Brief regering : BIT-advies over het Programma Bouwen Kansrijk Groningen (BKG)
33 529 Gaswinning
Nr. 874 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juli 2021
Op 28 mei jl. heeft het Adviescollege ICT-toetsing het definitieve BIT-advies aangaande
het Programma Bouwen Kansrijk Groningen (BKG) aan mij opgeleverd. Hierbij doe ik uw
Kamer het betreffende BIT-advies toekomen1.
Het onderzoek heeft geleid tot de bevestiging van pluspunten in het Programma Bouwkundig
Kansrijk Groningen (BKG) en tot de duiding van een aantal te verbeteren zaken.
De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) is een jonge organisatie met een grote verantwoordelijkheid.
Het is voor mij dan ook een geruststelling dat het AcICT bevestigt dat wij op de juiste
weg zijn om de vereiste ICT ondersteuning te bieden aan de versterkingsoperatie. Het
is mij ook duidelijk dat er een aantal zaken verbetering behoeven, met name in de
vervolgfase van het programma. De bevindingen en daaruit volgende adviezen zijn voor
mij herkenbaar en worden door BZK en NCG omarmd. Dit houdt in dat voor alle voorgestelde
verbeteringen acties worden gedefinieerd en in gang worden gezet, dan wel al in gang
zijn gezet.
Het BIT-advies «Versterk het programma met betere kaders» omvat drie deeladviezen:
1. Rond af waar je nu mee bezig bent;
2. Breng betere kaders aan;
3. Houd vaart.
De adviezen zullen worden opgevolgd. Onderstaand beschrijf ik op welke wijze NCG dit
zal doen.
Rond af waar je nu mee bezig bent
In lijn met het BIT-advies is de focus gericht op het afronden van het Programma BKG
met de realisatie van de zogenaamde «dunne lijn» in BKG. Dit betekent dat NCG uitgaat
van de minimaal benodigde ondersteuning door BKG van de processen. Enerzijds met als
doel het voorkomen van ongemerkte uitbreiding van de scope. Anderzijds met als doel het voorkomen
van de bouw van een «goud omrande» applicatie. Dit laatste met name met het oog op
de eindigheid van de NCG als organisatie, met het gereed zijn van de versterkingsoperatie
in Groningen.
De succesvolle afronding van het programma omvat de volgende kenmerken:
• De vereiste BKG-functionaliteit voor het proces Opname & Normering (O&N) is geconcretiseerd,
uitgaande van de minimaal benodigde ondersteuning. De ADR is gevraagd om mee te kijken
en adviezen te geven.
• De optimalisatie in BKG van het proces Ontwerp & Realisatie (O&R) is gefixeerd op
de minimale restpunten vanuit de succesvolle live-gang van O&R.
• Een onafhankelijke toets om zeker te stellen, dat na de oplevering van BKG het systeem
NCG2020 daadwerkelijke uitgeschakeld kan worden.
• Het opstellen van dechargecriteria voor de gehele BKG ontwikkeling. Dit geeft ons
het houvast om te sturen op «goed is goed genoeg» voor het totaal aan ontwikkelde
functionaliteit in BKG.
• Een strakkere sturing op de uitvoerbaarheid van beleidsregels en wetgeving.
Het zo snel mogelijk bereiken van het punt dat de NCG met één systeem (BKG) en één
set aan data kan werken is cruciaal voor de versterkingsoperatie in Groningen. Blijvend
werken met twee systemen (BKG en NCG2020) is complex, kostbaar en traag in verandering
en verbetering.
De recente verschuiving van het punt «één systeem, één dataset» van oktober 2021 naar
april 2022 is het gevolg van invoering van nieuwe en gewijzigde beleidsregels en wetgeving,
te ondersteunen door BKG. Deze verschuiving was nog niet vormgegeven en bekrachtigd
ten tijde van het onderzoek door het AcICT.
Breng betere kaders aan
Bij de omvorming van de NCG in 2019/2020 naar de huidige verantwoordelijkheid en taak
is beperkt aandacht gegeven aan de kaders voor het Programma BKG. De opvolging van
dit deeladvies omvat de volgende verbeteracties:
• Voor de vervolgfase van beheer- en doorontwikkeling BKG zal een businesscase worden
opgesteld. Hierbij zal expliciet aandacht gegeven worden aan de baten voortkomend
uit de doorontwikkeling van BKG;
• De IT-Raad zal ook in de vervolgfase verantwoordelijk zijn voor de continue prioriteit
stelling, waarbij per besluit tot ontwikkeling van BKG functionaliteit de kosten-baten
afweging gemaakt zal worden;
• Het eigenaarschap van de te realiseren baten zal expliciet belegd worden in de lijn
bij de verantwoordelijke afdelingshoofden;
• De IT-architect zal specifiek aandacht geven aan de kaders van veranderingen in beleidsregels
en wetgeving in relatie tot processen, data en applicaties. Hiermee zal IT-architectuur
mede sturend worden in de IT-keuzes te maken om veranderende vereisten te ondersteunen;
• Het expliciet helder maken van de ontwerpprincipes van RijksZaak en daarmee het bereik
van toepassing, zullen wij samen met DICTU uitvoeren en als richtlijn opnemen in de
NCG IT-architectuur.
Houd vaart
Het advies om de rijdende trein geen vaart te laten verliezen, neem ik ter harte.
Recentelijk heeft er een herprioritering plaatsgevonden van de te ontwikkelen BKG
functionaliteit op de korte termijn. De besluitvorming hierover in de NCG IT-Raad
en bevestiging door DT NCG is vlot doorlopen, waardoor er geen stilstand is ontstaan in het Programma BKG. Het programma
blijft bijsturen waar nodig, risico’s mitigeren en kennis borgen van BKG en processen
bij eigen personeel.
Continu verbeteren
Het ontvangen BIT-advies is onderdeel van het proces van continu verbeteren in het
Programma BKG. Een tweetal recente andere voorbeelden:
• De in april uitgevoerde succesvolle live-gang O&R heeft ons geleerd dat de betrokkenheid
van gebruikers op punten nog beter kan. Deze lessons learned nemen wij op in de draaiboeken;
• Het Programma BKG is gestart met de toepassing van robots (RPA) op het gebied van
datamigratie. Op basis van recente positieve ervaring worden de plannen gemaakt om
robotisering verder toe te passen binnen de NCG.
Het advies om een procesverbeteraanpak te adopteren, zal worden onderzocht. Dit met
als doel dit onderdeel te maken van de vervolgfase BKG.
Samenvattend
De adviezen van het AcICT worden herkend en NCG neemt de verbeteracties voortvarend
ter hand. Het Programma BKG zit in een cruciale fase om zorg te dragen dat de ontwikkeling
van BKG kan worden afgerond en daarmee NCG2020 uit te schakelen. Het risico bestaat
dat nieuwe prioriteiten vanuit de dynamische omgeving van het dossier aardbevingsschade
zullen leiden tot het niet snel kunnen afronden van de BKG-ontwikkeling. Mocht dit gebeuren, dan zal dat leiden tot de situatie dat de NCG met
twee systemen moet blijven werken, met gevolgen voor kosten, snelheid en complexiteit
van de ICT ondersteuning aan het primaire versterkingsproces.
Tot slot
Alle verbeteracties volgend op het BIT-advies worden onderdeel van de reguliere governance
binnen het Programma BKG en worden tevens gerapporteerd aan de Directie NCG, CIO BZK
en het Driehoeksoverleg o.l.v. de SG.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
Indieners
-
Indiener
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties