Brief regering : Reactie op verzoek commissie over het bericht dat Nederlandse banken sinds 1 januari 2021 weigeren om cheques te innen
27 863 Betalingsverkeer
Nr. 93 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 juni 2021
De vaste commissie voor Financiën heeft mij in een brief van 17 mei 2021 verzocht
om te reageren op het bericht dat Nederlandse banken sinds 1 januari 2021 weigeren
om cheques te innen.1 Het lid Hammelburg (D66) heeft aangegeven graag de laatste stand van zaken te ontvangen
op dit dossier. Dit lid heeft verder gevraagd hoe Nederlanders, zonder aan de VS gelieerde
bankrekening, een stimulus cheque kunnen innen. In deze brief geef ik een reactie
op het bericht en ga ik in op de laatste stand van zaken rondom het innen van stimulus
cheques.
Het bericht van 26 februari 2021 gaat over Nederlanders die stimulus cheques hebben
ontvangen van de Amerikaanse overheid, maar deze sinds 1 januari 2021 niet meer kunnen
verzilveren bij de Nederlandse banken. Stimulus cheques zijn cheques die de Amerikaanse
overheid verstrekt aan Amerikaanse belastingbetalers (ongeacht waar zij wonen) als
ondersteuning in het kader van de economische gevolgen van de coronacrisis. In de
eerdere beantwoording op schriftelijke vragen van 30 maart jl.2 schreef ik dat het aan de financiële instellingen zelf is om te bepalen welke betaaldiensten
zij aanbieden, zolang ze daarvoor een vergunning hebben van DNB. Het verzilveren van
cheques is niet aangemerkt als betaaldienst in de herziene richtlijn betaaldiensten
(PSD2) en niet opgenomen als basisdienst in de richtlijn betaalrekeningen. Er is daarom
geen verplichting om deze dienst aan te bieden. In de beantwoording noemde ik ook
dat er in Nederland nagenoeg geen behoefte meer is aan dienstverlening betreffende
cheques. Dit heeft onder andere te maken met het efficiënte betalingsverkeer in Nederland
en de mogelijkheid om internationaal girale overboekingen te doen. Volgens de Betaalvereniging
Nederland is het proces van het verwerken van cheques arbeidsintensief en staan de
verwerkingskosten niet in verhouding tot de baten. Ook zijn er verschillende risico’s
aan verbonden. De Betaalvereniging Nederland heeft recent nogmaals bevestigd dat zij
geen uitzondering kunnen maken voor deze cheques, omdat bij de meeste banken de benodigde
personen en middelen sinds het uitfaseren van de dienstverlening al niet meer aanwezig
zijn. Verder is het niet kunnen innen van de stimulus cheque bij de Nederlandse banken
nogmaals onder de aandacht gebracht van de Amerikaanse ambassade in Nederland. De
ambassade liet in dat contact weten dat het verwerken van cheques niet tot de consulaire
dienstverlening van de VS in de EU behoort.
Het is begrijpelijk dat Amerikaans belastingplichtigen die in Nederland wonen de stimulus
cheque die zij hebben ontvangen graag willen verzilveren. In de beantwoording van
de eerdergenoemde schriftelijke vragen ben ik ingegaan op de mogelijkheden die personen
hebben om een stimulus cheque te innen. Zo kunnen personen die een stimulus cheque
hebben ontvangen onder andere een herstelbetaling aanvragen (Recovery Rebate Credit)
wanneer zij hun Amerikaanse belastingaangifte over 2020 indienen (de cheque wordt
dan verrekend met de te betalen belasting). Ook kunnen deze personen bij tenminste
vier grootbanken in België nog een stimulus cheque innen. Zij moeten daarvoor wel
klant worden bij deze specifieke bank. Uit een recente navraag blijkt dat dit nog
steeds mogelijk is. Voorts heb ik begrepen dat eenzelfde route via Duitse banken eveneens
mogelijk kan zijn. Het is uiteraard aan degenen die deze cheque hebben ontvangen om
de afweging te maken of zij hiervoor een rekening bij een buitenlandse bank willen
openen. Daarnaast is er op 17 mei jl. door de samenwerkende Amerikaanse consulaten
in de Benelux, met deelname van de Federal Benefits Union (aanspreekpunt voor sociale
zekerheidskwesties voor US persons in Nederland, België en Luxemburg), een webinar
gehouden voor US persons. In dit webinar wordt er onder andere ook ingegaan op de
mogelijke opties die personen hebben om de ontvangen stimulus cheque te innen.3
Kortom, er zijn mogelijkheden om de cheque te verzilveren, maar deze kosten moeite
en bieden helaas niet het gemak dat we tegenwoordig in Nederland gewend zijn bij financiële
dienstverlening.
De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën