verleningsprijzen op een zorgvuldige wijze tot stand
                  komen. Ik verwacht daarom dat dit traject nog enkele weken in beslag zal nemen. Ik
                  zal uw Kamer na het zomerreces nader informeren over de voortgang en dan ook tevens
                  het definitieve rapport van SEO aan u kunnen toesturen. Naar verwachting zijn dan
                  ook de bedragen van de niet-landelijke sector bekend. Uiteraard zal ook met hen – indien
                  daar aanleiding5 toe is – zo spoedig mogelijk een overleg worden opgestart.
               
Digitale radio DAB+
Sinds 2009 stimuleert de overheid digitalisering van de (ether)radio met het oog op
                  doelmatig gebruik van schaars spectrum. Hiertoe zijn – eerst in 2011 en later nogmaals
                  in 2017 – de vergunningen voor analoge commerciële radio (zowel landelijk als niet-landelijk)
                  verlengd onder de voorwaarde dat partijen investeren in digitale etherradio (DAB+).
                  Door middel van de zogenaamde koppeling kregen partijen ook de beschikking over een
                  vergunning voor digitale radio. Met de verlengde vergunningen werden vergunninghouders
                  onder andere verplicht het programma dat men analoog verspreidt óók digitaal aan te
                  bieden (de zogenoemde simulcastverplichting).
               
De digitale DAB+ standaard biedt de luisteraar verschillende voordelen ten opzichte
                     van de analoge FM: de luisteraar kan een hogere geluidskwaliteit en additionele diensten
                     (zoals informatie over de muziek) worden geboden.
                  
Digitalisering strekt er tevens toe dat de beschikbare frequentieruimte intensiever
                     gebruikt kan worden. Hierdoor kan het beschikbare spectrum efficiënter worden ingericht.
                     Er passen meer zenders in minder spectrum, waardoor er ook meer aanbod kan komen.
                     Daarnaast zullen de investeringen in digitalisering voor de vergunninghouders op termijn
                     leiden tot lagere exploitatiekosten doordat de kosten voor het uitzenden gedeeld kunnen
                     worden met andere partijen. Al met al biedt digitalisering verschillende voordelen
                     ten opzichte van analoge radio: een betere kwaliteit, een groter bereik en de mogelijkheid
                     tot het genereren van meer aanbod. Digitalisering kan derhalve zorgen voor een doelmatiger
                     gebruik van schaars spectrum.
                  
Niet alleen aan de aanbodkant gaat het goed met digitale radio. Ook de luisteraars
                  weten DAB+ steeds beter te vinden. Er zijn inmiddels meer dan tweeënhalf miljoen DAB+
                  radio’s verkocht in Nederland. De penetratiegraad van digitale radio-ontvangers in
                  huishoudens is een indicatie voor het succes van digitale radio. Voor het bepalen
                  van deze indicator wordt gebruik gemaakt van het jaarlijkse onderzoek ICT gebruik
                  van huishoudens en personen van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Uw Kamer wordt
                  hier jaarlijks over geïnformeerd in het jaarverslag van het Ministerie van Economische
                  Zaken en Klimaat. Uit het jaarverslag van 2020 blijkt dat de penetratiegraad van DAB+
                  inmiddels zo’n 18% bedraagt (Kamerstuk 35 830 XIII, nr. 1). De verwachting is dat dit cijfer in de komende jaren flink zal toenemen als gevolg
                  van de verplichting zoals opgenomen in de Europese Telecomcode om alle autoradio’s
                  in nieuwe auto’s te voorzien van digitale (ether)radio6. Op deze wijze zal ook de vraag naar digitale radio blijven groeien.
               
Ieder jaar organiseert de Nederlandse radiosector «De Week van de Digitale Radio»,
                  die dit jaar heeft plaatsgevonden van maandag 7 juni t/m vrijdag 11 juni 2021. Tijdens
                  deze actieweek wordt er op de publieke en commerciële radiostations volop aandacht
                  besteed digitale radio via DAB+ en worden er DAB+ radio’s weggegeven. Uit het Nationaal
                  Luisteronderzoek (NLO) blijkt dat inmiddels bijna 20% van het radioluisteren in de
                  auto via DAB+ plaatsvindt. Tevens blijkt dat deze actieweek bijdraagt aan de bekendheid
                  van digitale radio en de bereidheid van luisteraars om over te stappen. Dit alles
                  maakt dat digitale radio de weg weet de vinden naar de luisteraar en steeds belangrijker
                  wordt. Digitale radio is de toekomst.
               
