Brief regering : Argumentatie experts voor niet uitvoeren pilot matrixborden
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 944 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 juni 2021
Tijdens het commissiedebat Verkeersveiligheid van 1 juni jl. (Kamerstuk 29 398, nr. 942) heb ik u, naar aanleiding van de vragen van de leden Geurts en Alkaya, toegezegd
voor het zomerreces de argumentatie van de experts toe te sturen inzake de pilot om
de maximumsnelheid op matrixborden te vermelden.
Bijgaand stuur ik u de nadere argumentatie van de onafhankelijke klankbordgroep die
bestaat uit zes experts afkomstig van vijf verschillende kennisinstituten: Prof. Dr.
Dick de Waard (RUG), Prof. Dr. Marieke Martens (TU/e), Dr. Saskia de Craen (SWOV),
Dr. Ir. Richard van der Horst (TNO), Prof. Dr. Ir. Hans van Lint (TUD) en Prof. Dr.
Marjan Hagenzieker (TUD)1.
In dit document adviseert de klankbordgroep unaniem om de pilot niet uit te voeren,
omdat uit de drie verrichte onderzoeken (het gebruikersonderzoek, het zintuig-fysiologisch
onderzoek en het literatuuronderzoek) eenduidig naar voren komt dat de pilot negatieve
consequenties kent voor de verkeersveiligheid. Daarnaast geeft de klankbordgroep aan
dat de meerwaarde van de pilot niet meer aanwezig is, gegeven het feit dat de drie
andere onderzoeken al eenduidig duiden op risico’s voor de verkeersveiligheid. Uit
de onderzoeken volgt dat het tonen van meer signalen ertoe leidt dat de individuele
signalen (en dus ook de afwijkende, hoog veiligheidskritische signalen zoals een rood
kruis) slechter worden waargenomen. De klankbordgroep benadrukt dat die conclusie
consistent is met de internationale wetenschappelijke literatuur op het gebied van
verkeersveiligheid.
Gezien de expertise van de hoogleraren en de gerenommeerde status van de universiteiten
en onderzoeksinstituten volg ik dit advies op.
Het eerder opgeleverde samenvattende advies van deze klankbordgroep alsmede de eerder
opgeleverde deelonderzoeken van drie onafhankelijke onderzoeksinstituten waarop deze
nadere argumentatie van de klankbordgroep is gebaseerd stuur ik ter nadere verduidelijking
ook aan uw Kamer toe. Dit in aanvulling op de verwijzing naar de stukken zoals aangegeven
in de Voortgangsrapportage Strategisch Plan Verkeersveiligheid van 20 mei 20212.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Indieners
-
Indiener
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.