Brief regering : Uitvoering van de gewijzigde motie van de leden Van Gerven en Hijink over de spoedzorg in het St. Jans Gasthuis Weert waarborgen (Kamerstuk 31016-329)
31 016 Ziekenhuiszorg
nr. 344
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 juli 2021
Op 20 januari jl. hebt u mij verzocht uw Kamer te informeren over de wijze waarop
ik uitvoering geef aan twee door uw Kamer aangenomen moties. Op 23 januari jl. heb
ik uw Kamer in een brief over de stand van zaken rond covid-19 reeds geïnformeerd
over de uitvoering van een motie over het niet overgaan tot privatisering van Intravacc.
(Kamerstuk 31 016, nr. 306) In deze brief licht ik toe hoe ik een motie over het waarborgen van spoedzorg in
het St. Jans Gasthuis in Weert1 uitvoer.
De motie over de spoedzorg in Weert verzoekt de regering om met de zorgverzekeraars
af te spreken dat de spoedzorg – de spoedeisende eerste hulp en acute geboortezorg
– 24/7 voor het St. Jans Gasthuis in Weert dient te worden gewaarborgd2. Hieronder geef is een situatieschets van de spoedzorg in Weert.
Alvorens ik hierop inga vind ik het van belang om u te wijzen op de rolverdeling binnen
het huidige stelsel tussen de verschillende betrokken partijen:
• Een zorgaanbieder is zelf verantwoordelijk voor zijn organisatie en financiële huishouding.
Bij dreigende problemen moet hij in gesprek gaan met zorgverzekeraars en andere belanghebbenden
om een oplossing te vinden. Met de AmvB acute zorg regelen we daarnaast dat een aanbieder
die van plan is om te stoppen met bepaalde vormen van acute zorg, hierover ook in
gesprek moet gaan met gemeenten en inwoners in de regio.
• Zorgverzekeraars hebben een wettelijke zorgplicht. Als een aanbieder wegvalt moet
hij zijn verzekerden een alternatief bieden. Bij dreigende discontinuïteit van een
aanbieder verwachten we dat de zorgverzekeraar een plan opstelt om aan zijn zorgplicht
te kunnen voldoen mocht de aanbieder wegvallen.
• De IGJ houdt toezicht op de zorgaanbieder, de NZa op de zorgplicht van de zorgverzekeraar.
Als de IGJ en de NZa zien dat in een individuele casus partijen er onderling niet
uitkomen en er risico’s ontstaan voor de continuïteit van de patiëntenzorg, dan kunnen
zij escaleren naar VWS. Het gaat dan om aanbieders waarvan het (plotseling) wegvallen
een grote maatschappelijke impact zou hebben (bijvoorbeeld een aanbieder met een belangrijke
regionale functie, een «gevoelig» ziekenhuis, of een aanbieder van zeer specialistische
zorg).
• VWS kan dan de regie nemen bij het opstellen van een continuïteitsplan. Daarbij ligt
de focus op de continuïteit van zorg, niet van de individuele aanbieder. Het plan
kan dus ook gericht zijn op verantwoorde en gecontroleerde afbouw en overdracht van
zorg.
Situatieschets
Het St. Jans Gasthuis in Weert kent een spoedeisende eerste hulp (SEH), acute geboortezorg,
een geïntegreerde huisartsenpost (HAP)3 en een intensive care. De spoedzorg wordt 24/7 geleverd. Het ziekenhuis laat mij
weten dat voor complexe spoedzorg jaren geleden goede afspraken zijn gemaakt met de
ziekenhuizen in de regio (het Catharina Ziekenhuis Eindhoven, Máxima Medisch Centrum
en Maastricht UMC+) en dat er wordt samengewerkt met de ketenpartners in de eerstelijnszorg.
Het St. Jans Gasthuis heeft mij laten weten dat er op dit moment en in de voorziene
toekomst geen plannen (nodig) zijn om het spoedzorgaanbod in het ziekenhuis te wijzigen.
Uiteraard wordt altijd kritisch gekeken naar welke zorg de inwoners uit het adherentiegebied
nodig hebben en worden de kwaliteitseisen in acht genomen.
Ik heb navraag gedaan bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Nederlandse
Zorgautoriteit (NZa) over de acute zorg in Weert. De IGJ laat weten niet op de hoogte
te zijn van eventuele plannen om het aanbod van acute zorg van het St. Jans Gasthuis
ziekenhuis te wijzigen. Ook hebben zij geen signalen ontvangen dat dit aanbod onder
druk zou staan. De NZa geeft aan dat er bij hen geen signalen bekend zijn over problemen
over de toegankelijkheid van de acute zorg van het St. Jans Gasthuis ziekenhuis in
Weert. De NZa heeft contact gehad met de grootste zorgverzekeraar CZ en die gaf aan
dat er vanuit de zorgverzekeraars ook geen plannen zijn voor een sluiting.
Ten slotte heb ik het RIVM gevraagd om een bereikbaarheidsanalyse te maken van de
hypothetische situatie dat de SEH en acute geboortezorg in het St. Jans Gasthuis in Weert zou sluiten.
Het St. Jans Gasthuis is het dichtstbijzijnde ziekenhuis met een basis-SEH en acute
verloskunde voor 107.885 inwoners van Nederland (het verzorgingsgebied van het St.
Jans Gasthuis). Als deze voorzieningen in het St. Jans Gasthuis zouden sluiten zou
dat betekenen dat de inwoners van het verzorgingsgebied naar een andere SEH moeten
(worden gebracht).Dat kan in alle gevallen binnen de zogenoemde 45-minutennorm (anders
was het St. Jans Gasthuis een «gevoelig» ziekenhuis geweest). Bij eventuele sluiting
van de SEH en acute verloskunde van het St. Jans Gasthuis in Weert worden andere ziekenhuislocaties
niet gevoelig.
Concluderend is er op dit moment en in de voorziene toekomst geen aanleiding of reden
om te verwachten dat het aanbod van spoedzorg in het St. Jans Gasthuis in Weert gewijzigd
wordt.
De Minister voor Medische Zorg,
T. van Ark
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Ark, minister voor Medische Zorg