Brief regering : Beantwoording moties in relatie tot wetsvoorstel Wet veiligheidstoets bij overnames, fusies en investeringen
30 821 Nationale Veiligheid
Nr. 151 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juli 2021
Onlangs is het wetsvoorstel Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames
                  (Vifo) aan uw Kamer aangeboden. Naar aanleiding van de moties van de leden Wiersma
                  (VVD) en Van den Berg (CDA)1, en van het lid Van den Berg (CDA)2 en Futselaar (SP)3 informeer ik u, mede namens de Minister van Justitie en Veiligheid, over een tweetal
                  onderwerpen: sensitieve technologie en de achtergrond van verwervers die de continuïteit
                  van bedrijven in vitale processen kunnen schaden. Dit is in lijn met hetgeen hierover
                  in de begeleidende memorie van toelichting bij het wetsvoorstel is opgenomen.
               
Sensitieve technologie
Technologische ontwikkelingen en innovatie vormen een belangrijke schakel binnen de
                  Nederlandse economie en samenleving. Innovatieve en hoogwaardige technologische toepassingen
                  dragen bij aan onze maatschappelijke uitdagingen, het verdienvermogen van bedrijven
                  en de welvaart van onze samenleving. Nederlandse technologiebedrijven nemen bijzondere
                  posities in binnen mondiale waardeketens, waarbinnen technologieën zich in hoog tempo
                  ontwikkelen.
               
Technologische ontwikkeling is hierbij de motor achter innovatie en bedrijvigheid,
                     maar kan tegelijkertijd ook nationale veiligheidsrisico’s met zich meebrengen.
                  
In bepaalde gevallen kunnen technologieën en technologische toepassingen, wanneer
                     deze een militaire of dual-use toepassing hebben, worden ingezet tegen de belangen
                     van Nederland en/of onze bondgenoten. Daarnaast kan de inzet van bepaalde technologie
                     of het ongewenst weglekken ervan gevolgen hebben voor de continuïteit van de vitale
                     processen of op termijn leiden tot ongewenste strategische afhankelijkheden. Hierbij
                     kan gedacht worden aan een overname of investering die ertoe leidt dat Nederland op
                     enig moment door een derde land (politiek) onder druk kan worden gezet waardoor de
                     democratische rechtsorde kan worden ondermijnd of een vitaal proces ontregeld kan
                     raken. Ook nieuwe geopolitieke gebeurtenissen met betrekking tot technologische ontwikkelingen
                     kunnen invloed hebben op de nationale veiligheid.
                  
Een heldere strategie om dit soort risico’s beheersbaar te maken is onontbeerlijk.
                  Hierbij is het noodzakelijk om goed inzicht te krijgen in technologische ontwikkelingen
                  en een duidelijke inzet te bepalen op Europees en internationaal domein. Om risico’s
                  voor de nationale veiligheid te mitigeren, waaronder technologie- en kennisoverdracht
                  is Nederland onder meer aangesloten bij reeds bestaande multilaterale kaders voor
                  exportcontrole en geldt in Nederland een kennisembargo voor speciale gebieden van
                  onderwijs en onderzoek. Momenteel treft het kabinet aanvullende maatregelen, zoals
                  het wetsvoorstel Wet veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames en de reeds
                  aangekondigde maatregelen op het gebied van kennisveiligheid (Kamerstuk 31 288, nr. 894).
               
De hoge kapitaalintensiviteit van R&D en het belang van open markten – waarbij de
                  voordelen van internationale handel, toegang tot wereldwijde waardeketens en internationale
                  concurrentie behouden blijven – maakt dat het toepassen van beperkingen op dergelijke
                  activiteiten zorgvuldig, proportioneel en gebalanceerd dient te gebeuren. Hierdoor
                  is een nauwkeurige afbakening noodzakelijk. Het kabinet ontwikkelt hiervoor beleid
                  ten aanzien van sensitieve technologie en investeert in de versterking van de kennisbasis
                  hierover (Kamerstuk 30 821, nr. 125). De term sensitieve technologie wordt in dit kader gebruikt om te verwijzen naar
                  technologische ontwikkelingen en toepassingen die een risico vormen voor de nationale
                  veiligheid. Het gaat hier om de volgende risico’s: 1) aantasting van de continuïteit
                  van vitale processen; 2) aantasting van integriteit en exclusiviteit van kennis en
                  informatie; en 3) ontstaan van ongewenste strategische afhankelijkheden, waarbij Nederland
                  op enig moment door een ander land (politiek) onder druk kan worden gezet.
               