Digitale radio: landelijke aanbod
Door de bovengeschetste ontwikkelingen is in de afgelopen jaren is het aanbod van digitale etherradio gestaag gegroeid. Er zijn op dit moment in Nederland meerdere,
                     landelijk dekkende, digitale frequentielagen beschikbaar voor digitale radio DAB+.
                     De landelijke spectrumlagen 1 en 2 zijn in gebruik bij respectievelijk de landelijke
                     publieke omroep (NPO) en de negen landelijke commerciële vergunninghouders (verenigd
                     in de Vereniging voor Commerciële Radio (VCR)). De derde landelijke laag is vergund
                     aan het bedrijf Mobiele TV Nederland (MTVNL).
                  
MTVNL is een zogenaamde serviceprovider die onder andere frequentiecapaciteit beschikbaar
                     stelt aan partijen die digitaal willen uitzenden maar niet over een eigen vergunning
                     beschikken.
                  
Al deze lagen dragen bij aan een mooi aanbod van digitale zenders voor de luisteraar.
                  Het verheugt mij dan ook om u te kunnen melden dat vorige week op 22 juni 2021 extra
                  landelijk digitaal spectrum is geveild (laag 7). De veiling markeert een belangrijke
                  stap om toekomstbestendige commerciële radio in Nederland mogelijk te maken. Een belangrijk
                  aspect hierbij is dat de vergunningen in deze landelijke laag voor langere periode
                  zijn uitgegeven: ten weten voor een periode van twaalf jaar.
               
Het beschikbaar komen van deze extra landelijke digitale laag is een gevolg van de
                  uitkomsten van de Taskforce (her)indeling digitaal spectrum (hierna: de Taskforce).
                  In deze Taskforce zijn verschillende scenario’s uitgewerkt om tot een efficiëntere
                  indeling van het digitale radiospectrum te komen. In mijn brief van 1 april 20197 heb ik uw Kamer nader geïnformeerd over het advies van deze Taskforce en de implementatie
                  daarvan.
               
De veiling is uitgevoerd door Agentschap Telecom en verliep via internet, met behulp
                  van een elektronisch veilingsysteem. Ik ben van mening dat we kunnen terugkijken op
                  een geslaagde veiling. Alle beschikbare twaalf landelijke vergunningen zijn verdeeld
                  in deze nieuwe laag waarmee in een goede geluidskwaliteit kan worden uitgezonden.
                  De vergunningen zijn terecht gekomen bij die partijen die hier de meeste maatschappelijke
                  waarde mee verwachten te behalen. Het doel van deze uitgifte was dan ook niet om een
                  zo hoog mogelijke opbrengst te behalen, maar een realistische opbrengst die de marktwaarde
                  van de te verlenen vergunningen weerspiegelt. Daarin zijn partijen geslaagd. Een realistische
                  veilingopbrengst heeft als doel om de winnaars van de veiling een prikkel te geven
                  om hun gedane investering te gelde te maken. De veiling heeft een totale opbrengst
                  van ruim 3,1 miljoen euro, hetgeen betekent dat er per vergunning 258.800 euro is
                  betaald. Door de looptijd van twaalf jaar worden vergunninghouders echter ruimschoots
                  in staat gesteld om dit bedrag en andere investeringen zoals de uitrol van een netwerk
                  terug te verdienen.
               
Naast een ingebruiknameverplichting die is opgenomen in de vergunning zorgt een realistische
                  veilingopbrengst ervoor dat frequenties niet onbenut blijven en dat efficiënt gebruik
                  wordt gemaakt van het spectrum. Een efficiënte verdeling van (digitale) frequenties
                  zorgt voor concurrentie en bevordert innovatie in de omroepsector.
               
De veiling van het landelijke digitale spectrum heeft aangetoond dat een veiling een
                  goede wijze is om schaarse middelen te verdelen, ook bij commerciële radiovergunningen.
                  Het veilen van commerciële radiovergunningen is ook in lijn met het advies van het
                  onafhankelijk adviescollege «Toekomstbeleid Commerciële Radio». Zo geeft het Adviescollege
                  aan dat bij een veiling de beschikbare frequentieruimte toevalt aan de partij de er
                  het beste economische resultaat mee kan halen. Ook is het Adviescollege van mening
                  dat een veiling de mededinging bevordert en een doelmatig gebruik van frequentieruimte.
                  Een goed gekozen veilingmodel kan eveneens bijdrage aan een efficiënte verdeling al
                  dan niet in combinatie met een maximum aantal vergunningen dat één partij mag verwerven8. Zo hebben alle zes de deelnemers aan deze veiling succesvol digitale frequentieruimte
                  ruimte verworven, ook de kleinere partijen. Al met al ben ik van mening dat de behaalde
                  resultaten van de landelijke veiling van laag 7 een belangrijke bijdrage kunnen leveren
                  aan de besluitvorming over de vraag op elke wijze de commerciële radiovergunningen
                  verdeeld moeten worden na 1 september 2025.
               
Overig aanbod van digital spectrum
Naast het landelijke aanbod voor digitale radio, is er ook digitaal spectrum beschikbaar
                     voor niet-landelijk partijen en voor partijen met een lokale ambitie.
                  
Zo is de digitale laag 4 de laag die in gebruik is bij de regionale publieke omroepen,
                     de niet-landelijke commerciële vergunninghouders, alsmede de laatste hoogvermogen
                     middengolfomroep. Deze laag is als gevolg van de uitkomsten van de Taskforce omgevormd
                     tot een laag met een meer provinciale indeling. Deze nieuwe laag is frequentie-technisch
                     beter toegesneden op de wensen van de niet-landelijke partijen. Op dit moment wordt
                     met de niet-landelijke sector overlegd op welke wijze partijen kunnen overgaan naar
                     deze nieuwe laag, die in gebruik genomen gaat worden per 1 september 2022.
                  
Laag 5 is een laag die gereserveerd is en blijft voor de PMSE-sector9 (geen radio-uitzendingen voor het publiek).10 De bedoeling is dat deze laag binnenkort in gebruik genomen kan worden. Laag 6 is
                     bedoeld voor de lokale publieke omroepen en voor lokale commerciële initiatieven.
                     In maart 2020 is hiervoor een tijdelijke uitgifte (tot 2022) van een deel van de beschikbare
                     deelgebieden gestart. De belangstelling voor deze tijdelijke uitgifte was groot. Digitale
                     radio voor lokale omroep voor zowel publieke als commerciële partijen voorziet duidelijk
                     in een behoefte.
                  
De internationale coördinatie van deze laag is echter tijdrovend gebleken en is helaas
                     nog niet gereed. Ook de coronacrisis heeft voor vertraging gezorgd. De definitieve
                     uitgifte van laag 6, die eerder was voorzien voor 1 september 2022, is daarom niet
                     langer haalbaar. Aangezien er bij de internationale coördinatie met onze buurlanden
                     afspraken gemaakt worden over de ingebruikname van frequenties over en weer, is de
                     definitieve uitgifte van laag 6 nu voorzien voor 1 september 2024.
                  
Omdat de internationale coördinatie voor deze laag nog niet gereed is om de definitieve
                  uitgifte te laten plaatsvinden, heb ik besloten om de huidige (tijdelijke) vergunningen
                  in laag 6 te verlengen met een periode van 2 jaar waarbij rekening is gehouden met
                  de wensen van onze buurlanden. In de tussentijd wordt doorgewerkt aan de internationale
                  coördinatie zodat er in aanloop na het aflopen van de tijdelijke vergunningen in 2024
                  een definitieve uitgifte kan plaatsvinden en er extra frequentieruimte voor lokale
                  partijen beschikbaar komt.
               
Implementatie oplossingen Dialoogsessies
In mijn brief van 1 april 202011 heb ik uw Kamer geïnformeerd over een drietal door de sector zelf aangereikte opties
                  die, conform de aanbevelingen van mevrouw Van der Laan, nader zouden worden uitgewerkt.
                  Het realiseren van deze opties kan voor elk van de deelsectoren, te weten landelijk,
                  niet-landelijk en de partijen die nog niet beschikken over een frequentie, bijdragen
                  aan het wegnemen van onnodige belemmeringen en het creëren van rust op radiomarkt.
                  Dit laatste acht ik – naast de uitgifte van extra digital spectrum – van cruciaal
                  belang om op langere termijn te komen tot een structureel toekomstvast radiobeleid.
               
