Brief regering : Ontwerpregeling beschikbaarheid en bereikbaarheid acute zorg
29 247 Acute zorg
Nr. 332
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 juni 2021
Onlangs is de algemene maatregel van bestuur (amvb) houdende wijziging van het Uitvoeringsbesluit
Wkkgz en het Besluit beschikbaarheidbijdrage WMG in verband met het stellen van eisen
omtrent de voorbereiding, beschikbaarheid en bereikbaarheid van acute zorg in het
Staatsblad gepubliceerd (Stb. 2021, nr. 291). De amvb gaat over het regionaal overleg acute zorgketen en de besluitvormingsprocedure
die zorgaanbieders moeten volgen als zij overwegen het aanbod van acute zorg op een
bepaalde locatie te sluiten. Deze amvb is tweemaal aan uw Kamer voorgelegd1. In het verslag van een schriftelijk overleg2 en in een stand van zaken brief over de (Aanpassingswet) Wet toetreding zorgaanbieders3 is toegezegd u ook de ministeriële regeling in concept voor te leggen. Deze regeling
is een nadere invulling van de genoemde amvb. Hierbij doe ik u de ontwerp-regeling
toekomen4 en voldoe ik aan deze toezeggingen.
De ontwerp-ministeriële regeling geeft op een drietal punten een nadere invulling
aan de amvb: het functioneren van het regionaal overleg acute zorgketen, de normen
voor de bereikbaarheid van de acute zorg en het besluitvormingsproces bij eventuele
plannen om het aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie geheel of gedeeltelijk
te beëindigen of op te schorten.
De artikelen 8a tot en met 8d gaan over het functioneren van het regionale overleg
acute zorgketen. De bepalingen gaan over de frequentie van het overleg, de aanwezigheid
bij het overleg, uitnodiging, agendering, verslaglegging en de onderwerpen waarover
afspraken moeten worden gemaakt in het overleg.
In het regionaal overleg acute zorgketen moeten afspraken worden gemaakt over onder
meer de bereikbaarheid van de acute zorg in de regio. De normen voor de bereikbaarheid
van de acute zorg (artikel 8f van deze regeling) spelen in dat kader een belangrijke
rol. Het vraagstuk of aan die bereikbaarheidsnormen wordt voldaan, is met name aan
de orde als er plannen zijn om het aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie geheel
of gedeeltelijk op te schorten of geheel of gedeeltelijk te beëindigen. In dat geval
moet voorkomen worden dat niet langer aan de normen wordt voldaan. In artikel 8f van
deze regeling staan normen geformuleerd voor de afdelingen spoedeisende hulp, afdelingen
acute verloskunde, aanbieders van huisartsenzorg in huisartsenposten en beoordelingslocaties
acute psychiatrie. Deze normen sluiten aan bij bestaande wettelijke normen of bestaande
veldnormen. De normen zijn zodanig geformuleerd dat het RIVM op basis hiervan bereikbaarheidsanalyses
kan uitvoeren, zoals het RIVM dat ook in de praktijk al doet.
Als een zorgaanbieder plannen heeft om het aanbod van acute zorg op een bepaalde locatie
geheel of gedeeltelijk op te schorten of geheel of gedeeltelijk te beëindigen, dient
hij een zorgvuldig besluitvormingsproces te volgen met alle betrokkenen. Het doel
hiervan is om te bevorderen dat de beschikbaarheid en de bereikbaarheid van de acute
zorg zo goed mogelijk geborgd zijn, ook bij een eventuele opschorting of beëindiging.
Dit proces moet gevolgd worden ongeacht of de bereikbaarheidsnorm in het geding is
of niet. De artikelen 8g tot en met 8n gaan over het informeren van de Inspectie en
het traumacentrum, de bereikbaarheidsanalyse die aan het RIVM gevraagd moet worden,
het overleg met zorgaanbieders en zorgverzekeraars, het informeren van en organiseren
van bijeenkomsten met gemeenten, inwoners en de voorzitter van de veiligheidsregio
en het continuïteitsplan. Bij de inrichting van de artikelen is rekening gehouden
met en in de toelichting is aandacht besteed aan een aantal moties5.
Hierbij stel ik u in de gelegenheid uiterlijk 14 september 2021 uw eventuele opmerkingen
kenbaar te maken. De amvb en de ontwerp-regeling zijn gebaseerd op een aanpassing
van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in de Aanpassingswet Wet
toetreding zorgaanbieders. De aanpassing van de Wkkgz, de onderhavige amvb en regeling
zijn beoogd per 1 januari 2022 in werking te treden. Met het oog op tijdige duidelijkheid
voor het veld streef ik ernaar de regeling in oktober 2021 te publiceren.
De Minister voor Medische Zorg,
T. van Ark
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
T. van Ark, minister voor Medische Zorg