Zoals uit het wetsvoorstel Vifo blijkt, omvat de categorie sensitieve technologie
                  in elk geval goederen voor tweeërlei gebruik (dual-use) en militaire goederen waarvan
                  de uitvoer onderworpen is aan exportcontrole. Ondernemingen die beschikken over deze
                  technologieën vallen daarmee in beginsel onder de reikwijdte van de investeringstoets
                  op wetsniveau. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen deze technologieën uitgezonderd
                  worden van het toepassingsbereik, omdat het veiligheidsrisico bij investeringen beperkt
                  is. Omgekeerd kunnen bij algemene maatregel van bestuur bepaalde technologieën juist
                  aan de reikwijdte toegevoegd worden. Het gaat dan om technologieën: (1) die van essentieel
                  belang kunnen zijn voor het functioneren van defensie, opsporings-, inlichtingen-
                  en veiligheidsdiensten bij de uitoefening van hun taken, of (2) waarvan de beschikbaarheid
                  en aanwezigheid binnen Nederland of haar bondgenoten essentieel is om onaanvaardbare
                  risico’s voor de verkrijgbaarheid van bepaalde essentiële producten of voorzieningen
                  te voorkomen, of (3) die gekenmerkt worden door een breed toepassingsbereik binnen
                  verschillende vitale processen of processen die raken aan de nationale veiligheid.
                  Voor sensitieve technologie geldt dat inhoudelijke herijking moet kunnen leiden tot
                  een snelle actualisatie van de reikwijdte van het wetsvoorstel. Dit is nodig omdat
                  technologie zich snel ontwikkelt en ook het dreigingsbeeld aan snelle verandering
                  onderhevig is.
               
Voor de beoordeling of een technologische ontwikkeling of toepassing als sensitief
                  kan worden gekwalificeerd, heeft het Analistennetwerk Nationale veiligheid (ANV)4 in opdracht van het kabinet een systematiek ontwikkeld die ook gebruikt zal worden
                  bij het aanwijzen van sensitieve technologieën onder het wetsvoorstel Vifo. Hierbij
                  wordt onder andere rekening gehouden met het aggregatieniveau van de technologie,
                  de maturiteit, het tijdframe waarbinnen de technologie bepaalde toepassingen kan dienen,
                  de mate waarin de technologie disruptief is en de uniciteit van het product.
               
Daarnaast wordt de gebruikerscontext meegenomen in de beoordeling. Dit is van belang
                  om vast te stellen welke toepassingsgebieden de technologie heeft en of deze bijvoorbeeld
                  van essentieel belang zijn voor het functioneren van defensie, opsporings- en inlichtingen-
                  en veiligheidsdiensten bij de uitvoering van hun taken.
               
De komende periode zal het kabinet op basis van deze systematiek bezien welke sensitieve
                  technologieën bij algemene maatregel van bestuur zullen worden aangewezen en welke
                  technologieën worden uitgezonderd. Binnen deze uitwerking zal bezien worden bij welke
                  technologische toepassingen sprake is van sensitiviteit, zoals hierboven toegelicht.
                  Sleuteltechnologieën (technologieën met een breed toepassingsgebied en van grote invloed
                  op het oplossen van maatschappelijke uitdagingen) en technologieën die relevant zijn
                  voor voedselvoorziening worden in deze uitwerking meegenomen, waarmee de moties met
                  betrekking tot sensitieve technologie worden beantwoord. Vervolgens wordt een afweging
                  gemaakt of specifiek bij de geïdentificeerde sensitieve technologieën sprake is van
                  risico’s voor de nationale veiligheid als gevolg van een verwervingsactiviteit. Bij
                  deze uitwerking zal onder meer de reeds bestaande kennis en expertise binnen de rijksoverheid
                  rondom nationale veiligheidskwesties en sensitieve technologie benut worden.
               
Een nauwkeurige afbakening welke technologieën zo sensitief zijn dat ze binnen de
                  reikwijdte van het wetsvoorstel dienen te vallen, blijft hierbij een noodzakelijke
                  voorwaarde om de proportionaliteit van het instrument te waarborgen. Steeds zal zorgvuldig
                  worden afgewogen of het gebruik van een specifieke technologie gevolgen kan hebben
                  voor de nationale veiligheid en – in het bijzonder – of een wijziging in zeggenschap
                  of het ontstaan of vergroten van significante invloed bij ondernemingen die over deze
                  sensitieve technologieën beschikken, een risico kan vormen voor de nationale veiligheid.
               
De achtergrond van verwervers die de continuïteit van bedrijven in vitale processen
                     kunnen schaden
Het kabinet erkent dat het van belang is bij het toetsen van verwervingsactiviteiten
                  binnen de reikwijdte van het wetsvoorstel Vifo aandacht te hebben voor de achtergrond
                  van, en eerdere ervaringen met potentiële verwervers. Om die reden voorziet het wetsvoorstel
                  in een aantal beoordelingscriteria dat, bij een verwervingsactiviteit die betrekking
                  heeft op een vitale aanbieder, rekening houdt met factoren als de staat van dienst
                  inzake de exploitatie of het beheer van een relevant vitaal proces. Ook zal gekeken
                  worden naar de financiële solvabiliteit of anderszins financiële stabiliteit van de
                  verwerver in relatie tot de noodzakelijke financiële slagkracht voor het verrichten
                  van de noodzakelijke investeringen in het vitale proces. Dit is in lijn met de betreffende
                  motie.
               
Met bovenstaande inzet spant het kabinet zich in om risico’s voor de nationale veiligheid
                  te mitigeren die kunnen optreden bij verwervingsactiviteiten, zoals investeringen,
                  fusies en overnames.
               
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
                  S.A. Blok
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S.A. Blok, minister van Economische Zaken en Klimaat