Het betreft:
• Het herinvoeren van de Gedragslijn FM. Deze Gedragslijn maakt het mogelijk dat bestaande
                        partijen hun analoge netwerken kunnen verbeteren binnen de wettelijke kaders;
                     
• Het op korte termijn bieden van de mogelijkheid van het onder specifieke voorwaarden
                        opnieuw veilen van bestaande niet-landelijke vergunningen, met als mogelijk resultaat
                        dat niet-landelijke partijen die hiervoor kiezen gedurende de huidige vergunningstermijn
                        kunnen gaan uitzenden met een regiogerichtheidspercentage van 10%;
                     
• Zo snel mogelijk over te gaan tot het verwerven en verdelen van een aantal kleine
                        analoge FM-frequenties aan kleinere commerciële partijen die nog niet beschikken over
                        een FM-vergunning.
                     
De voorbereidingen voor het uitvoeren van de twee veilingen en het invoeren van de
                  gedragslijn zijn gereed. Zo hebben de consultaties plaatsgevonden en kunnen de benodigde
                  regelingen worden gepubliceerd. Met de radiosector is echter op 6 mei jl. afgesproken
                  om eerst de verlenging van de commerciële radiovergunningen met een termijn van drie
                  jaar af te ronden. Ook de kleinere partijen die nog niet beschikken over frequentieruimte
                  hebben hiermee ingestemd. Dit betekent dat de invoering van bovengenoemde oplossingen
                  zijn aangehouden tot einde van dit jaar. Bij een succesvolle afronding hiervan wordt
                  een belangrijke stap gezet in het wegnemen van onnodige belemmeringen, iets waar de
                  sector behoefte aan heeft.
               
Conclusie
Zoals hierboven al is aangegeven gaat het goed met de digitalisering van de (ether)radio.
                  Vraag en aanbod groeien gestaag. De luisteraar weet digitale radio steeds beter te
                  waarderen. Het ingezette beleid werpt dus zijn vruchten af. Beleid met als uitgangspunt
                  digitalisering om zo te komen tot een structurele toekomstvisie voor de langere termijn
                  die meer stabiliteit en rust moet brengen in de commerciële radiomarkt. Zo heeft het
                  advies van de Taskforce ervoor gezorgd voor een efficiëntere indeling van het digitaal
                  spectrum en dat meer capaciteit beschikbaar komt voor partijen die digitaal uit willen
                  uitzenden. De veiling van het extra landelijke digitale spectrum in laag 7 is daarbij
                  een belangrijke mijlpaal om toekomstbestendige commerciële radio in Nederland mogelijk
                  te maken. Met de definitieve uitgifte van laag 6 komt er wederom digitaal frequentiespectrum
                  beschikbaar.
               
Met de uitgifte van het digitale spectrum wordt ook mede uitvoering gegeven aan de
                  motie-Bruins c.s.Er zijn op dit moment al volop mogelijkheden om – zoals in de motie-Bruins
                  wordt gevraagd – om alleen via DAB only uit te zenden. Voor de langere termijn is
                  dan ook de overgang van analoge naar digitale radio een belangrijk onderwerp dat samen
                  met de sector moet worden opgepakt.
               
Geconcludeerd kan worden dat er de afgelopen periode belangrijke stappen zijn gezet.
                  Niet alleen in de digitalisering van radio maar ook daar waar het gaat om het creëren
                  van rust in de radiomarkt. De dialoogsessies, de constructieve gesprekken met de sector
                  en het naleven van de toezeggingen van partijen om over en weer handhavingsverzoeken
                  in te trekken, hebben daar zeker een positieve bijdrage aan geleverd.
               
Voor zover de bovengenoemde motie van het lid Bruins c.s. de regering oproept om met
                  de sector in overleg te treden over de mogelijkheid om beleid voor de lokale, regionale,
                  landelijke en DAB only partijen te splitsen, waardoor maatwerk per deelsector beter
                  mogelijk wordt, merk ik op dat dit vraagstuk onderdeel uitmaakt van het advies van
                  het Onafhankelijk Adviescollege. Het advies is door uw Kamer in de procedurevergadering
                  van 26 januari 2020 controversieel verklaard.
               
De appreciatie van dit advies is daarom pas aan de orde bij het aantreden van een
                  volgend kabinet maar het zal ongetwijfeld een waardevolle rol kunnen spelen bij verdere
                  stappen die nodig zijn bij de formulering van het langere termijnbeleid voor commerciële
                  radio.
               
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
