Brief regering : Reactie op verzoek commissie n.a.v. van de ontvangen brief van een groep ouders van OBS de Steiger aan Onderwijsgroep Perpecto m.b.t. hoogbegaafde (HB)-onderwijs
31 497 Passend onderwijs
Nr. 407 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juni 2021
Hierbij stuur ik u de reactie op het verzoek van de commissie inzake de ontvangen
                  brief van OBS de Steiger m.b.t. HB-onderwijs.
               
De briefschrijvers (ouders) richten zich in de brief tot de Onderwijsgroep Perspecto.
                  De Onderwijsgroep Perspecto heeft op dit moment een voltijd onderwijsvoorziening voor
                  hoogbegaafde (HB) leerlingen. Volgens de briefschrijvers is er het voornemen om het
                  HB onderwijs inclusief te maken en speelt bij dit voorgenomen besluit een financiële
                  afweging mee. De briefschrijvers schetsen hun visie op deze groep (hoog)begaafde leerlingen
                  en hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeftes in deze specifieke regio en uiten de
                  noodzaak voor voltijds HB onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen. Zij geven hun zorgen weer
                  over de toekomst van onderwijs aan hoogbegaafden en bieden de Onderwijsgroep verbeterpunten
                  aan ter bevordering van de groei van voltijds hoogbegaafden onderwijs.
               
Allereerst is het goed dat de ouders zich zo betrokken voelen bij het onderwijs aan
                  hoogbegaafde leerlingen en hiervoor inhoudelijk met de betrokkenen in gesprek gaan.
                  Na ontvangen van de brief heeft ambtelijk contact plaatsgevonden met de Onderwijsgroep
                  Perspecto en het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen. Uit deze
                  contacten blijkt dat er tot op heden geregeld contact is met de briefschrijvers, de
                  onderwijsgroep en het samenwerkingsverband. Het voeren van gesprekken met de direct
                  betrokken partijen, is de weg naar het komen tot een (best passende) oplossing en
                  door dit gesprek in de regio te voeren kan worden afgestemd op de regionale behoeftes.
               
De betreffende onderwijsvoorziening voor hoogbegaafden wordt in aparte klassen vorm
                  gegeven binnen twee reguliere scholen, behorend bij de Onderwijsgroep Perspecto. De
                  leerlingen die onderwijs krijgen in het betreffende hoogbegaafdenonderwijs, kunnen
                  ook afkomstig zijn van scholen horend bij andere besturen. Onderwijsgroep Perspecto
                  heeft de voorziening opgericht, de kosten worden gedragen door het bestuur van deze
                  onderwijsgroep. De kosten zijn te hoog om te dragen. Ondanks de hoge kosten heeft
                  de Onderwijsgroep Perspecto de uitdrukkelijke wens om deze voorziening te laten voortbestaan.
               
Deze financiële kwestie is bij de betreffende ouders en het samenwerkingsverband bekend
                  gemaakt, evenals de mogelijkheid om het onderwijs inclusief te gaan maken. Na het
                  verstrekken van deze informatie aan de ouders is de brief aan onder andere de Onderwijsgroep
                  en de vaste commissie voor Onderwijs Cultuur & Wetenschap verzonden. Daarna zijn de
                  zorgen van de ouders en de onderwijsgroep rondom het vormgeven van een dekkend aanbod
                  in de regio middels de huidige voorziening nogmaals met het samenwerkingsverband besproken.
               
Binnen het samenwerkingsverband maken de schoolbesturen, waaronder Onderwijsgroep
                  Perspecto, met elkaar afspraken over de manier waarop alle leerlingen in het samenwerkingsverband
                  zo goed mogelijk de passende ondersteuning kunnen krijgen die zij nodig hebben. Deze
                  afspraken worden vastgelegd in het ondersteuningsplan.De (reguliere) scholen hebben
                  de financiële middelen van het samenwerkingsverband ontvangen, om extra ondersteuning
                  op hun school vorm te geven. Over het toekomstgerichte vraagstuk (organisatorisch
                  en financieel) zijn gesprekken in het samenwerkingsverband gevoerd omtrent de wensen
                  en behoeftes in het vormgeven van passend onderwijs aan de gehele regio. Hoe onderwijs
                  en ondersteuning voor begaafden in de regio er uit moet komen te zien wordt o.a. in
                  kaart gebracht door een specifiek opgerichte werkgroep, die is opgericht in het kader
                  van de door de overheid verstrekte subsidieregeling (hoog)begaafden.
               
Komend schooljaar zal het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband opnieuw
                  vastgesteld worden, waarin o.a. de bevindingen van deze werkgroep ten behoeve van
                  (hoog)begaafden worden meegenomen in het te vormen beleid en begroting. Het samenwerkingsverband
                  ziet toe op het (vormgeven van het) dekkende aanbod in de regio en het creëren van
                  een ondersteuningscontinuüm en doorloopt hiervoor stappen. Dit in het kader van de
                  wettelijke taken en verantwoordelijkheden en met medeneming van ontwikkelingen zoals
                  inclusiever onderwijs en thuisnabij onderwijs.
               
In contact met betrokkenen is door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
                  op het hart gedrukt om te zorgen voor een zo passend mogelijk onderwijsaanbod voor
                  alle leerlingen in de regio, inclusief (hoog)begaafden met een specifieke ondersteuningsbehoefte.
                  De gesprekken in de regio worden zoals gemeld voortgezet. Mijn ambtenaren zullen contact
                  onderhouden met deze regio over de voortgang.
               
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende op de hoogte te hebben gesteld.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
                  A. Slob
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media